Hej,
Vi har ett litet problem (en liten möjlighet?) i vår hall som vi håller på att göra i ordning.
Någon gång under det glada 70-talet beslutade man sig för att göra en lägenhet av två vilket resulterade i att det blev en vägg riven i hallen. Tyvärr har man inte gjort något riktigt åt golvet utan man puttade ner betong där väggen hade varit, höjde golvet ca 1.7 cm och såg glad ut.
Nu har vi bestämt oss för att lägga riktig spikad parkett och har väl någonstans på vägen tänkt att betongplattan ska integreras i parkettgolvet.

Nu till frågan. Plattan ser inte så snygg ut idag. Den är ganska gropig och grov. Finns det någon som har ett bra tips på vad man kan göra för att få den där snygga betongytan? Jag föreställer mig den inte som högblank utan snarare matt.
Har pratat runt med lite folk men inte fått det där briljanta förslaget än. Så vad tror ni som är experter? Slipa? Spackla? Gjuta? Hur gör man?

Tack på förhand
Mvh
Addam
 
  • IMG_0484.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0485.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyr en betongslip och slipa ner betong till sammahöjd som trägolvet och lägg ditt nya golv rakt över. Glöm inte att hyra en riktig dammsugare då det dammar en hel del.
 
Matti_75 skrev:
Hyr en betongslip och slipa ner betong till sammahöjd som trägolvet och lägg ditt nya golv rakt över. Glöm inte att hyra en riktig dammsugare då det dammar en hel del.
Hej Matti,
Vi hade egentligen tänkt att betongen skulle vara del av golvet och passa in parketten runt den. Har tänkt tanken på att lägga parkett rakt över men vill kolla andra möjligheter också. Så hur ska jag få ytan snygg? Eller ska man behålla den som den är fast tvätta av den med något?
Tack för ditt svar!
Mvh
Adam
 
Är det inte någon som har erfarenhet av att slipa eller behandla betong så att den blir snygg som golv?
 
Hyr en flex slip. Finns på cramo. Dammar bra mycke så dammsugare e att rekomendera.
 
byggtomte skrev:
Hyr en flex slip. Finns på cramo. Dammar bra mycke så dammsugare e att rekomendera.
Hej byggtomte. Tack för ditt svar.
Vad tror du om betongkvaliteten? Kommer det se skit ut när jag slipar?
Mvh
Adam
 
Men ni bör ju behandla betongen med nått dammbindande. Finns oljor och lack. Annars är det svårt att få rent. Ni kan ju prova såpa oxo det funkar på det mesta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.