Finns det några betongexperter här?

Jag ska gjuta plintar och har räknat ut att jag behöver ca 300 liter färdig betong.
Om jag har fattat saken rätt så kan jag då antingen köpa färdig torrbetong som blandas med vatten eller cement som blandas med vatten + sand + grus.

Alt 1:
582 liter torrbetong, pris 1080 kr
vatten

Alt 2:
87 liter cement, pris 200 kr
195 liter makadam 12-16, pris 100 kr för ett släp
195 liter sand, 0 kr (har 5m3 liggande sen jag byggde sandlådan, "det kan ju vara bra att ha lite extra".)
vatten
Totalt 300 kr.

Finns det några nackdelar med alt 2? Sämre hållfasthet, svårare att blanda etc?

Hur pass svårt/jobbigt/tidskrävande är det att blanda betong för hand? Hur blandar man bäst? (Riktig cementblandare blir nog inte aktuellt.) Går det att använda en borrmaskin med en omrörare eller är en borrmaskin för klen för det? (Hur kraftig behöver den vara?)
 
vad är hyran för tombola
 
Ett par hundra per dygn ungefär. Eller var det en retorisk fråga för att du tyckte att Bigfoot snålade som inte ville hyra en blandare?
 
det e svårt å säga hur stark den behöver vara det beror ju på utväxling å så men du bör nog använda en tombola
 
Beroende på vad du ska ha betongen till så duger det fint med handblandat.
Det är dock ett rejält jobb att handblanda betong och riktigt lika bra som tombola är det svårt att få det men frågan är ju som sagt om det är nödvändigt
 
Oj, två stycken som registrerar sig och postar sitt första inlägg i den här tråden. Måste vara ett engagerande ämne.. Välkomna hit. :)
 
Skulle skippa både handblandningen och
borrmaskin betong är ju lite halvtrög.
I båda fallen krävs det blandare och
resultaten blir ganska likvärdiga.
Skulle satsa på hyra av blandare.

Mvh Putte
 
Majoriteten verkar rösta på blandare, vi får se om jag tänker om på den punkten. (Det är bara det att jag har någon slags inbyggd motvilja mot att hyra grejor...)

Hur är det med torrbetong + vatten kontra cement + sand + grus + vatten då, nån som har några åsikter om det blir nån större kvalitetsskillnad på den färdiga betongen eller om det är likvärdigt?
 
K
Så länge du blandar i rätt propotioner så skiljer det inte ifrån färdig utan det är du själv som styr styrkan på den. Litar du på din egen blandningsförmåga så är det ju upp till dig själv. Sen är det frågan om det är värt besväret. Alla ingående material ska ju trots allt skopas och mätas och skyfflas in i blandaren. Det är ganska jobbigt när man istället kan ha en tvångsblandare och bara knäcka säck uppepå och det ända man behöver mäta upp och fundera på är vattnet och blandningstiden.
 
Plintar till vad?
Hur mycket hightech behöver det vara ;)

Mvh Putte
 
Bigfoot skrev:
Det är bara det att jag har någon slags inbyggd motvilja mot att hyra grejor...
Det är ju PERFEKT att hyra saker. Billigt, smidigt å när något går sönder är det ju bara att skaka på huvudet å svavelosa lite så blir det ju "gratishyra" ;)
 
Plintarna ska vara till ett uthus (15m2).
Ok, det är tydligen jobbigt att blanda betong men hur jobbigt? Jag är inte rädd för att slita lite, men tid är en bristvara. Kommer jag att behöva stå 5-6 timmar för att handblanda 300 liter? I så fall får det bli blandare... Snackar vi om någon timme så går det ju snabbare än att låna släp och hyra blandare. (Hyran verkar ligga på ca 150 kr/dygn så det är ju inte så att man går i konkurs direkt.)
 
Jag skulle tippa någonstans däremellan. Ska du göra betong för en säck i taget så skulle jag tippa att det tar en 20-30 min att få den betongen hyggligt bra.

Handblande betongen till första L-elementet jag gjorde, dan efter köpte jag en blandare.
Den lönade sig eftersom jag skulle gjuta 31 dagar till i rad :)
 
300liter är ca 18-19 25kilos betong

det mixar man med en handjagare i hink enkelt

(gjorde det senast förra helgen)

hade jag en tombola så skulle jag valt det, men den där lilla sketna besttool blandar maskinen jobbar på än :)
 
K
tiggre skrev:
300liter är ca 18-19 25kilos betong
För att vara petig så är det faktiskt 23 st ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.