Då har turen fallit på köket i mitt gamla hus.

Det blir ett IKEA kök utan överskåp med andra vitvaror och handtag. Till detta står en betong-look-alike fondvägg på önskelistan. Husets innerväggar är av klassisk blåbetong.

Har delvis slipat ner och tuffat upp befintlig vägg. Se gärna bilden. Nu är min tanke att sätta putsnät där väggen skall se ut som betong och sedan.... Ja, sen då? Som jag förstått det finns det lite olika metoder för att få en betong känsla. Blanda olika spackelsorter, bredspackla hela väggen och måla med kalkfärg, tapet, täckskivor. Putsa?

Jag kan för allt i världen inte bestämma mig hur jag ska göra. Vill någon tipsa mig på rätt metod baserat på underlag och önskat resultat och varför uppskattas det. Jag sitter på liten (men inte obefintlig) kunskap och erfarenhet med putsning, skulle känna mig bekväm med det om så vore fallet.

Har 500g svart betong pigment och 500g grått pigment jag gärna använder om det behövs.

Hilfe Bitte....
 
  • Renoveringsprojekt av ett kök med en delvis slipad blåbetongvägg och synliga tegelstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Tråkigt att det inte är några svar på den här tråden, vi är inne på samma ide här hemma. Vi håller på med en lite mindre renovering i köket och har precis rivit bort kaklet. Är inte helt säker på att jag vill sätta nytt kakel, hade hellre haft "betong" liknande vägg mellan bänkskiva och skåp. Funderar på kalkfärg samt två lager sealer från Jotun, men osäker på hur det kommer funka med stänk från spis och diskho. Hur gjorde ni? Dela gärna med bild om du kom på någon bra lösning
Emma
(på bilden är kakel och fix borttaget)
 
  • Modernt kök med grå skåp, svarta vitvaror, diskbank, och öppna hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att ha rå betong bakom spisen är något jag definitivt varnar för. Även om betongen behandlas kommer fettstänk att förfula betongen och jag tvivlar på att det finns något fungerande medel. Jag har betongvägg i köket - dock vitmålad. En gång/året stryker jag ny färg vid spis/diskbänk/köksfönster. Det fungerar fint och hinner inte bli sjavigt. Annars borde en skyddande glasskiva kunna vara ett alternativ.

Jag har glättat, behandlat betonggolv i bottenvåningen. Tänkte inte på den slabbiga jyckens matskål den första tiden. Dessa fettfläckar går aldrig bort. Numera får jycken mat utomhus under sommaren och i badrummet (klinkergolv) när det är kallt.
 
Microcement är det som är bäst lämpat för utseendet och funktionen i ett kök
 
  • Gilla
Fågelvägen
  • Laddar…
Borde väl bli bra om man stryker betongen med vattenglas för att få en hård yta.
 
Hej! Kul att denna tråd började leva efter så många år.

Valet föll på microcement av design by cement, färg betonggrå. Den blev supersealed och tvättad med linoljesåpa enl instruktioner, stänk från spis och vask tog sig genom ändå och bildade fläckar. Vi satte transparenta plexiglasskivor vid just spis och vask. Är supernöjda med det. Slänger in en bild senare ikväll.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Borde väl bli bra om man stryker betongen med vattenglas för att få en hård yta.
Mitt betonggolv är (bl a) behandlat med vattenglas. Hjälper föga mot fett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.