I höstas beställde vi ett par nya markiser till vårt hus, enligt affären behövde vi bara byta tyget då ställningarna var bra (vi köpte de första markiserna i mitten av 80-talet). Till den ena markisen sa jag särskilt till om ett längre snöre då det var väl kort det som satt på, båda originalsnörerna var kvar på markiserna, vi skruvade bara ner dem och lade dem på vår altan. Före jul sattes markiserna upp men de kunde inte göra klart eftersom vi inte var hemma då och snöret på den ena markisen skulle in genom väggen i sovrummet. I januari/februari var de hit och gjorde klart men när jag skulle fälla ner markisen när marssolen kom upptäckte jag att snöret inte räckte till för att dra upp den ena markisen igen (man måste fälla ner den i 180 grader för att kunna dra upp den igen), när den var utfälld till 90 grader var det cirka 2 dm kvar på snöret. Jag ringde och talade om för affären att det inte gick att få upp markisen och efter några veckor var de hit och åtgärdade det. Sen fick vi en räkning för det arbetet! Jag är inte beredd att betala mer för det arbete de inte gjorde klart första gången. (Naturligtvis betalar jag snöret). Jag bad affärsinnehavaren fråga de som utfört arbetet om de klippt av snöret men han sade att de satt tillbaka originalsnöret eftersom det inte hörde till själva markisbeställningen. Nya markiser behöver man bara fälla ner till 90 grader för att kunna dra upp dem igen och jag tror att de tagit fel på markissort här och trott det var en ny modell.
Eftersom de är proffs borde de väl ha kunnat se vilken modell av markis vi hade och att det dessutom satt en långt dragband i den, vi har inte klippt av något snöreband själva. Jag tror att de klippt av det och antingen glömt bort det eller inte vill erkänna det. Vad har jag för juridiska rättigheter gentemot affären? Det är en summa på dryga 300 kr så det är inte dyrt men varför ska de behöva ha betalt två gånger för ett arbete de inte gjorde klart eller kontrollerade om markisen fungerade när de satte upp den.
Vänliga hälsningar
 
Så de har monterat markiserna utan att kontrollera att de gick att fälla upp eller ner?
 
Så som du skriver det här så låter det som en solklar reklamation, som firman borde stå för.

Bestrid fakturan (eller den del du tycker är fel) skriftligt till firman. Om de lämnar till inkasso så gäller samma sak. Skriv (ring inte) en bestridan. Bestridan behöver (skall) inte vara mångordig, utan bara att det gäller ett arbete som du reklamerat. Ju mindre detaljer du skriver desto mindre saker finns det som firman kan ta som intäkt för att de har rätt.

De kan sedan stämma dig (vilket aldrig lär hända för 300kr). De kan också ta en rövare och lämna till kronofogden och hoppas skrämma dig, men kronofogden driver inte in tvistiga fordringar, så det är bara att bestrida dit också.

Du skall inte riskera någon kreditanmärkning såvida du inte förlorar målet i tingsrätten och då ändå inte betalar.
 
Antagligen. De sa i alla fall ingenting om att snöret skulle vara för kort då de satte upp markisen, så de kan ju inte ha prövat att fälla den upp och ner. När jag fällde ner den i mars blev det cirka 2 dm snörband kvar och när de var hit och monterade det nya snöret så fick jag stå och hålla emot inne och markiskillen stod ute och tog emot, annars hade snöret åkt ut genom väggen och markisen dunsat rakt ner jäms med balkongdörren. Hade de sagt att snöret var för kort hade jag ju naturligtvis sagt till att de skulle sätta dit ett som var lagomt.
 
Tack. Då ska jag ringa till dem i morgon och tala om att jag betalar snörbandet men bestrider resten av fakturan skriftligt. Tack för råden om kortfattat och info om kronofogden. Få se vad de säger.
 
Tack för råden. Men de hade nog tröttnat på mig för han sa direkt att de skulle ta bort fakturan. men nu vet jag hur jag gör om det blir någon annan gång.
 
Eller så har dom hängt med här... ;)
 
Ja man vet ju aldrig :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.