Föreningen Svenskt Näringsliv hade möte i Luleå för att diskutera vad som krävs av svenska företagare för att hänga med i omvärldens förändringar.
Diskussionen gled in på finanskrisen närmare bestämt ifall företagarna hade märkt att bankerna har stramat åt lånemöjligheterna.

Du kan läsa blogginlägget här: Betala tillbaka bolånen snabbare
 
A
Ja det vore ju kanon om dom ändrar till att max amortering på 13 år, det skulle betyda att köper man ett hus för runt 1,5 miljoner så blir amorteringen runt 9500 kr/månad + ränta. Det har ju nästan alla råd med ju.
 
Bankerna säger att man inte ska amortera för mycket och jag håller med. Varför ska jag betla av mitt hus så snabbt? Jag har väl mer nytta av pengarna idag än vad jag har om 50 år. Huset kommer inte att vara betalt den dag jag säljer men det kommer att bli en god vinst ändå.

Dessutom räcker ju inte 1,5 miljoner långt till ett hus idag. Inte ens på vischan.
 
A
Eftersom det leder til att alla inte har råd med hus för 1.5 miljoner så skulle priserna även avpassas därefter. Surt för oss som redan har hus men bra för dom som inte har. Ett bra förslag, även om 13 år kanske är lite kort.
 
Jag ser inte poängen med att amortera bort hela huslånet. Om man lånar en mycket stor andel tycker jag att det är rimligt med en någorlunda rask amorteringstakt i början, men att amortera stora summor när huset är belånat till 60 procent av marknadsvärdet gör knappast särskilt stor skillnad för bankens stabilitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.