Hur mycket kan man räkna med att få ut per sats på en 165 blandare? Klarar man att gjuta 2 kbm till en platta med en blandare? Kommer betongen att börja brinna innan man blandat sista satsen?
 
P
2 kbm låter mycket att blanda själv. 12 liter per 25kg säck om du köper färdig betong, blir 166 säckar. Gjöt lite för några veckor sedan och körde fyra säckar åt gången i blandaren vilket skulle bli drygt 40 satser. Skulle nog fundera på färdig betong levererad med bil.
 
Hade tänkt mig att blanda efter recept själv. Har gjort mindre gjutningar men aldrig mer än knappt hundra liter per gång och med en mindra blandare därför frågar jag.

Före jag ger mig på större gjutningar vill jag dock ha info på om hur stor sats man klarar i en 165 liters och hur lång tid man har på sig om man ska gjuta exempelvis en mindre platta dvs hur många satser man kan köra före plattan börjar brinna .Jag tänker mig att man har tid att vibrera betongen och sloda av den samtidigt som blandaren går.
 
Min är väl bara på ca 130 liter men den är det lagom att blanda ca 30-35 liter färdig betong i per sats.
då varje sats ska blanda minst tiom min så behöver du minst 10 timmar i sträck för att blanda. Gjuter du tidigt på våren eller sent på hösten så går det men annars kommer det att börja brinna innan.

Sen orkar man inte stå och gjuta tio timmar i sträck heller :).
 
mats_o skrev:
Sen orkar man inte stå och gjuta tio timmar i sträck heller :).
Va? Då är det väl dax för gymmet ;). Har kört 16 timmar i sträck d^_^b
 
En brukskärra, 80-90 liter betong per sats bör du kunna blanda skaffa några medhjälpare där var och en får sin uppgift .Börja med vattnen, singel, grus, sist cementen 3min blandningstid bör vara lagom.Det åtgår 500 kg cement till 2kubm betong ska medhjäparna ha betalt och man köper gjutgrus och singel är det inte så lönande att blanda själv./MLj
 
3 minuter är inte tillräckligt enligt vad som står på cementasäckarna utan det ska vara min 10. Sen ifrågasätter jag 80-90 liter i en vanlig brukskärra också.
Min tar då inte mer än 45
 
Vad ska du ha plattan till? Man får aldrig samma kvalitet på hemmagjord betong som den man köper färdigblandad.
 
Hörbys brukskärra B35 rymmer 100liter struket mått.Det går åt att hjulet är pumpat och någorlunda plana landgångar totalvikten blir uppemot 200kg nästan fullastad med betong och att föraren har vad som krävs.
Murbruk kräver 10min blandningstid i frifallsblandare.Betong blandar sig snabbare,blandaren ska vara lågvarvig så betongen ramlar ned i blandaren och inte bara åker med runt./MLj
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.