Hejsan alla glada soldyrkare :)

Nu behöver jag lite guidning åt rätt håll i denna "bygga altandjungel".. Vi håller för närvarande på att dränera om runt huset och ska börja skriva lista för inköp av "uteplats/altansaker".. dvs rör att gjuta i, regelverk, skruvar, fönster/dörrsatser, trall osv .. vi vill nämligen ha klart uteplatsen redan i år!

Det jag främst undrar över är det här med gjutningen, det är lite klurigt... många olika besked!

När man ska gjuta plintarna ska man ju ner en bit till frostfritt område har jag lärt mig.. och i vårt fall verkar det vara runt 130 cm säger de som byggt i närheten...

Men hur mycket betong går det åt egentligen??.. och hur brett imellan plintarna kan man egentligen ha?? vill inte ha något svajjande.. sviktande efter 3 år här inte.. (vi kommer använda kraftigt regelverk också)

Vi kommer behöva gjuta 3 rader plintar parallelt.. då vi inte bör använda husets sida som "ankare".. utan vi kommer låta altanen stå helt för sig själv.. (eller hur jag ska formulera mig hehe). Mittenraden trodde vi att vi skulle slippa, men de säger att den kommer bli mycket stabilare om vi gjuter en extrarad där.. är det overkill?

Men om man ser till ett rör, en plint.. vad kommer den kosta egentligen.. betongmässigt.. hur mycket går åt.. vi ska använda 20 cm rör att fylla upp... och de kommer gå ner ca 130 cm som sagt.. och sticka upp en 40-60 cm ovan mark..

(altanen kommer troligen bli runt 14 meter lång, 3.20 m bred och halva inglasad..)

Så ni förstår hur många plintar vi ser framför oss... och inte bara en kostnad/energifråga.. utan mer viktfråga.. hur mycket betong vi ska orka blanda och bära hem.. hehe

Tips råd och allmän information mottages tacksamt!
Ha en trevlig kväll!
MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.