Halloj!

Köpte följande LED-spottar från Hide-a-lite:
http://www.bygghemma.se/inomhus/el-...de-a-lite-single-eye/p-182380#moreproductinfo

Det är 3-wattarna med varmvitt ljus.

Inser nu att jag köpt grisen i säcken för jag tycker att ljuset från dessa känns extremt kallt och omysigt. Jag har köpt 12 st som jag har längst med väggarna i vårt vardagsrum (under renovering). Vardagsrummet är för tillfället vitmålat. Jag har dem kopplade till en dimmer men till skillnad mot en halogen blir de inte ett varmare sken då man dimrar bara mindre intensivt men lika vitt. Dessutom känns det som att de avger ett högfrekvent flimmer då man sveper snabbt med blicken över dem.

Jag trodde att LED-tekniken hade kommit längre än så här! :(

De är extremt snygga och passar speciellt bra då mitt innertak inte har plats för större spottar.

Har ni några tips på hur man kan få LED-spottar att se mer ut som halogenljus? Tror ni att det blir bättre då vi får in lite möbler mm i rummet. Hjälper det med en annan färg än vitt på väggarna?

//D
 
Det kan även hjälpa om du bryter den vita färgen i en varm ton om det är vanlig obruten vägg/takfärg du nu målat med då den i de flesta fall är blir "kallvit" i tonen. Men det som kallas varmvit med LED blir vitare än det jag definierar som varmvit.
 
Du skulle kollat på kelvin graden. 3000K säger att spotten kan ha mellan 3000-3200K. Har du otur har du fått 3200K.
Det finns andra leverantörer av LED belysning som har "riktig" varmvit.
Men som AndersS säger, det går inte riktigt att jämföra vad jag definerar varmvit med LED.
 
Vi har redan satt igång att titta på halogen. Både jag och min sambo får huvudvärk av se lågfrekventa flimmret från dimmern och dessutom känns ljuset kallt som på en simbassäng. Någon som vill köpa 13 LED-spottar?
 
Tänk på att halogen kräver relativt stora burkar bakom för att hantera värmen vilket jag gissar (?) att ni inte monterat med LED-spottarna.
 
Nej. Det är en luftspalt på ca 4cm så det blir tunna eller utanpåliggande spottar. Sen är det visserligen betongtak utan isolering så det kanske klarar lite värme?
 
Man brukar se fördelen med LED just i att färgtemperaturen INTE ändras när man dimmar ned dem.
 
frohike skrev:
Man brukar se fördelen med LED just i att färgtemperaturen INTE ändras när man dimmar ned dem.
Precis som frohike skriver så tycker även jag att man vill ju ha en konstant färgtemp på ljuskällan. Det får du med LED. Förklaringen ligger även i varför det flimmrar när du har dimmrat.

När du dimmrar dina led så använder du en PWM-dimmer. Det betyder att donet tänder och släcker LED'arna i olika hastighet beroende på hur mycket du dimmrar ned. Därför lyser det konstant vid fullt pådrag, då ljuskällan lyser konstant, men så tycker man även att det flimmrar när det är neddimmrat.
Till skillnad med en glöd eller halogenare så när man dimmrar dom så lyser dom konstant, men bara mindre. Därför blir det varmare ljus ju mer man dimmrar.


Sedan ang hide-a-lite's LEDs så använder dom sig av edisson-chip, vilket är lite 'svensson' när det gäller så väl kvalitet som tillverkningspris. Det är mediokra chip om du frågar mig. Det funkar om man inte är kräsen, men ofta inte så mycket mer.



Det är så långt man har kommit man har kommit med LEDtekniken för gemene man vad jag vet, sen sitter det väl säkerligen några busar och labbar i någon mörk källare :)
LEDteknologin är väldigt ny, men jag tror att man nu har lagt största grunden till vad som finns och hur man driver det. Framstegen man kommer lägga krut på i framtiden är t.ex hur man ska dimmra bättre, få rätt kelvingrader och även förbättra den teknologi som finns. Det är vad jag tror :)
 
Typen av vit färg på väggarna spelar ganska stor roll för hur ljuset reflekteras och upplevs. Prova att prata med någon kunnig i färgbutiken eller med en målare, kanske kan du provmåla lite och se hur det blir med olika vita brytningar?
 
hmmm, håller själv på att bygga till en vinterträdgård med 11 st höga fönster där jag vill sätta 2st spottar i varje fönster kopplade till skymningsrelä för att få en stämningsfull belysning. Hade också tänkt att gå på LED-varianten för att spara energi men man blir ju lite orolig när man läser sådana här inlägg.... Alternativet är att sätta 2st 10W Halogen-lampor i varje fönster men det innebär 220W-förbrukning när dom är igång.

Finns det någon som kan rekommendera någon bra LED-variant som motsvarar vanlig 10W halogen-lampa?
 
Bli inte skrämd bara för att hide-a-lite inte har dom bästa grejerna. Dom vinner mycket på att dom var tidiga och är ett stort märke., därför tror många att dom har schyssta grejer. Visst det har dom på sätt och vis, men det finns MÅNGA andra som man kan handla av. Jag bedriver själv importverksamhet av led och halogenarmaturer, ljuskällor och div saker men pga förbud mot marknadsföring tänker jag inte göra reklam här.

Jag skulle rekommendera att sätta vanliga möbelpuckar och smacka i en 1w powerled-chip i.
Eller ska du ha liten spridning kanske en liten armatur med inbyggd ljuskälla är bättre? Då kan du välja spridning själv.

Ska det inte dimmras så rekommenderar jag ett vanligt G4 1w chip med led från Cree. Dom är absolut bäst ljus för pengarna. Dom går ju ej att dimmra om du inte kör ett dimmbart 12v-don typ jolly.


Men som sagt, bli inte avskräckta bara för att hidealite's grejer är lite sisådär :)
 
OK - Men det är väl detta som det stora problemet med LED-tekniken att det är alldeles för komplicerat med Chip-typer etc. Går man på ett en vanlig 10W-halogen så vet man vad man får även om det kostar i förbrukning. Enda sättet med LED är väl då att köpa 1st av något märke som någon rekommendera och sedan testa den innan man slår till på alla lampor som behövs.

Så har någon på forumet installerat några infällda LED-spottar i fönstersmygen där ni är nöjda och kan då rekommendera någon modell (i mitt fall behöver den inte vara dimbar utan istället kopplas mot skymningsrelä)?
 
vi har satt 1´wattare i fönstren hos 3-4 kunder och då använde vi oss av dessa:

images, images

den till vänster har lins och den till höger har inte det, vilket betyder att den har en spridning på 120 grader medan den till vänster går att hitta med lite av varje mellan 10->90 grader. den är ju även vinklingsbar.
 
Tack för alla tipsen!
Jag köpte definitivt grisen i säcken denna gång. Jag trodde att LED hade kommit längre och var jämförbart med halogen även om jag kände till skillnaden med ljustemperaturen till viss del. Det största problemet för oss just nu dock är flimret som orsakar huvudvärk och eftersom det är meningen att det ska vara mysbelysning i ett vardagsrum så skulle halogen passa bättre har vi nu konstaterat.

Frågan är om jag kan använda samma kabeldragning för LED-belysningen till att installera halogenspottar istället, utan att behöva dra om all el? Känns lite kostsamt annars.
 
största frågan är hur lång sträckan är? här har du en tabell jag hittade i en annan tråd:
du har 12x10w som du skulle kunna byta till om du kör halogen vilket är 120w.
jag förmodar att du har dragit kanske(?) fk 1,5mm2 alt. PLS 1,5mm2?
Iaf, så kan man tänja lite på gränserna på nedanstående tabell, men inte så mycket.

dessutom gissar jag på att din vägg där du har dom inte är mindre än 6m?
Det betyder att absolut minst 4mm2 om du ska tänja lite på gränsen. Helst 6mm2.... det får du inte in i en vanlig lågvoltstrafo bara hux flux :p

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.