Hej. Jag har ett hus som jag håller på att renovera för att senare hyra ut. Pratade med en kompis igår som jobbat som möbelsnickare och som nu är arbetslös. Tanken slog mig att han kanske skulle kunna jobba på mitt hus, skriva upp timmarna och sedan få betalt alteftersom hyran kommer in. Han har inte eget företag. Går detta att lösa på något praktiskt sätt, och skulle det verka Ok att göra så? Hur tänker ni? Jag tänker att jag får igång mitt hus snabbare för uthyrning och han får jobb, borde bli att vi båda tjänar på det? Hur löser man det lagligt, ingen av oss vill att det skall vara svart, men jag antar att att han behöver a-kassa eller liknande under tiden.
 
Han får ju inte ha a- kassa eller dylikt om han jobbar för lön även om han får betalt senare så redan där är det kört. Du ska hyra ut huset privat eller har du firma? Olika regler beroende på vilket du har.
 
Mikael_L
MrKarlsson skrev:
Hur löser man det lagligt, ingen av oss vill att det skall vara svart, men jag antar att att han behöver a-kassa eller liknande under tiden.
Han reggar sig för F-skatt, du anlitar hans firma.
Ni gör upp och skriver avtal om någon slags betalningmodell. Dvs när i framtiden betalning kommer eller en lång kredittid, eller hur ni nu utformar det hela. Och ev ränta på innestående belopp.
Han slutar ta A-kassa.

Så måste det nog gå till ifall det ska vara lagligt och uppfylla alla regler (t.ex. a-kassans regler).

Sen känns som en uppenbar risk för framtida bråk att hålla på och ha uppskjutna skulder och betalningar. Det behöver inte bli så, men en del vänskaper tar slut i sådana här lägen.


edit:
Tvååååååaaaaa ... :p
 
Han behöver inte starta en firma. Du ger han hans lön sen är det upp till han att betala skatt. Däremot måste du betala arbetsgivaravgift. Det är väl det lättaste sättet.
 
Mikael_L
Nä precis.
F-skatten medger väl mest att TS inte behöver vara arbetsgivare och dra och betala skatten.

Men för snickarkompisen är reggad f-skatt kanske en fördel, för då kan ha ta uppdrag hos vem som helst, dvs även de som inte vill krångla mer än att bara betala till hantverkaren.
 
Ja men då måste han betala moms och då blir det 25% dyrare i onödan plus att hans vän får massa pappersarbete.
 
Mikael_L
huggan skrev:
Ja men då måste han betala moms och då blir det 25% dyrare i onödan plus att hans vän får massa pappersarbete.
Ja så är det kanske. Jag har inte så väldans koll på detta.
 
Dock så får man inte göra avdrag för renoveringar när man hyr ut privat. Utan alla skatteavdrag är schablonmässiga, dvs att dom är konstanta per år. Du får 21.000 skattefritt per år och fastighet, sen 20% skattefritt av resten av pengarna. Summan som blir kvar får du skatta 30% på även om dessa pengar även om dom skattefria pengarna inte täcker driftkostnader och underhåll. Hyr du ut på firma så får du göra avdrag för alla kostnader men får betala dyr skatt på vinsten, 51%.
 
Hej. Oj, det gick fort att få många svar. Jag har ytterligare en kåk som jag redan hyr ut, och jag gör det privat. Är det läge för mig att starta eget och ha husen i ett företag istället?
 
Jag tror att det är läge att tala med Skattemyndigheten. De är ju människor de också och så länge man inte har några dolda avsikter så brukar de vara hjälpsamma. Jag tror tom att det är deras skyldighet att informera dig om vad som är bästa lösningen.
 
Ts du ska ha företag om du vill renovera mycket och kanske ska köpa verktyg och dylikt för vinsten. Vill du ta ut pengarna till dig själv ha det privat. Äger själv två fastigheter på min firma som jag hyr ut och ett hus jag hyr ut privat så jag är erfaren av bägge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.