Vi har just i dagarna fått vår hall iordninggjord, nytt innertak i pärlspont, vitmålat, ny kulodragning och nya tapeter.

Hallen har legat i mörker över ett år och när jag idag såg hallen i dagsljus med den nya kulodrageningen så är jag ärligt talat besviken. Trodde inte att den skulle lysa så, tycker verkligen att eldragningen sticker ut mot nytt tak och nya tapeter. Ser kritvitt och plastigt ut.

I större delen av huset är den gamla elen kvar-stör mig inte ALLS, tvärtom understryker den husets ålder på ett trevligt sätt.
Hade nog förväntat mig samma effekt i hallen.

Själva dragningen ser i mina ögon helt OK och proffsig ut.
Trodde jag hade gett tapetserare och elektriker noggranna instruktioner om vilket slutresultat vi ville se.

På vägg är kulon övertapetserad men mot tak lyser den bar. Är det måhända vi som missat att instruera tapeserarn att kulon mot tak skulle målas in?
Trodde nog att vi hade pratat om det. sen gick allt väldigt fort.

Bävar för när resten av huset, rum för rum får ny el.

Hur har ni andra gjort som dragit kulo i era gamla hus?

Är det bara ögat som behöver vänja sig?
Kan nämna att vi har murade tegelväggar med gammal puts över, och det var inte aktuellt att börja fräsa in ny el i väggarna.
 
Det är väl bara kräva att de gör om det. Några penseldrag extra så är det gjort.

Och så är du övertydlig när det kommer till de övriga, ännu inte gjorda, rummen.
 
Hur är det draget, med synlig sladd eller i plasthylsor eller rännor eller vad dom kallas? Riktig, gammal kulo gick ju i aluminumrör och det finns väl inte att få tag på idag. Att måla på elsladd eller hylsa brukar inte bli bra, släpper efter ett tag och ser ännu fulare ut. Om det var det du hade tänkt så tycker jag att det är bättre som det är. Jag lät också installera ny el för några år sedan med utanpåliggande dragning och blev ungefär som du ganska besviken. Dagens eldragningar med jordat överallt blir väldigt klumpiga, dessutom har vi ofta fler uttag idag vilket gör att det blir ännu fler ledningar. Kommer att försöka dra i vägg i resten av huset. En sak som kan göra en utanpåliggande dragning lite diskretare är om man använder den sorts klammer som har ett stift som hamnar under sladden istället för dom vanliga 'plastblubbarna' som sitter över sladden och har en spik helt synlig på sidan.
 
Det är draget med synlig sladd och elektrikern är en erfaren 55+, bra att ha att göra med och lyhörd tycker vi. Han var väldigt noga med att fråga om placering mm vad det gällde uttag och brytare. Han använde också vitmålad metallklammer, APK tror jag det heter.

Som jag sa, själva dragningen har vi inte så mycket att säga om, det blev inte exakt som den gamla utrivna, men så nära som möjligt, vi har inte ändrat på placering av belysning och brytare.

Om sladdarna mot taket nu skulle målas i efterhand, vilken färg fäster bäst?
 
Ska du måla in kulon ska du ha på målarfog på båda sidorna om kulon och sedan måla, det som syns mest på en kulo installation är skuggorna.
Tapetserar gör man sedan fram emot kulon, ca 3-5mm ifrån
 
Enk Projektet skrev:
Ska du måla in kulon ska du ha på målarfog på båda sidorna om kulon och sedan måla, det som syns mest på en kulo installation är skuggorna.
Det kommer bli snyggt men är ett modernt tillvägagångssätt. Så du får TS värdera om det ska vara traditionellt gjort (akrylatfog fanns inte förr) eller halvmodernt. Hursomhelst brukar ju elinstallationerna också vara en kompromiss.
 
Som sagt jag är rätt skeptiskt till att måla på elledning, tror det är bättre att bara vänja sig vid resultatet. Om man ska försöka sig på det så tror jag att man ska ha plastfärg för utomhusbruk och sparmåla med liten pensel, färgen är följsam och har bra vidhäftning och att den inte andas något vidare gör ju inte så mycket på en elledning :)
 
Norrbottenstorpet, när du säger traditionellt, hur gjorde man då exakt?

Kan du utveckla det närmare?
Vi är hopplöst okunniga men försöker lära oss.

Vi har hitintills sagt nej till alla förslag från hantverkare som går ut på att man använder fogmassor o dylikt i allt från golv, väggar o tak. Verkar var en favoritlösing på det mesta.

Om vi nu väljer denna lösning för att bättra på lite, vilken färg ska sedan användas på målarfog och ledning?

Hur kommer det sig att allt nytt, både material och metoder oftast ger ett sämre resultat än det gamla som av olika skäl rivs ut?
Vår filosofi med huset är att bara göra det som är absolut nödvändigt, och då med så bra material som möjligt, ändå blir resultatet inte 100 tycker vi.

Hur länge kan man låta gammal el vara?
Än så länge fungerar allt utan problem.
Huset har bara genomgått en mer genomgripande modernisering och det var 1950, stora delar av elen är dock betydligt äldre.
 
Textina skrev:
Norrbottenstorpet, när du säger traditionellt, hur gjorde man då exakt?
Jag är verkligen ingen byggnadsvårdsexpert, men bor som ni i ett gammalt hus och lär efterhand.

Den största skillnaden mellan dagens kulo och gammal kulo är yttermanteln. De gamla kuloinstallationerna hade en yttermantel av bly, men all modern kabel är av plast. Oftast var installationerna icke jordade (två ledare) vilket gjorde kabeln förhållandevis tunn och smäcker. I mina gamla byggnader har jag inte sett någon som helst försök att dölja skuggorna av kuloledningen, däremot var de ofta målade precis som bakgrundsfärgen, t.ex. väggfärgen eller takfärgen.

Vi har hitintills sagt nej till alla förslag från hantverkare som går ut på att man använder fogmassor o dylikt i allt från golv, väggar o tak. Verkar var en favoritlösing på det mesta.

Om vi nu väljer denna lösning för att bättra på lite, vilken färg ska sedan användas på målarfog och ledning?
Samma färg som taket målats med gissar jag (om nu kabeln gick i taket). Ni kommer att få ett snyggt resultat om ni använder fog och att några smäckra klammer använts, t.ex. letti. Vi har matt linoljefärg i alla våra tak och är väldigt nöjda med den just som takfärg. Dock är den sämre som slitagefärg.

Hur länge kan man låta gammal el vara?
Än så länge fungerar allt utan problem.
Huset har bara genomgått en mer genomgripande modernisering och det var 1950, stora delar av elen är dock betydligt äldre.
Har man inga problem håller den länge. Dock brukar det vara så att såfort man rör det minsta i en äldre elinstallation ramlar nästan isoleringen av kablarna och då måste de bytas. Med andra ord är det svårt att renovera i gamla hus utan att fräscha upp elen också. Det känns dessutom tryggare. Personligen är just el en sådan sak jag absolut vill ha fräsch så hos mig finns både jordfelsbrytare och heltäckande jordning, det mesta är alltså bytt.
 
Tack för svar.

Hur har ni då gjort med nydragen kulo, snitsat till den med målarfog, eller har ni valt att lägga ny el i vägg och tak?

Vad jag kunde förstå från vår elektriker så finns/får man inte dra blykabel längre så något alternativ till ledning med plasthölje finns inte.

Elen i resten av huset är fullt synlig men övermålad flera gånger så den sticker inte i ögonen på något sätt, tittar man noga så ser m an kabeln som en upphöjning, nästan som en extra profil bara, utmed taklisten, det är allt.

Vi är inte ute efter att dölja kabelns rundning men vill absolut inte se en ful plastig ledning som avviker mot både tak och tapet.

Brukar man alltid dra kulon mot taklisten eller även nedanför och då låta tapeten gå över den istället?

Nu är ju detta i hallen men för övriga huset måste vi finna en snyggare metod.
 
Glömde en grej,

Apropå jordfelsbrytare, vi frågade elektrikern om en sådan inte måste installeras, eller gamla elskåpet bytas ut. Nej, inte nödvändigt svarade han.

ok, tyckte vi, det måste vi kunna lita på.

Köket står på tur framåt sommaren, ska vi kräva jordfelsbrytare och måste då elskåpet bytas i alla fall, eller kan sådan installeras med gammalt skåp?
 
Vi har så pass lite nydragen kulo att jag är en dålig referens på det. Däremot har jag kvar några gamla kuloledningar. Vid de nya jag satt har jag aldrig lagt någon extra fog, dock målat på sitt håll.

Jordfelsbrytare finns inte krav på att sätta in i gammal installation. MEN om man byter en hel central eller bygger nytt ska JFB in. JFB är en mycket bra liv och till viss del brandförsäkring, och om det är praktiskt möjligt tycker jag definitivt att ni ska försöka få in en sådan. Det fungerar ibland på gamla centraler, förutsatt att det går att skilja noll och jordskena från varandra (inte för gammal central). Dock knappast något problem med centraler från 70-talet och framåt, kanske ännu tidigare?
 
I vårat hus så är de gamla taklisterna "övertapetserade" med med tunnt papper för att dom skulle va släta, och då har dom även lagt in kulon under detta och sen målat över. Så resultatet blir ju nästan som om man lagt målarfog över det idag!
 
Problemet är väl förutom att kulon är i plast att den ni jämför med suttit i många år och blivit övermålad många gånger. Då har den ju nästan försvunnit. Den nya syns mycket tydligare. Det skulle den ha gjort även om den varit blyklädd. Den gamla syntes ju mer när den var ny men varje färglager har dolt den ytterligare.

Jag skulle inte använda målarfog eller nåt liknande. Istället skulle jag måla över kabeln i samma färg som paneltaket. Har ni målat med linoljefärg fäster den säkerligen även på plastkabeln. Vi drog ny kulo i vårt första hus och i papptaken tapetserade vi över kulon med tidningspapper som vi sedan målade med takfärgen. På väggarna återanvände vi de gamla brytarna men drog ny plastkabel och den lät vi vara synlig. Jag blev nöjd men vi hade vita snickerier så kabeln syntes inte så mycket. Vi valde alltså bort att tapetsera in kabeln. En del beror det v äl också på den mönsrade tapeten som gör att man knappt ser den vita kabeln.
 
  • kuloledning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Lite rättning. Gammal kula hade en mantel av järnplåt, inte bly, Jag har själv arbetat med kulo i min ungdom och jag tycker ni glamoriserar kulodragningar. All utvändig installation är ful, det handlar bar om hur mycket man kan dölja den. Vi hade inte målarfog för att maskera fickorna på sidorna med vi hade gips.

Jag kommer ihåg att en elektriker skulle dra fram en kulo från golvet till en vägglampa på en tegelvägg i ett bankkontor på Västerlånggatan i Gamla Stan. Hans lösning var att följa fogarna mellan tegelstenarna med kulon. Det såg ut som en mekanisk huggorm med en 90-graders böj varje decimeter.
I_
_I
I_
_I
I_
_I
I
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.