Skall man normalt behöva betala för en offert om man tackar nej? I mitt fall gäller det köksrenovering. Antar att man måste informeras om att det tillkommer en kostnad ifall man måste göra ett hembesök för att ge en bra offert?
 
Klart man inte ska behöva betala för det...

Sådana förluster ska ju täckas upp på samma sätt som övrig planeringstid typ...

Vill någon ha hjälp att kontrollmäta innan de beställer köket så gör jag det i samband med att jag kollar på jobbet men informerar då kunden klart och tydligt att jag debiterar xxxx:- för detta om de inte väljer att jag ska göra monteringsarbetet för då debiterar jag inte ens detta utan ser det som service till kunden samtidigt som jag då vet att monteringen flyter bättre för mig också då jag har varit med på mätningen själv.
 
Man ska absolut inte behöva betala för en offert.

Som sagt, om ni kommit överens om att leverantören behöver genomföra visst arbete för att kunna ge en offert så är det en sak, men det går inte att komma i efterhand och säga att man vill ha betalt för det.
 
har aldrig hört talas om det i hussammanhang men det är vanligt i elektronikbranschen. Där får du ofta betala en undersökningskostnad för att få en offert på ev.lagningskostnad. Så jag tror inte det finns nån lag mot att göra så.
 
manner skrev:
har aldrig hört talas om det i hussammanhang men det är vanligt i elektronikbranschen. Där får du ofta betala en undersökningskostnad för att få en offert på ev.lagningskostnad. Så jag tror inte det finns nån lag mot att göra så.
Nej, men där upplyser man väl i normala fall om att det kommer att kosta att göra felsökningen. Samma sak gäller ju inom många branscher, men det är skillnad på felsökning innan offert på reparation och t.ex. offert på ett köksbygge.
 
Då får de allt börja med att skicka en offert på vad offerering kostar...

Har aldrig hört talas om att en offert till privatpersoner skulle kosta. I så fall heter det att man anlitar dem för att arbeta ut en plan, eller nåt i den stilen.
 
W
Det skall absolut inte kosta att någon kommer o kollar på ett jobb.
Jag har själv byggfirma och det är förkastligt om någon tar betalt för att titta.
Jag skulle vägra att betala inträde på mataffären t.ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.