Hej,

Har just haft en golvslipare hemma. Han är nu klar imorgon, och ringde mig idag. Kräver att jag ska komma ut till huset imorgon för att ta emot fakturan och betala direkt, cash in hand.

Jag tycker detta är väldigt konstigt, man brukar ju ha 15 - 30 dagar på sig att betala eller? Har han rätt att kräva detta?

tack på förhand för lite hjälp,
D
 
Nej, du har som privatperson rätt till 30 dagars kredit. Märkligt beteende av honom, jag hade antagligen hållit på betalningen till förfallodagen bara för att han beter sig så.
 
Nu tror jag förvisso inte att det är någon laglig rätt till 30 dagar, utan snarare praxis om inte annat avtalats.

Men du skall helt klart inte behöva betala det direkt, såvida inte det står i något avtal.
 
Fasen, jag hade helt fel. Det visar sig ju att man ska betala när fordringsägaren begär det, om inte något annat avtalats.

Jag känner mig desillusionerad.
 
Japp, jag ringde konsumentupplysningen om ett liknande fall och det är bara att betala direkt om hantverkaren kräver det.
 
Hemmakatten
Man är skyldig att betala vid anmodan såvitt inget annat är avtalat. Dock skall man ha skälig tid på sig att betala, dvs. några dagar. Det innebär att hantverkaren inte kan stå vid dörren och kräva omedelbar och kontant betalning. Jag skulle aldrig betala kontant, det tyder på att hantverkaren kommer att stoppa pengarna i fickan, oavsett om du fått en skriftlig faktura OCH kvitto eller inte. Den skriftliga fakturan och kvittot är SÅÅÅ lätt att inte bokföra. En betalning in på företagets konto (kolla att det är företagets konto och inte hantverkarens privata) är svårare att trolla bort.
 
Bara av ren princip ska du i det här fallet undvika att betala med just kontanter. Sätt in pengarna på hans bankgiro eller konto. Om han vägrar så köp åtminstone en postväxel, så han lämnar lite spår efter sig när han löser in den.
 
Hemmakatten
Om golvsliparen vägrar att ta emot betalning på sitt företags konto så skulle jag inte betala alls.
 
vägrar ni att betala kontant när ni köper bensin oxå? se till och bestäm med firman ni anlitar innan jobbet påbörjas. anser att man ska ha minst 10 dagar på sig om inget annat avtalas..
 
plåtslagarn skrev:
vägrar ni att betala kontant när ni köper bensin oxå? se till och bestäm med firman ni anlitar innan jobbet påbörjas. anser att man ska ha minst 10 dagar på sig om inget annat avtalas..
Ja, jag vägrar faktiskt att betala bensinen kontant. Dvs om det fanns en mack där man enbart kunde betala kontant så hade jag aldrig tankat där. Och hade mackförståndaren stått innanför dörren och krävt att få pengarna i näven hade nog ingen annan heller tankat där.
 
plåtslagarn skrev:
vägrar ni att betala kontant när ni köper bensin oxå? se till och bestäm med firman ni anlitar innan jobbet påbörjas. anser att man ska ha minst 10 dagar på sig om inget annat avtalas..
Grundregeln är faktiskt att man skall betala omgående för en tjänst eller vara. Det är en utbredd missuppfattning att man alltid har "rätt" till 10 eller 30 dagar om inget annat avtalats. Om inget annat avtalats gäller 0 dagar. Golvsliparen har alltså rätt i att han kan kräva betalning innan han går därifrån, tjänsten är ju levererad. Att det sedan är opraktiskt är en annan sak. Antar dock att golvsliparen meddelat Dig beloppet innan ?

Däremot borde Du kunna neka betalning i kontanter. En postväxel, check (om någon nu använder sådana längre) eller varför inte betala till hans konto via Internet innan han går (om Du nu har Internetbank) ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.