Hallo,

Bestämde mig för att renovera två badrum i våras i mitt hus.
Fick en offert från ett företag som är registrerat och som har F-skatt osv, som innehöll allt och där det stod att el och VVS installationerna ingick i priset.
Jag anlitade den firman och det renoverade badrummen i våras.
Jobbet blev klart i maj och NU december 2010 fick jag en räkning från VVS firman där de menar att jag är skyldig dom en massa pengar.
Vet inte ens om det var den firman som var i mitt hus...
I dessa helgtider har jag inte lyckats att få tag i firman jag anlitade, så jag har inte kunnat fråga dom om vad som hänt.


Är det någon som vet vilka skyldigheter jag har för att betala en räkning till en underleverantör som jag INTE skrivit något avtal med?
Det kan ju vara så att den firman jag kontrakterade inte betalt VVS firman för det jobb de gjort.

J.
 
Spontant så ska du rimligen inte behöva betala till någon firma som du inte ens vet om de varit i ditt hus och som du dessutom inte har något avtalsförhållande med. Om du har en offert från ett företag och du sen också anlitat det företaget för allt jobb så är det väl det företaget som hanterar eventuella underentreprenörer. Kan tänka mig att det kan bli problem om du betalar en faktura direkt till underleverantören och sen kommer det andra företaget och vill ha betalt för samma sak. (Det kan vara så att underleverantören inte fått betalt, trots att du redan betalt en gång för jobbet till företaget du anlitade och då istället valt att försöka med dig direkt istället)

Mitt råd är att i första hand kontakta firman du anlitat och försöka reda ut vad fakturan gäller. Sen ska du inte låta fakturan förfalla utan åtgärd utan i så fall så får du bestrida den med hänvisning till att ni inte har något avtal annat än med entreprenören ni anlitat och en faktura på utfört arbete ska i så fall gå genom det företaget.
 
Håller med mr_bygg.
Bestrid den skriftligt direkt och be att få en kopia på beställningen för det jobb som de vill ha betalt för.
 
Nu när vardagen kommer tillbaka skall jag ringa dom o be om info om hur de kan påstå att jag har ett avtal med dom.

JIHU
 
tilläggsbeställde du något på plats av vvs firman? då kan det ju tolkas som ett avtal på den delen annars bara bestrida
 
Hemmakatten
Om du enbart har kontrakt med huvudleverantören/hantverkaren och inte har beställt något "extra" direkt av underleverantören så skall du absolut INTE betala något till det företaget. Ditt kontrakt och ditt avtal och din kommunikation har du fört via din entreprenör (huvudentreprenören) och det är ENBART gentemot denne du är betalningsskyldig i den grad arbetena fullföljs enligt avtalet. Om huvudentreprenören gått i konkurs eller om huvudentreprenören inte betalt sina underleverantörer är inget som du är ansvarig för. Det är därför du har ETT avtal med EN leverantör. Om denne väljer att utföra allt arbete sjävl eller att lägga ut det påunderleverantörer är inte ditt problem över huvudtaget.

Bestrid fakturan skriftligt och ha för övrigt ingen som helst kommunikation med underleverantören utan hänvisa till din huvudleverantör som du har kontrakt med.
 
Tyresö
Hemmakatten skrev:
Om du enbart har kontrakt med huvudleverantören/hantverkaren och inte har beställt något "extra" direkt av underleverantören så skall du absolut INTE betala något till det företaget. Ditt kontrakt och ditt avtal och din kommunikation har du fört via din entreprenör (huvudentreprenören) och det är ENBART gentemot denne du är betalningsskyldig i den grad arbetena fullföljs enligt avtalet. Om huvudentreprenören gått i konkurs eller om huvudentreprenören inte betalt sina underleverantörer är inget som du är ansvarig för. Det är därför du har ETT avtal med EN leverantör. Om denne väljer att utföra allt arbete sjävl eller att lägga ut det påunderleverantörer är inte ditt problem över huvudtaget.

Bestrid fakturan skriftligt och ha för övrigt ingen som helst kommunikation med underleverantören utan hänvisa till din huvudleverantör som du har kontrakt med.

Jag hade inte kunnat beskriva det bättre själv. Det är exakt så här det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.