T
Hej,

Sitter med en uppgift att köpa nytt kök och undrar nu hur ni tänker kring betalningsvillkoren. De flesta, ej IKEA, vill att man betalar 50% vid beställning och 50% innan leverans sker.

Dock tycker jag att det känns konstigt att inte ha någon hävstång på bolaget om något är fel. Har inte känt dom på pulsen i detta än, vore grymt bra att få höra era tankar i ämnet; nån som lyckats få till det att typ 10% hålls inne till efter leverans?
 
Kan tänka mig att när de levererar "standardprodukter" vill de försäkra sig att få betalt utan krångel från besvärliga kunder.

Är något galet så kan du ju reklamera och få rättning om det är ett hyfsat stort företag.

IKEA vill väl också få betalt vid leverans, eller?
 
Köpte marbodal för tre år sen. Mins inte exakt vilken handpenning vi hade men det va inte hälften. Skulle gissa på ca 20%

50% skulle jag inte gå med på.
 
10% vid beställning
90% vid leverans, givet att alla delar levereras i oskadade förpackningar, så klart.

Torde vara rätt rimligt.

Är det standardartiklar alltihop borde man inte behöva betala någon handpenning, kan jag tycka, det är ju standardartiklar...

Men att hela beloppet skall betalas INNAN leverans har jag svårt att se någon vettig anledning till. Tvärtom, det är mycket pengar att riskera om säljaren skulle komma på obestånd t.ex. Tänker alltid på familjen som betalade 2 mille i förskott på en hus-stomme, och sen gick hus-leverantören i konkurs. De förlorade alla pengar. Det var en lång tråd om det här på Byggahus.
 
Klart att allt skall betalas innan/vid leverans. Mjölk, bröd, bil, kök och hela hus.
Jag säljer åtminstone inget utan att veta att jag får mina pengar.

Tror det är större risk att köpare inte betalar än att säljare inte levererar.
 
Ska en del betalas före leverans finns all anledning att hävda att motsvarande del skall betalas efter leverans.

Alternativt så betalas allt vid leverans.

Någon ordning får det allt vara ;)
 
  • Gilla
haavard och 1 till
  • Laddar…
S
Köpte kök på Elgiganten (Epoq) förra året, fick en faktura och 30 dagar att betala fakturan.
De krävde ingen handpenning.
 
vi betalade en mindre del i handpenning, och fick sedan en räkning när köket hade kommit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.