Hej!

Någon som vet utformningen på en plint som klarar 30kN? Finns det någon program som kan hjälpa med dimensioneringen?
 
Höjd plinten skall vara och vad för markförhållanden? Och är en en plint eller flera?
 
  • Gilla
Peter Petterson och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Höjd plinten skall vara och vad för markförhållanden? Och är en en plint eller flera?
Marken består av morän. Det ska vara två plintar till en avväxlingsbalk, varje plint ska klara 30.2kN. Plinten kommer vara ca 100cm.
 
A atomlab skrev:
Höjd plinten skall vara och vad för markförhållanden? Och är en en plint eller flera?
Hade du något förslag?
 
J JF. skrev:
Marken består av morän. Det ska vara två plintar till en avväxlingsbalk, varje plint ska klara 30.2kN. Plinten kommer vara ca 100cm.
50x50 cm armerad betong så är det lugnt tror jag!
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
50x50 cm armerad betong så är det lugnt tror jag!
Tror räcker tyvärr inte :)
 
J JF. skrev:
Tror räcker tyvärr inte :)
Det får du nöja dig med även om du bygger 1000x1000! Kan bli jordbävning imorgon
Framtiden är osäker😉
 
vanlig grovbetong i säck klarar 40Mpa per mm2 så betongen klarar trycket utan problem. Det du måste se till är att den går av på mitten och därför måste du armera den. Så det är bara bygga en en så stor plint du behöver för att kunna fäste det du skall ha ovanpå.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
J JF. skrev:
Marken består av morän. Det ska vara två plintar till en avväxlingsbalk, varje plint ska klara 30.2kN. Plinten kommer vara ca 100cm.
Problemet är kanske inte plinten i sig så mycket som marktrycket ?

Benders har plintar som får belastas med 4kN med platta under upp till 8kN (givet lera som underlag då)
https://www.bauhaus.se/media/pdf/Betongplint_Benders_monteringsanvisning.pdf

Blixbo hade en dimensionseringsguide hittade jag, den går "bara" upp till 240 kN dock
https://www.blixbocement.se/wp-content/uploads/2018/01/Belastning-plintar-fundament.pdf

Betongfundament med utstickande armeringsjärn på grusmark, troligen för konstruktionsändamål eller anläggningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad skall du bygga som kräver sådana stora krafter !? Kan du inte lägga till fler plintar och fördela lasterna !?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Problemet är kanske inte plinten i sig så mycket som marktrycket ?

Benders har plintar som får belastas med 4kN med platta under upp till 8kN (givet lera som underlag då)
[länk]

Blixbo hade en dimensionseringsguide hittade jag, den går "bara" upp till 240 kN dock
[länk]

[bild]
Vad skall du bygga som kräver sådana stora krafter !? Kan du inte lägga till fler plintar och fördela lasterna !?
Det är en avväxling med stålbalk och lasten av den ska ner på två plintar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.