Vi kommer att ha ett vitt kök med släta handtagslösa luckor, och igår när vi pratade med köksarkitekten visade han oss betong och undrade om vi inte skulle ha det som bänkskiva.

Vad är för/nackdelar med betong?

/L
 
Två nackdelar är att du bör behandla den med tvålflingor en gång per år samt att den är väldigt tung.

Fördel är att den tål väldigt mycket, är relativt billig jämfört med andra stenskivor.
 
Jag stod och hängde med en snubbe i köket på en betongindustri. Dom hade såklart betongskivor som ståbord mm. När vi gick därifrån lämnade vi 2 snygga kafferingar på skivan...

Mitt tips: Den bör behandlas, men jag vete fan hur.
 
Som sagt, den bör behandlas med tvålflingor
 
Tyngden är väl ingen nackdel, den blir ju stabil. Och bära den gör man ju bara 2 ggr.

Jag fick höra att man skall sköta den ungefär som en träskiva, dvs olja den varje år, men du säger alltså att man skall "tvåla" den.

/L
 
Min egen, högst personliga åsikt, är att kakel är en dålig golv och väggbeklädnad i badrum bla för att det är så svårstädat. Själva kaklet går väl an men fogarna suger åt sig smuts.
Att välja betong blir i mina ögon som att bara välja den sämsta delen av en kaklad yta, bara fogarna. Vem skulle frivilligt göra det? :confused:

Fast så illa kan det nog inte vara eftersom folk faktiskt sätter in det i sina kök. Man oljar eller tvålar (?) så kanske det fungerar bra.
 
Att jämföra bänkbetong med kakelfog var väl lite väl långsökt, betongen är ju polerad och slät som en barnrumpa, inte sträv och otäck som en kakelfog.

/L
 
Betongen avskyr sura vätskor = fläckar
Det går att slipa om eller acceptera att det åldras
Patina heter det visst ;)
 
Loner skrev:
Att jämföra bänkbetong med kakelfog var väl lite väl långsökt, betongen är ju polerad och slät som en barnrumpa, inte sträv och otäck som en kakelfog.

/L
Det ante mig att jag inte hade alla fakta i målet. Man lär sig. :)

Men oavsett slipning är det väl i grund och botten samma material? Visst, det finns olika varianter på betong men i grunden är det ett poröst material som utan ytbehandling blir fläckigt. Eller är kakelfog inte en variant på betong?
Blev kanske lite utanför ämnet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.