Ska sätta igång att gjuta plintar. Tänker göra det the hard way...blanda, vända, vattna, blanda på lave och sedan skyffla upp på skottkärran.
Valet står mellan färdigsäckar med Gjuta Grov, 0-6 från ByggMax eller att använda Cement och blanda själv med gjutgrus. Det senare alternativet är ju definitivt mer ekonomiskt.
Gjutgrus säljs färdigblandat från grustaget. Innehållet är från 0 - 8/10.

Min fråga är i vilka proportioner som cementen ska blandas med sand/grusblandningen. På cementsäcken förutsätter de att man har dels sand att blanda i, dels större fraktioner av grus.
Jag blir lite osäker i hur jag ska använda gjutgruset. Ska jag helt enkelt se det som att blandningen av sand/grus redan är gjord till en totalvolym att tillsätta med cement ?

Man vill ju inte äventyra hållfastheten med för stor andel ballast. :-/

Är inte detta en fråga för betongguru Nordmark, månne.. ;)
 
Jag är absolut ingen guru på detta, men jag har uppfattat det som att betonggrus (som jag har för mig är ungefär 0-10) är det man skall betrakta som sand i receptet. Så sedan kan det nog vara lämpligt att ösa i en del lite störrer bitar också utöver gjutgruset.
 
Det var förvånande om det skulle stämma.
Blir inte blandningen väldigt stabbig om mer grovt material ska i ?
Det är meningen att allt ska i ett armerat plintrör på 190 mm. Risken är att det blir rejäla fickor av luft inuti plinten.
Det är ju en avvägning i vanliga fall med färdigblandningar att inte göra blandningen för torr utan att det fyller överallt runt järnen.
 
Tror iofs inte att det är nödvändigt med grovt material, ialla fall inte i en plint.
 
Risken är att det blir rejäla fickor av luft inuti plinten.
Det är inte meningen att du skall ha stora stenar i cementen utan lite grövre grus bara. men det är ju inte jättenödvändigt till plintar. det viktiga är att det blandas ordentligt och att du ser till att inte få några luftfickor när du häller ner betongen i röret. Lättast att ha en pinne och gröta med.
 
brukar blanda gjutgrus 0-8 singel 8-16, vatten och cement.

Förhållandet beror på vad som ska gjutas. Bra "recept" finns på cementas säckar. Kolla in det och köp sedan byggmax cement som är mycket billigare :D
 
Nu börjar det klarna... :)

Hempularen verkar ha rätt i att gjutgrus/betonggrus är sanden i själva blandningen och att någon typ av singel behövs också. Min handlare av byggvaror var inne på att mängden singel kan vara något mindre i armerade plintar då den fyller samma funktion. Har även kontaktat den lokala betongfabriken och de bekräftade förhållandet cement + sand + singel + vatten.
Det är bara att hålla koll på de olika mängderna, det verkade Kotte ha koll på.
Vet du vilken betongkvalitet som blir av de delar som du har måttat upp ?
Jag ska kolla upp vad Cementa säger om vilka blandningar som är optimala.

Tack för svaren !
 
Är det "seriösa" plintar du skall gjuta? Alltså till ett riktigt hus, eller är det bara till uteplats eller garage?

För är det till något enklare av typ garage eller liknande så tror jag inte att kvaliteten på betongen spelar så stor roll, det största felet i din blandning jämfört med köpt betong kommer ändå att bli av att du blandar in för mycket vatten. Det är nästan omöjligt att blanda egen betong med "rätt" vattenmängd, den flyter för dåligt. Köpt betong blandas med nån sorts medel som gör att man inte behöve lika mycket vatten för att få en hanterbar betong.

Men är det bara till en uteplats så gör det kanske inte så mycket om betongen vittrar sönder om ett par hundra år. Skall du bygga ett stort hus med hög belastning på plinten så kanske det blir ett annat läge.

 
  • Gilla
Johan ser
  • Laddar…
Det är en seriös användning, ett vinkelhus på 100 m2 med ett etage. Det kan lättast betraktas som ett fritidshus för åretruntboende.

Plintgrunden kommer sig av lättheten att skapa en luftig och bra anslutning mot det ojämna berget under huset, relativt lätt att göra själv och att det är en billig lösning.
Jag tror säkert att det blir för mycket vatten bara för att man vill göra betongen lätt att trycka in överallt i plinten och att detta går ut över kvaliteten.
Finja sa på sin hemsida att det i praktiken inte går att göra bättre betong än K 35 om man blandar själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.