Vi har precis fått vår frihängande fläkt från Thermex installerad med extern motor på taket. Vi är extremt missnöjda med ljudet då vi tycker det låter minst lika mycket som en vanlig vägghängd fläkt. Det kostar ju åtskilliga tusenlappar extra för att få extern motor.

Kan installationen vara felaktig?

/Jonas
 
Vad är det som låter? Motorljud, eller ljud av luftdraget?
 
Det är förmodligen luftdraget.
 
Man skall helst dra kanalen rakt upp genom taket, har jag hört. Vinklar gör att det låter mer. Kan det var det som är problemet (vet ju inte hur er installation ser ut)?
 
Vi har en liknade installation med t.o.m den största fläkten och den är tyst! Visst vid läge turbofart är det klart att den låter men då håller ju tröjan på att sugas ut på taket också ;)

Vi har 160 mm spiro 3,5 m med 2 st 30 graders böjar samt en stoor ljuddämpare innan fläktmotorn på taket.

 
Det stämmer att vi faktiskt har två 90-graders vinklar innan den går upp genom taket. Ljuddämpare är jag osäker på om inte det kom med i paketet från Fjärråskupan.

/Jonas
 
JonasK skrev:
Det stämmer att vi faktiskt har två 90-graders vinklar innan den går upp genom taket. Ljuddämpare är jag osäker på om inte det kom med i paketet från Fjärråskupan.

/Jonas
Så skulle det blivit för oss också (två 90-graderskrökar). Vi blev dock avrådda p.g.a. att ljudnivån skulle öka och försöker nu rita om köket så att vi kan dra imkanalen utan krökar i stället.
 
JonasK skrev:
Ljuddämpare är jag osäker på om inte det kom med i paketet från Fjärråskupan.
/Jonas
Kolla om det sitter någon ljuddämpare på vinden, går inte att missa! Vår är ca: 1 meter lång och 30 cm i diameter, typ:

http://www.klimatbyran.se/produkt/blad/flik06/cd.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.