Hej!

Vi har köpt ett garage inklusive montering av Arlanda Snickerifabrik. Allt verkar bra på alla sätt. Det enda jag inte gillar är att de vill ha betalt innan leverans/montering, alt. kan jag betala med en postväxel vid leverans. Är det normalt att man gör så?

Min egna förnuft säger att jag inte vill betala innan produkten är på plats och jag haft möjlighet att inspektera produkt och tjänster.

Vad säger ni?

/ Peter
 
Verkar vara samma med Lövångers garaget också. Dom skulle ha betalt 2 veckor innan lev.
Verkar lite olika inom branschen... några tycker det är normalt att de ska ha pengarna innan... andra tycker det är ok att debitera i efterhand..

/V
 
Hemmakatten
Självklart är det inte bra att man betalar allt i förskott. Det finns sedan inga påtryckningsmedel utifall materialsatsen är felaktig eller utifall montering ej sker.

Rimligt tycker jag är att betala en mindre del vid beställning, efter leverans och genomgång av materialsatsen kan man betala så mycket som materialsatsen kostar. Montering betalar man efter att den blivit gjord.

Nu har du fömodligen skrivit på något slags avtal där det står att allt skall betalas innan leverans. Men även ett avtal går naturligtvis att ändra. Du kan i vart fall vara lite kaxig och meddela att du efter konsultation kommit fram till att deras avtalsvillkor är orimliga för dig som konsument och att du avser att betala efter leverans respektive montering. Har firman redan börjat tillverka ditt garage så skall det väl mycket till om de inte är intresserade av att fullfölja affären.
 
Man vill ju inte komma i dålig dager med garageleverantören, de lämnar ju dessutom garanti på både material och arbete... Känns jäkligt tungt att skicka in 120.000 innan man sett röken av garaget. Åh andra sidan har ju företaget funnits länge så det lär ju inte vara några problem.
 
Hemmakatten
Nja, det där tycker jag var en mer än lovligt naiv inställning. Om du betalar 120.000 och sedan inte får en materialsats som är halvdan och en montering som drar ut på tiden, så har dina garantier mycketlite värde. En seriös firma, enligt mig, tar inte betalt i förskott på detta vis. Och hur vet du att de 'alltid' tagit betalt i förskott. Det kan lika gärna vara något de börjat med nu, och just för att firman börjat gå dåligt. Har du kollat upp firman med skatteverket, kronofogden, ev. skatte- och momsskulder, kollat senaste årsboksluten, tagit en kreditupplysning?
 
Jag skulle aldrig betala i förskott, i synnerhet inte dessa summor. Jag har stött på några enstaka leverantörer som velat ha betalt i förskott, men de har jag helt enkelt omedelbart valt bort. Detta oavsett vilka priser, kvaliteter och garantier de lovat.
 
Finns det inte något sätt att betala via banken, så att pengarna hålls inne tills bygget är klart men att garageföretaget vet att du kan betala?
 
Att lägga en delbetalning är väl ok, men den borde inta vara mer än 10% av kostnaden (exkl. montaget)
Sedan kan man betala leveransen den dagen det kommer till bygget -5% som ni får hålla inne tills garaget är färdigmonterat.
Själva montaget betalas efterhand som det blir klart med innehållande av 10% som får hållas inne tills allt är klart och fullt färdigt.

Att betala mer i förskott än man får valuta för är vansinne.
 
När jag beställde min sommarstuga så betalade jag 25% i förskott och resten på faktura efter leverans.

Jag kollade naturligtvis upp leverntören via skatteverket, kronofogden och internet (alltid bra att kolla om det finns några varningsklockor), och allt funkade klockrent.

För leverantören är förstås en handpenning en garanti för att du som kund inte lurar honom. Om det ä 10,25, eller 45 procent varierar antagligen, men hela kostnaden skulle jag inte vilja lägga i förskott, särklit inte om det ingår ngt slags enterpenad då man förlorar hävstången för att få klart det i tid !!

/K
 
Har redan betalat delbetalning på 10.000, gjordes vid beställning. Leverans och montering av garaget sker nästa torsdag, sedan kommer en annan firma, på tisdagen efter, och monterar porten. Betalningen skall göras kontant eller med postväxel på leveransdagen alt. 2 dagar innan leverans på post/bankgiro.

Undrar vad de gör om jag inte betalar förrän efter leverans och montering av porten. Risken lär ju vara ganska liten att de inte kommer, med tanke på att allt i princip är färdigbyggt i deras fabrik (där ligger större delen av deras kostnad).

Den enda anledningen jag kan tänka mig är att de haft problem med folk som inte betalar...
 
Hur kolla man med Skatteverket, kronofogden etc?
 
Man kan ringa både skatteverket och kronofogden. Skatteverkets uppgifter (en kreditupplysning) kan man dessutom få (beroende på bolagsfom iof - är det ett AB är det svårare) på tex ratsit.se

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.