Har köpt ett hus från 30talet , ovanvåning byggd 80.
Skulle göra i ordning i trappen/väggen. Har kört fast (är ny i allt detta)
Började riva bort struktur tapeten och bakom ligger det kvar vad jag förstår ”baksidan” som jag började ta bort oxå. Bakom allt kommer det slutligen fram någon form av ”pappskiva” med mönster/struktur.
Började bredspackla alltihopa men vad vaknar jag upp till då? Jo större delar av spacklingen har blivit gul? Vad är detta? Och hur i hela friden går jag vidare?
Planen är släta målade väggar.

Bifogar strukturtapeten och hur det ser ut nu
 
  • En vägg med delvis borttagen strukturtapet och bredspackling som har gulnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med bredspackling som visar gula missfärgningar, underliggande strukturmönster synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Strukturtapet nära en vit dörrkarm, visar texturerad yta som ska renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som nån typ av texstilväv.
 
garvin garvin skrev:
Ser ut som nån typ av texstilväv.
Vad menas med det? Hur går man tillväga då jag har rivit bort tapeten och spacklat och det har ”blödit” igenom
 
Kan grunda med nån spärrfärg.
 
Låter som nån Tretexskiva du spacklar på?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Låter som nån Tretexskiva du spacklar på?
Ja jag är osäker vad menas med det och går det öht?
 
Är en typ av byggskiva. Är det gjort på 80 talet. Tror jag inte man använde den typen av skiva.
 
garvin garvin skrev:
Är en typ av byggskiva. Är det gjort på 80 talet. Tror jag inte man använde den typen av skiva.
Nej är nu på nedervåningen som är byggd på 30 talet.
 
Ja då kan det säkert vara tretex. Men som tidigare grunda med en spärr färg . Om det blöder igenom.
 
garvin garvin skrev:
Ja då kan det säkert vara tretex. Men som tidigare grunda med en spärr färg . Om det blöder igenom.
Har läst lite här på forumet om just att måla / spackla på dessa skivor. Verkar inte vara någon höjdare ? Känns ju inte bra att min vägg har blödit igenom /gulnat efter spacklingen.
Funkar det att sätta renoveringsgips?
 
Mazen Mazen skrev:
Repgips är en bra lösning, men kan kräva att du får ta bort lister och foder då den bygger 6mm.
Ett alt är spackel på rulle sk renoverings tapet..
[länk]
Ok blöder det inte igenom den tapeten då?
 
När man spacklar på Tretex skivor så blir det nästan alltid genomslag, det går att lösa med att måla på en spärrgrund/patentfärg. Alla stora färgleverantörer ( Alcro, Caparol, Nordsö, Flügger och Sigma) har produkter som funkar bra. Spackla och slipa klart allt och sedan grundar du väggarna före tapetsering eller målningen. Renoveringsgips är ett stort jobb som dessutom kräver ännu mer spackling och slipning.
 
S SpackelFredrik skrev:
När man spacklar på Tretex skivor så blir det nästan alltid genomslag, det går att lösa med att måla på en spärrgrund/patentfärg. Alla stora färgleverantörer ( Alcro, Caparol, Nordsö, Flügger och Sigma) har produkter som funkar bra. Spackla och slipa klart allt och sedan grundar du väggarna före tapetsering eller målningen. Renoveringsgips är ett stort jobb som dessutom kräver ännu mer spackling och slipning.
Låter ju helt klart jätte bra om det funkar. Vill gärna slippa mer jobb än nödvändigt... vet FU varför det ”slår igenom” gult? Hur kan det bli så?!
 
  • Gilla
SpackelFredrik
  • Laddar…
Det kan vara gammalt klister eller taniner från träfibrerna i skivan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.