Fick hem min nya bordssåg förra veckan, en Metabo TS 250. Första intrycken var mycket bra och provkörningarna var kul.

Byggde en kapsläde tlll den i helgen och upptäckte då att klingan inte sitter parallellt med T-spåren. Det diffar ca 0,25mm (mätt med bladmått) mellan fram- och bakkant av klingan i sitt högsta läge.

Har lusläst manualen och där står inget om justering av klingans parallellitet mot bordet. Vände upp-och-ner på sågen ikväll med en kompis och kunde konstatera att det verkar saknas möjlighet att justera detta.

Är detta normalt på en såg i den här klassen (5700 från UK, 7200 plus frakt i SE)? Vad kan man vänta sig? Jag förväntade mig bättre än så här, kanske inte från fabrik, men iaf att det skulle gå att justera tills jag blev nöjd.
 
När du mätte parallelliteten mätte du då från samma tand. Kolla även så att klingan inte vobblar mät med mät klocka på flänsen som klingan ligger ann mot så den inte slår mer än 3-5 hundradelar beror i och för sig på hur stor flänsen är.
Är T-spåren parallella.
Hela motor-paketet måste sitta fastskruvat på något sätt i såghuset/sågkroppen och i värsta fall så måste dom skruvhålen gå att göra större.

Kontakta fabriken eller återförsäljare och fråga efter toleranserna.

pär
 
Ska inte T- spåret på samma sätt som ett justerbord och ett klyvanhåll röra sig ifrån klingan med någon hundradel. För att trästycket inte ska fastna i den bakre delen av klingan och slå upp och ett renare snitt. Om du justerar det, se till att det iallafall inte blir vinklat in mot klingan. 0, 25 mm låter lite mycket dock.
 
Jag gissar att det finns två spår i bordet, ett på vardera sida om klingan. Dessa måste rimligen vara helt parallella, annars går det inte att använda dem samtidigt (tex till en kapsläde). Om man ställer in det hela så att klingan inte är helt parallell med det ena spåret blir det tokigt när man använder det andra spåret.

När man använder ett vanligt anhåll är det viktigt att ämnet inte kläms mellan anhåll och klinga när det passerar klingans "bakre" del. Detta problem uppstår inte när man kör med ett vinkelanhåll i spåren eftersom det inte finns något att klämma mot.

Min slutsats blir att spåren skall vara "perfekt" parallella med klingan. Men jag kan ha fel...
 
Med ett vinkelanslag kan inte arbetsstycket klämmas som med klyvanhållet men du kan få ful flisning om den uppåtgående klingan slår i arbetsstycket. Därför ställer man justerbordet så det går ifrån klingan. Och ett justerbord är igentligen ett vinkelanslag på steroider. Men eftersom ts använder en kapsläde spelar det ingen roll.
 
Vad sker när du sågar? Får du avvikelser på måtten?
De här mindre sågarna har inte samma precision som en stor justersåg, det går inte med dess konstruktion.

/Kent
 
Rent krasst så är spåren in de där sågarna med gjutet alubord skit. De är gjutna, inte frästa i efter gjutningen. På alla sågar av denna typ jag tittat på har spåren varierat i alla möjliga ledder, inklusive bredd.

Nog sagt om det. Visst borde det gå att justera klingan genom att helt enkelt lossa hela motorpaketet med vagga för vinkling/höjd och vrida det något. Förmodligen är hålen till skruvarna som skruvar detta upp mot bordet ändå något större vilket möjliggör viss justering. Kan dock tänka mig att det är lite småklurigt att göra.
 
De här småsågarna är ok till det de är avsedda för, min "lilla" Makita 2704 är inte heller någon höjdare i precision, men den är super till att skära skivmaterial, klyva till smålister, fungerar även till att göra oktagoner med fina mått av vanliga sparrar, men vill ni ha riktiga grejer så kostar det! Logosol har fina saker men är inte förstavalet för den normala hemmasnickaren, men skall man ändå bygga sitt eget hus från start, varför inte satsa rejält, den kostar runt 50 000:- men värd varje krona, och som phl skriver så går det att justera din såg, kräver lite arbete, ja mycket pill är det men det går. Förstår bara inte varför du vill justera något som troligtvis har rätt släpp. En nyfiken fråga, vad skall sågen användas till? Möbelsnickerier eller liknande kräver mycket bättre sågar, eller hmm, vet inte vad som skall skrivas, bättre handhavande kanske...:surprised:
 
Det är inte rätt att spåren i bordet inte är parallella med klingan. Tror att ni tänker på att man vill ställa ut klyvanhållet något i bakkant på klingan, detta tycker jag inte är önskvärt på spåren.
 
Klingan skall vara parallell med T-spåren i en bordssåg.
Det är bara om man har justerbord av något slag som man kan ha lite släp på om man vill.

Pär
 
Hej,

Jo, jag är amatör på alla sätt och vis men här är i alla fall den "teori" jag just nu går efter. Rätta mig gärna om ni tycker att jag lärt mig fel. Dum är jag men inte tjurig :)

1.) Det går inte att ställa in bordet (T-spåren) och/eller klyvanhållet till att klara av alla varianter på sågningar...hur man än vänder på sig så har man alltid arslet bakåt.

2.) Om man använder släde så är det väl vanligast att den bit man vill behålla går till vänster om bladet i körriktningen (och skräpet till höger). Då bör bordet (T-spåren) justeras så att klingans bakkant inte slår i den viktiga biten som skall behållas (vänsterbiten) och gör en "second cut" där...vilket kan ge brännmärken och/eller att snittet inte blir helt rakt. Bordet bör därför vridas något moturs i förhållande till sågbladet.

3.) En sådan inställning av bordet/T-spåren gör förstås ett sämre resultat på biten som går till höger om sågbladet...vilket naturligtvis är dåligt om det faktiskt är den biten som man vill behålla...

4.) Klyvanhållet bör av säkerhetsskäl ställas in så att trycket från sågämnet mot bakkanten av sågbladet (och klyvkniven) elimineras. Samma inställning hjälper också till att ta bort de oönskade "second cuts".

5.) Jag försöker m.a.o. ställa in sågen enligt följande: Klingan är referens och går mot klockan 12:00. Bordet/T-spåren pekar mot typ 11:59:95. Klyvanhållet pekar mot typ 12:00:05. (Jag har en sån där rolig amerikansk mätklocka och enligt manualen till den så bör avvikelsen vara cirkus 3-5/1000 inches mellan klingans framkant och bakkant).

6.) Om man vanligtvis vill köra kapanhållet på höger sida om bladet (och få skräpet till vänster) så måste man förstås ändra taktik för inställningen av bordet/T-spåret i förhållande till bladet. Samma sak om man använder släden på samma sätt.

7.) Just nu har jag en 10 år gammal skitsåg som knappt går att ställa in efter väderstrecken. (En DW744 med lika mycket precision som ett frontalkrockad Volga-bil. Antar att nya varianter av samma såg är bättre?). I vilket fall som helst....i sommar skall det köpas in en häftigare sak att placeras i garaget...Dewalten skall jag gräva ner i grannens trädgård när dom är på semester...eller så ger jag den till frugan så att hon får något att skiva upp skinkan med.

Må Gott / Ole
 
Redigerat:
Min rekommendation är att skippa försök till att snedställa spåren mot klingan. Klingan och spåren bör vara parallella, då det inte går att hålla på och ta hänsyn till toe-in/out på klingan i alla variationer av kapslädar och jiggar som går i spåren. Ställ sedan ut klyvanhållet något i bakkant, typ någon tiondel.

Nyfiken på DW744:an. Så illa kan den inte vara, borde rimligtvis gått att justera och/eller byta en mindre mängd delar för att få den i topptrim.
 
Tack för alla svar. Tanken var att använda den till lättare möbelsnickeri. Hade nog egentligen velat ha en amerikansk contractor saw (typ Porter Cable, Ridgid eller Sawstop), dvs bordssåg med gjutjärnsbord, men dessa verkar inte gå att uppbringa i Europa.

Som jag nämnde i första posten verkar den sakna möjlighet att justera sågpaketet mot bordet. Sågpaketet har en kort rostfri axel i fram- och bakkant. Dessa är lagrade i spår i bordets undersida och hålls på plats med flata stålbrickor i vardera ände. Brickorna skruvas underifrån upp i bordets undersida, så att axlarna vilar på brickorna och pressas upp mot bordet. Det hela går mjukt och glappfritt.

Klingan kastar / wobblar inte. Felet mättes mot samma tand, testade dessutom ett par olika tänder. Klyvanhållet sitter som på alla dessa sågar till höger om klingan, felet ger toe-in mot klyvanhållet. En viss toe-out hade kanske varit acceptabelt, men detta gillas inte.

phl: Stämmer som du säger att spåren inte är berbetade (annat än i botten). Har trots det fått till en list ("runner") som löper lätt men glappfritt för kapsläden (än så länge med endast en "runner").

Snickarboden: Vad som händer? kapsläden funkar iofs fint (med skräpet till höger om klingan), men när jag klyver så skrapar klingans bakre del mot snittet.

Återkommer till frågan om vad som kan anses vara acceptabelt vinkelfel. Skall kontakta leverantör och tillverkare för att kolla detta samt om vi trots allt missade någon justering, vi tillbringade en kväll i garaget med sågen liggande upp-och-ner, plockade isär en hel del av den för att klura ut hur den är uppbyggd.
 
Ellagård>Kan du justera klyvanhållet istället på något sätt?

Spikolle>Hmm, min 744'a är i samma ålder, har bytt lager på den ett par gånger men annars inga större problem. Dock så har jag skippat att försöka ställa in den med mätklocka.

/Kent
 
Ellagård skrev:
phl: Stämmer som du säger att spåren inte är berbetade (annat än i botten). Har trots det fått till en list ("runner") som löper lätt men glappfritt för kapsläden (än så länge med endast en "runner").
Jag byggde en släde för båda spåren till min GTS10:a och det fungerade utmärkt. Använde ek som "runners". Till sådant fungerar spåren finfint men jag förstår precis vad du menar med att man vill ha motsvarande såg med ett större gjutjärnsbord. Då får man frästa/hyvlade spår som man kan dra stålrunners i.

Ditt stora problem är ju den snedställda klingan. Du får klura ut något sätt att justera den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.