Hej!

Vi är i startgroparna för att bestämma oss för hus ... vi har diskuterat med en fristående arkitekt och med två småhustillverkare. Arkitekten kunde vi ha en förutsättningslös diskussion med, den ena småhustillverkaren gör en skiss till oss för vidare diskussion, den andre ville ha 15 000 kr för att ens göra en skiss (till att börja med i alla fall, sen var det förhandlingsbart).

Vilken är er erfarenhet, tar de flesta betalt för att ens göra skisser, eller är det bara "fina firman" som vill verka exklusiv (hålla fanan högt i dessa tider) som gör det?

:confused:
 
Det är rimligt att en arkitekt tar betalt för nedlagda timmar även för en skiss. Om man ska utnyttja en arkitekts kompetens förutsättes att arkitekten tänker till innan han gör en skiss efter genomgång av vad beställaren vill ha och hur byggplatsen ser ut.

Småhustillverkare tillhandahåller arkitektritning för att få sälja sitt hus och där kan arkitektritningen vara inbakad i huspriset. Där får man räkna med att ritningen i första hand är baserad på vad hustillverkaren har för inriktning.

Att det i detta fall visade sig att en fristående arkitekt 'bjuder' på den första skissen kan bero på att han/hon vill summariskt visa vad han kan prestera. Man kan förmoda att den skissen är mycket enkel men att han/hon vill få med er på ett fortsatt samarbete.

Att ett husföretag vill ha sina 15' redan på skisstadiet kan också bero på att det hyr in arkitekten och behöver täckning för direkta kostnader.

Din tveksamhet är inte så underlig men det finns förklaringar. Jag driver själv en liten firma och jag måste erkänna att jag inte åtar mig jobb som jag inte får betalt för.
 
Att det är ett jobb att göra en skiss, att det tar tid är fullständigt klart. Och att man kan tänkas vilja ta betalt för den tiden är också klart. Det var inte min fråga. Min fråga är hur vanligt det är.

Jag jobbar i ett ganska stort företag, dock inte i husbranschen *s*, och vi tar aldrig betalt för projektförslag eller offerter. Givetvis måste företaget gå runt, men riskerna tas ut i själva arbetet sedan förstås, så att man har råd att kasta ut offerter som inte blir något.

Det är en fråga om psykologi, jag som köpare vill inte köpa grisen i säcken, visa att ni kan prestera först innan jag bestämmer om jag vill köpa är min syn på saken som kund. Jag vill knappast beställa ritningar av 10 husföretag för 15 000 kr per styck innan jag bestämmer vad jag ska ha.

Så hur vanligt är det? Vilka vill ha betalt för skisser? Era erfarenheter? (Denna representant överskattade dessutom priset för en fristående arkitekt med ca dubbla summan också. Inte så förtroendeingivande precis)
 
Om förmågan att kunna prestera och om arkitekten har samma "smak" som dig/ni är frågan så är det väl bara att begära in referensobjekt med kontaktpersoner?

Jobbar själv som arkitekt (landskaps-) men inte mot privatpersoner så hur vanligt det är med gratisskisser vet jag inte... Enda gången vi jobbar "gratis" är vid eventuella tävlingar och när man sätter ihop anbud till beställare. Det sistnämnda är kanske att jämföra med en "skiss" då ett anbud ofta kan innehålla en grov idé om hur man ser på projektet och olika lösningar m m.

/Kalle
 
Jag har anlitat fristående arkitekt för mitt husbygge. Innan jag skrev på kontraktet hade jag checkat vad arkitekten tidigare ritat och som estetiskt tilltalade mig. Ett heldagsmöte med arkitekten på plats i den by där tomten finns - 60 mil från arkitektkontoret ... Jag har för mig att jag skulle stå för flygresan om inget samarbete skulle komma till stånd. Vänner hade rekommenderat arkitekten.

Ett par veckor efter arkitektens och mitt möte presenterades en ritning som i princip blev det hus som därefter byggdes och som jag nu bebott i tre år. Jag njuter fortfarande dagligen av mitt lilla speciella hus :)

Men - jag visste vad jag ville ha och hade en ganska lång lista på vad som var väsentligt för mig. Däremot fick arkitekten helt fria händer vad gällde den estetiska utformningen. En chanstagning - tja, kanske - men jag var aldrig orolig innan jag såg den första ritningen. Jag fick alltså inte någon skiss men jag skulle fått betala den upparbetade tiden om inget samarbete blev av.

Seriöst - du kan inte jämföra en arkitekts skiss med en tidskrävande offert. Det är svårt att värdera design/konstnärlighet som utmynnar i ett tilltalande resultat för en viss person. Vågar du inte chansa är det bättre att välja något av de otroligt många standardhus husföretagen har och som oftast ger möjlighet till justering så att det passar dig.

För min egen del blev huset inte dyrare än ett standardhus pga skicklig arkitekt som med enkla medel tog hänsyn till ekonomiskt byggande utan att ge avkall på design, kvalitet och material.

Det viktigaste är att gilla det arkitekten tidigare gjort och framför allt att känna att arkitekten förstår vad du är ute efter.
 
Vad roligt att ditt hus blev bra!

Jag är fortfarande intresserad av att veta hur vanligt det är att husfirmorna tar betalt för att göra skisser?
 
caro skrev:
Det är en fråga om psykologi, jag som köpare vill inte köpa grisen i säcken, visa att ni kan prestera först innan jag bestämmer om jag vill köpa är min syn på saken som kund. Jag vill knappast beställa ritningar av 10 husföretag för 15 000 kr per styck innan jag bestämmer vad jag ska ha.
Just detta exempel påvisar exakt varför arkitekter och hustillverkare vill ta betalt för att ta fram husritningar. Jag får genast känslan av att "man" bara vill pumpa ur (med självklar rätt) kunskap och ideer ur någon med lång utbildning och erfarenhet i bagaget.

Varför behöver ni föresten ritningar? Om ni anlitar en hustillverkare så finns ju standardritningar och skisser redan. Vill ni ändra på dessa så är det väl självklart att dom vill ta betalt. Särskilt om det är som ni säger att ni bett om samma sak hos 10 hustillverkare och dessutom av ett antal arkitekter.

Det finns faktiskt hustillverkare som lämnar förslag gratis. Ni får väl leta tills ni hittar någon som uppfyller villkoren (dvs. gratis).
 
Har inte ritat så många hus men våran arkitekt tog 5000:- för en första skiss. Och det måste jag säga att den första skissen är nog den som det läggs mest tid på och således är det ganska billigt. Vi blev nöjda först efter bearbetning nr IV men det var ju mest ändringar på grundritning så att säga... Innan vi bestämde oss hade vi tittat på tidigare skisser och även besökt 3 hus "in real". Nu när vi har flyttat in har några varit och tittat på vårat hus..
Min teori är hur som helst att dom allra flesta arkitekter tar betalt för att göra den första skissen. Jag menar, tiden att kolla tomten, lyssna in kundens önskemål, kontrollera detaljplaner och anpassa storlek och placering etc tar sin tid.
Grisen i säcken tycker jag inte riktigt man köper om man gör som brukligt, dvs att titta på tidigare ritningar, skisser och ev. besöker färdigställda hus.
 
Tack för alla vinklingar på min enkel fråga. Jag tror att jag ringer upp husfirmorna och frågar efter deras arbetsgång istället. Jag känner till två.

Bakgrunden till min fråga är väldigt enkel. Vi kollar efter hus. Vi vet ungefär vad vi vill ha. De husfirmor jag pratat med har visserligen kataloghus, men säger att de ritar till varje kund, de säljer sällan sina kataloghus. De vill anpassa husen efter våra behov. Fine. Bra idé.

Vi behöver ett underlag för att fatta beslut om vilken firma vi ska välja, _om_ vi ska välja någon och istället inte satsa på en fristående arkitekt.

Underlaget består av vetskap om hur de konstruerar sina hus, vilka kvalitetsprocesser de använder, hur entreprenad och avtal ser ut. Vilka leverantörer de använder sig av, och hur de kvalificerar dessa. Och givetvis deras förmåga att tillgodose våra önskemål, där bl a arkitektur/planlösning och kostnadseffektivitet är viktiga frågor.

Det tycks mig synnerligen dumt att låta en husfirma rita en skiss, ta betalt för det, och sen visar det sig att vi inte kan använda den eftersom de inte kan uppfylla våra övriga krav/önskemål. Man kan väl säga att denna husfirmas, jag specifikt talar om här, representant helt enkelt inte på ett övertygande sett kunde ge oss ett beslutsunderlag. H*n var inte tillräckligt förtroendeingivande eller kunnig, helt enkelt. För oss räcker det inte att säljaren säger "Kunden blir alltid nöjd med våra ritningar" för att vi ska bestämma oss för att satsa på deras arkitekt.

Vi är inte ute efter enbart en planlösning, vi är ute efter en husfirma som kan uppfylla alla våra önskemål. Att de tar fram en skiss som kan uppfylla våra önskemål om planlösning samtidigt som den uppfyller våra andra krav är givetvis en del av vårt beslutsunderlag.

Så är våra tankar kring val av leverantör. Andra har kanske andra tankar.
 
Jag tror jag förstår dig Carro.

Vi har precis skaffat oss en tomt. Jag tror vi har gått igenom de flesta hustillverkares kataloger och letat efter ett hus som vi tycker passar in på vår tom, utan att lyckas. Vi ska nu ta kontakt med en arkitekt/konstruktör för att försöka få hjälp.

Det vi skuul vija ha av arkitekten ar en grov skiss på en planlösning/hus som fyller de önkemål vi har och passar tomten. Denna ritning behöver inte vara hundra % skalenlig. Bara en grov skiss för att se om arkitekten kan komma på en lösning som kan tänkas passa oss. Steg 2 är ju sedan att finslipa för att få till allt så det blir estetiskt osv. Men den första idee skissen vill man inte betala allt för mycket.

Kompensation för resa är dock självklart, men utöver det tycker jag inte att denna första idee skiss skall kosta så mycket.

Om arkitekten kan läsa av mig och våra önskemål, kommer ju han att få jobbet, om inte så vill jag inte betala för något som jag inte har någon nytta av.

Kanske tufft och ego av mig att tänk så. Har hitils aldrig jobbat med en arkitekt, så jag vet inte hur vanligt det är att dom inte uppfyller kundens förhoppningar?
 
caro skrev:
Bakgrunden till min fråga är väldigt enkel. Vi kollar efter hus. Vi vet ungefär vad vi vill ha. De husfirmor jag pratat med har visserligen kataloghus, men säger att de ritar till varje kund, de säljer sällan sina kataloghus. De vill anpassa husen efter våra behov. Fine. Bra idé.

Vi behöver ett underlag för att fatta beslut om vilken firma vi ska välja, _om_ vi ska välja någon och istället inte satsa på en fristående arkitekt.

Underlaget består av vetskap om hur de konstruerar sina hus, vilka kvalitetsprocesser de använder, hur entreprenad och avtal ser ut. Vilka leverantörer de använder sig av, och hur de kvalificerar dessa. Och givetvis deras förmåga att tillgodose våra önskemål, där bl a arkitektur/planlösning och kostnadseffektivitet är viktiga frågor.
Jag förstår hur du resonerar. Hade själv långa förhandlingar med ett husföretag som ritade om sitt standardhus ett flertal gånger - ändå inte till min belåtenhet. Detta kostade mig inte något samtidigt som jag kan tycka att det engagemang och arbete som lagts ner på mig inte genererade någon intäkt från deras sida. Iom att husföretagen numera accepterar ganska vittgående förändringar av deras standardhus får man nog acceptera att betala för arbetet. Tidigare var det vanligast att man endast kunde ändra någon enstaka vägg o dyl när det gällde kataloghus.

Jag upprepar än en gång: en duktig arkitekt som skräddarsyr ditt hus - också med tanke på att huset skall vara säljbart en dag i framtiden - blev för min egen del mer ekonomiskt än att ändra ett standardhus. Därefter gick jag ut med offertförfrågningar till de större husföretagen - men det visade sig att det blev smidigare att anlita en lokal byggare.

För din del är det nog det största kruxet att finna just denna duktiga arkitekt. Du får räkna med att en egen arkitekt ofta har större möjlighet att disponera byggytan maximalt och därigenom få ner byggkostnaden. Eftersom du redan vet vad du vill ha är det lättare att få ett bra resultat. Är man däremot mer osäker kan ett ombearbetat kataloghus vara en bekvämare lösning.
 
P&H skrev:
...............................
Men den första idee skissen vill man inte betala allt för mycket.
Hur mycket kunnande är inbakat i en enkel skiss från en arkitekt? Det är ungefär som att gå till en specialläkare och få ett piller mot en svårdiagnostiserad sjukdom. Plötsligt så är man bara frisk. Utan synbarlig ansträngning. Jasså var det så enkelt...........

Sedan tar man skissen och springer vidare till en massproducerande hustillverkare, som gör ändringar, och reser huset mot fast pris.
 
P&H skrev:
Det vi skuul vija ha av arkitekten ar en grov skiss på en planlösning/hus som fyller de önkemål vi har och passar tomten. Denna ritning behöver inte vara hundra % skalenlig. Bara en grov skiss för att se om arkitekten kan komma på en lösning som kan tänkas passa oss. Steg 2 är ju sedan att finslipa för att få till allt så det blir estetiskt osv. Men den första idee skissen vill man inte betala allt för mycket.

Kompensation för resa är dock självklart, men utöver det tycker jag inte att denna första idee skiss skall kosta så mycket.

Om arkitekten kan läsa av mig och våra önskemål, kommer ju han att få jobbet, om inte så vill jag inte betala för något som jag inte har någon nytta av.
Det är ju inte en finslipning du betalar för när du går till en arkitekt. Den första skissen är ju den det ligger mest arbete och kunskap bakom. Att planera rummen utifrån era behov och önskemål, husets placering utifrån tomten och omgivningen. Husets utformning utifrån byggtekniska aspekter etc etc. Det är ju med första skissen de brilljanta ideerna kommer fram, om arkitekten är duktig vill säga. Med andra ord. Den första skissen är ju något som det verkligen ligger rutin och kunskap bakom.

Det är ju av denna anledning man vill se tidigare skisser och eventuellt besöka färdigställda hus som arkitekten ritat, så att man vet att man har en arkitekt man tror kan rita drömhuset.
 
Hej,
Vi har en lite knepig tomt och fick bara bygga max 80 m2 byggyta vilket gjorde att prefab hustillverkarna inte hade några standard hus som passade. Vi kontakade ett antal tillverkare och fem lämnade skisser baserade på den krav specen vi hade gjort utan att ta betalt.
 
Skillnaden mellan att gå till en hustillverkare och att låta en fristående arkitekt göra jobbet ligger också i att hustillverkaren får (försöker) sälja en hel produkt. En arktitekt utför en, liten tjänst i kedjan.

Ungefär som när du går till en köksleverantör och får köket uppritat (allt som oftast gratis numera).
Skulle du gå till en inredningsarkitekt tror jag inte du får det "första förslaget" gratis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.