hejsan.
vi har flyttat ifrån en hyresrätt till en villa för en månad sen och då gjordes den vanliga besiktningen men vi hörde inget att de skulle vara nåt fel.

nu idag så ringer besiktningsmannen och säger att han hade hittat en spricka i handfatet på dass och att de skulle bytas och han skulle skicka räkning fort som tusan till oss.
problemet är dels att kan man komma en hel månad efter flytt med såna krav och sen så kan inte vi dra oss till minnes att de skulle vara nån spricka i nåt handfat... inte ens tidigare hyresgäst som är min svåger vet att han har sett nån spricka eller nuvarande hyresgäst har reflekterar över nån spricka ( det är min bror ) så det känns som om de är nåt skumt i görningen. vi ska förbi där idag och kolla om vi hittar nån spricka. känns som om besiktningsmannen har blandat ihop de med nån som är trasig eller så försöker bolaget få in pengar. för en spricka som gör att man måste byta borde ju vara så de läckte eller liknande...

men min fråga är hur ska man göra... bestrida ska vi göra men ska vi skicka ett brev direkt då vi har varit o tittat eller ska vi bestrida räkningen då den kommer... som sagt så känns de som om det går dåligt för dom o de försöker få in pengar. för min bror viste inget om nån spricka och han bor där nu
 
Låter ju som ngn. sorts missförstånd. Typ fel lägenhet.

När fakturan kommer så bestrid fakturan med motiverringen att det inte finns ngt. fel.

Skulle de mot förmodan kunna visa på att det finns ett fel. Då kan ni fortfarande hävda att det skall tillämpas åldersavdrag. Hur mycket som är rimligt är svårt att säga, men om handfatet är 10 år, så borde ni inte behöva betala mer än halva värdet troligen mindre.

Detta att brodern inte kan se ngt. fel, kan det möjligen vara så att de redan bytt handfatet?
 
ja jag tror med att de måste blivit nåt fel så han har en annan lägenhet som han har besiktat o blandat ihop det med våran... handfatet skulle jag tro är bra mycke äldre än 10 år med de va därför jag tycker att om de nu skulle vara lite småsprickor i emaljen omöjligt kan kräva oss på pengar för byte då de borde vara vanligt slitage...

nej dom har inte bytt redan.. har hört med bror och han flyttade in dagen efter vi hade flyttat ut så dom har inte hunnit imellan om de inte jobbade natt vilket jag har svårt att tro :) och besiktningsmannen sa att han skulle skicka räkning och sen ringa o bestämma tid för byte vilket jag tror inte kommer ske vilket som...

men som sagt.. vi kan inte dra oss till minnes att de skulle vara nån spricka i det och för att de ska bli en spricka så man måste byta så måste man ju ha tappat nåt i det och vi har bara bott i den lght i 3 mån och bara borstat tänderna där...
 
Bevisbördan ligger på hyresvärden. Gjordes någon avflyttningsbesiktning med ett protokolls som även ni skrev under? Om inte så har de svårt att få rätt.
 
nej nåt protokol har vi inte skrivit på.. vi kunde inte bara med på själva besiktningen och vi har inte blivit tillfrågade om att skriva på nåt heller... och sen komma en månad efter är ju fel i sig tycker jag....

ska snart åka dit och kolla men enligt bror så kollade han då jag påtalade de och hittade en liten spricka i emaljen som man känner med nageln men den syns inte om man inte kollar riktigt nära...
 
har kollat skadan nu och som sagt så e det en spricka i emajlen men den är riktigt svår att se.. man måste ner i handfatet och riktigt titta efter den. då jag såg den så kom man på att den fanns där då vi flyttade in och har nog funnits där i många år men eftersom vi inte har sett tidigare protokoll så har ju inte vi kunnat veta att den inte stog med... ser ut som normalt slitage på ett gammalt handfat så man har ju inte tänkt på de....

skickade detta mail till hyresvärden få se va man får för svar

Hejsan.
Det var xxxxxx xxxxxx här som tidigare bodde på xxxxxxxxxxx
Idag så ringde han som besiktade lägenheten till oss och sa att han hade hittat en spricka i
Handfatet då han besiktade för en månad sen och att han skulle skicka räkning till oss för
Byte av det.

Jag har varit förbi lägenheten idag för att kolla på denna spricka som han hävdade finnas men
Det jag hittade efter mycke letande var en knappt synlig spricka i emaljen i själva fatet och den fanns
Ju där då vi flyttade in och har nog säkert funnits där många år av att döma hur det såg ut. Nuvarande
Hyresgäst hade inte sett de förens jag va där o tittade så det är ju inte så att handfatet läcker eller nåt sånt.

Han som ringde hävdade att det inte var nån spricka upptaget i protokollet för besiktningen innan vi flyttade in
Men att han hade hittat det och därför var de vi som hade orsakat de. Dock är den så svår att upptäcka så jag kan förstå
Om den inte har syns om man inte har varit noga och inspekterat handfatet utan bara gjort en översyn

vi vet att det märket var där sen tidigare men eftersom vi inte fått sett eller godkänt nåt besiktningsprotokoll varken före eller
efter så har man ju ansett att de varit normalt slitage och att det varit med i besiktningsprotokollet sen tidigare. Hade vi fått sett
besiktningsprotokollet och sett att tidigare besiktnings man hade missat de hade vi ju påpekat de för jag har bott i många lägenheter
och vet hur viktigt sånt är att ta upp vid inflytt.

Så vi kommer att bestrida detta ärende och eventuell räkning som kommer till oss med anvisning till att vi har varken orsakat skadan och ej heller
Fått möjlighet att påföra den i protokollet vid in flytt då vi varken har fått tagit del av tidigare protokol och skrivit under det eller sett avflyttnings protokolet och godkänt
Det, sen vidare så tycker jag att sånt här ska föras på tal direkt och inte komma med en månad efter att man har flyttat

/Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.