Hej.

Vet inte om jag ställer frågan på rätt ställe, men kan man spackla över hål efter ett väggfäste när det är tapet?
Och är det någon som vet hur mycket man kan bli skyldig att betala för att man borrat upp hål för ett tv-väggfäste? Det står tydligt i kontraktet att det inte är otillåtet att borra upp en tv men att man kan räkna med att få ersätta det. Någon som vet?

:)
 
Spackla inte, i studentbostäderna jag bodde i fyllde man igen hålet med latexfog (inte silikon, latex går att måla över). Hade man borrat väldigt många hål fick man ersätta detta.
 
Har du skurit upp tapeten och vikt undan flikarna först? I så fall går det lätt att fylla igen hålet. Jag vet vaktmästare som bara tryckte i ett (begagnat) tuggummi i hålet och vek för flikarna. Det blev nästan osynligt.
 
  • Gilla
HeleneP och 1 till
  • Laddar…
Dessvärre gjorde jag ju inte det. Dumt!!
Finns det då något annat man kan göra?

Någon som vet vad det kan kosta att åtgärda detta? Eller är det bättre be fastighetsägarna säga vad de begär för det?

Tack för svar!!
 
Det är 4 hål för just väggfästet. Sen är det en tavla jag fäst upp men det sa de från början var tillåtet.
Så det är mest för väggfästet jag är lite orolig för hur mkt det kan kosta?
 
Är det en mönstrad tapet så lär det behöva tapetseras om, om det inte går att måla så det inte syns
 
En del fastighetsbolag är lusfräcka. De kör med principen att avgående gäst betalar renoveringen till nästa. Jag flyttade från en lägenhet där det var en skada på tapeten. Det var nåt som hade ramlat mot väggen och gjort ett hål. Det hade gått att lappa i så det blivit nästan osynligt om man velat. Men vaktmästaren tyckte att jag skulle bekosta en omtapetsering, inte bara av den väggen utan av hela rummet. Han menade att det inte gick att få tag på likadan tapet igen. Men jag tyckte att det inte var mitt problem att de bara tapetserade med utgående modeller.

Likadant var det med en diskmaskin. Jag hade betalat extra för att ha diskmaskin i lägenheten. Den hade också gått sönder, det var nåt handtag som spruckit. Vaktmästarns omedelbara reaktion var att jag skulle bekosta en ny diskmaskin. Men jag tyckte att: 1 jag skulle väl f*n inte betala reparationer på saker jag hyr, 2 det var fortfarande garanti på maskinen och 3 jag hade redan betalat mer i hyra än vad maskinen hade kostat i inköp. Så han gav sig till slut.
 
  • Gilla
Lavelii och 2 till
  • Laddar…
andersmc, får man fråga vad du fick betala för den omtapetseringen? Lyckligtvis vet jag att det ligger några extra rullar tapet i ett skåp om det skulle behövas, för vi talar i så fall om en-två partier.

Helt absurt att du skulle betala för diskmaskinen som du dessutom redan betalt extra för att ha. Bra att han gav sig!
 
Kalasclas, tapeten är helt vitt. Inga mönster. Så egentligen ska de ju gå att täppa igen utan att det ser helt för jäkligt ut ju.
 
Nu var det ett tag sen jag hyrde en bostad, men vad jag kommer ihåg så måste värden räkna med ett visst slitage när han hyr ut. Vad jag minns så skulle det tex vara ok att sätta in krokar för att hänga upp tavlor etc - känns som om att det skulle vara rimligt att ett tvfäste skulle falla inom ramen för detta. Att värden säger att han skall ta ut en kostnad för omtapetsering är inte detsamma som att han faktiskt har rätt till det.

Om det bara är ett par borrhål vi talar om så skulle jag inte oroa mig. Ta ett par foton för sakens skull om det skulle bli en tvist.
Är du medlem i Hyresgästföreningen föreslår jag att du slår dom en signal.
 
  • Gilla
TorpSara
  • Laddar…
Lavelii skrev:
andersmc, får man fråga vad du fick betala för den omtapetseringen? Lyckligtvis vet jag att det ligger några extra rullar tapet i ett skåp om det skulle behövas, för vi talar i så fall om en-två partier.

Helt absurt att du skulle betala för diskmaskinen som du dessutom redan betalt extra för att ha. Bra att han gav sig!
Det var länge sedan, jag minns inte alls. Bara att det kändes som sura pengar.
 
Om du fortfarande har kvar några rullar tapeter så skulle det ligga runt en tusing för att ta dit en målarfirma som tapetserar om den väggen! Och om hela rummet ska tapetseras så får du räkna med runt 3 tus Ink material!
 
Du kanske kan skära ut små passande pluttar att sätta i hålen efter att du fyllt dem med spackel/fogmassa så att det blir svårt att se att något är gjort?

Studentstaden i Uppsala var sjukt nitiska på att ta ut avgifter förut men verkade inte fixa grejerna efter att man flyttat ut tyvärr. Samma sak för nästa stackars student vid utflyttning alltså. I sista lägenheten jag flyttade in blev det en lång lista som jag efter ett tag fick studentstaden att bekräfta att de tagit emot, sen var det bara att peka på den när jag skulle flytta ut. För de försökte allt få ut en del för de skador som fanns redan när jag flyttade in vid den flytten också.

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.