Hej!
Om någon godtrogen person skrivit på en offert för en hantverkstjänst, och det visar sig att priset är väldigt högt över vad ett sådant arbete bör kosta - finns det då en juridisk möjlighet att bestrida fakturan i syfte att få beloppet jämkat till en mer rimlig summa? Låt oss anta att jobbet nästan är helt klart.

Tex om en takomläggning kostar ca dubbelt så mycket som den borde, jämfört med likvärdiga arbeten?
 
BirgitS
Gäller det en offert med ett fast pris, takpris, ungefärligt pris eller helt på löpande räkning?
Du ska betala det pris som du och företaget kommit överens om. Om ni inte har avtalat om pris ska du betala ett så kallat skäligt pris. Ett pris brukar vara skäligt om det motsvarar vad tjänsten normalt sett brukar kosta.

Om företaget har lämnat en ungefärlig prisuppgift, får det slutliga priset inte överskrida det ungefärliga priset med mer än 15 procent.
https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumenttjanstlagen/#Ym1INlwjuMMDlfe4bnP3R

Mer hjälp här: https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/hantverkaren-vill-ha-for-mycket-betalt/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Gäller det en offert med ett fast pris, takpris, ungefärligt pris eller helt på löpande räkning?
[länk]

Mer hjälp här: [länk]
Det gäller ett jobb med fast pris på offerten, som en äldre människa skrev på lite ovetandes om vad det bör kosta. Priset är oskäligt högt tycker jag, ca 80% över normalt.
 
BirgitS
Prata med kommunens konsumentvägledare eller Hallå konsument.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Prata med kommunens konsumentvägledare eller Hallå konsument.
Tack det ska jag göra!
 
Jag tror tyvärr att det kan vara svårt att bevisa att priset är oskäligt. Det finns en generalklausul i avtalslagen som säger (ungefär): att ett oskäligt avtal är ogiltigt. Men 80% över vad du anser normalt kan nog vara svårt att bevisa oskäligheten i. Förutsättningar mellan olika takjobb varierar mycket.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E
T Tomas Fernman skrev:
Hej!
Om någon godtrogen person skrivit på en offert för en hantverkstjänst, och det visar sig att priset är väldigt högt över vad ett sådant arbete bör kosta - finns det då en juridisk möjlighet att bestrida fakturan i syfte att få beloppet jämkat till en mer rimlig summa? Låt oss anta att jobbet nästan är helt klart.

Tex om en takomläggning kostar ca dubbelt så mycket som den borde, jämfört med likvärdiga arbeten?
Tack för att du vänder till Lawline med din fråga.

Utgångspunkten är att avtal ska hållas, vilket innebär att ett avtal inte kan brytas, trädas ur eller hävas utan någon särskild anledning. Faktumet att någon av avtalsparterna utnyttjat sin motpart är inte en situation som kan medföra att ett avtal kan hävas. Ett avtal kan dock förklaras ogiltigt om någon av de särskilda ogiltighetsgrunderna i avtalslagen förelåg när avtalet. ingicks En sådan ogiltighetsgrund är ocker. En ockersituation föreligger om den ena parten har utnyttjat motpartens oförstånd i syfte att få till stånd en förmögenhetsöverföring som står i ett uppenbart missförhållande till avtalsobjektet, vilket framgår av 31 § avtalslagen.

Faktumet att den ena avtalsparten har utnyttjat sin motparts bristande tillräknelighet utgör ett exempel på ett utnyttjande av motpartens oförstånd, oavsett om den bristande tillräkneligheten är permanent eller tillfällig. En köpeskilling som endast motsvarar 20-25 § av marknadsvärdet på en fastighet är som utgångspunkt en förmögenhetsöverföring som står i ett uppenbart missförhållande till avtalsobjektet, och mycket talar alltså för att en ockersituation kan föreligga i detta fall,
 
Här är rimligen konsumenttjänstlagen tillämplig. Den sätter TS släkting(?) i en lite bättre situation. Men det är fortfarande ett svårt bevisläge. Presumtionen är även där att överenskommet pris gäller (36 §), men näringsidkaren har också en skyldighet att se till konsumentens intressen (6 §).

Med ett pris på 80 % över ”normalpris” skulle jag ge upp på förhand. Det är inte mycket nog för att inte hantverkaren ska kunna snacka bort det. Tyvärr.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Här är rimligen konsumenttjänstlagen tillämplig. Den sätter TS släkting(?) i en lite bättre situation. Men det är fortfarande ett svårt bevisläge. Presumtionen är även där att överenskommet pris gäller (36 §), men näringsidkaren har också en skyldighet att se till konsumentens intressen (6 §).

Med ett pris på 80 % över ”normalpris” skulle jag ge upp på förhand. Det är inte mycket nog för att inte hantverkaren ska kunna snacka bort det. Tyvärr.
Jag tror du har helt rätt, efter ett kort snack med en advokat. Ocker kan man kanske tycka som lekman på området men det ska vara ”skyhögt över alla gränser” som jag uppfattat det.
I det aktuella fallet - som jag valt att inte gå in på här - har en överenskommelse nåtts. Allt gick lugnt och städat till. Båda parter var lite missnöjda efteråt. Ett tecken på en bra förhandlingsutgång har jag hört sägas!

Tack ALLA för era värdefulla bidrag!
 
  • Gilla
Dr Benz och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.