Jag bor i ett hus från 1901. För en tid sedan upptäckte vi att ett rör i krypgrunden börjat läcka. Det byttes och VVS-aren konstaterade att våra ledningar till största del är galvaniserat stål men att alla ledningar upp i huset är av koppar och att dessa tillsammans skapar beläggningar som täpper igen. Allt galvat måste bytas.

Pratade med försäkringsbolaget och de ersätter bara reparation på sådant som är yngre än 30 år. Har någon på forumet en uppfattning om när kopparrören kan ha satts in i vårt ledningssystemet eller om ni har tips på hur vi ska kunna ta reda på det?

Har förstått att de galvade nog är gamla, alltså mer än 30 år men tänker att skadan/felet ju uppkom när någon fuskade och inte bytt allt till koppar. Så när kan det ha skett?

Tacksam för alla idéer!
 
Åsa Lund
Ta bild på kopparrören inkl ev märkningar som finns kvar plus Hur skarvarna ser ut?
 
Menar du att försäkringsbolaget ska betala byte av dina ledningar? Det hoppas jag att de inte går med på.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
nja nåt fusk lär det ju inte handla om. De flesta byter ju det som de anser är dåligt och har ekonomi till. Att det andra inte är bytt får man som husägare hålla reda på och planera in mer underhåll om så krävs.
Galvade rör är inget ovanligt i äldre hus och det får man räkna med om man nu inte vet att allt är bytt.
 
Galvade rör blir igensatta av rost och kalk i en härlig mix. Det är ett fullt normalt skeende som inte (nödvändigtvis) har med kombination av kopparrör att göra.

Det finns mer eller mindre märkliga tumregler om hur man skall koppla ihop kopparrör med galvade för att undvika korrosion just vid kopplingen. Problemet är att man får ett galvaniskt element vid skarven.
 
Jag är inte riktigt med på resonemanget om att skadan skulle ha uppkommit när "fusket" utfördes.

För det första så är det inget fusk, det är vanligt med partiella byten av ledningar. Och gamla galvade rör rostar, vilket ger dels att de kommer att läcka förr eller senare. Dels slammar de igen av rost.

Men ur försäkringssynpunkt har det ingen betydelse. Jag antar att du syftar på maskinskadeförsäkringen, som ersätter ex. om värmesystemet fryser sönder. Men den försäkringen ersätter som sagt efter åldersavdrag. Och om det som skall bytas då är äldre än 30 år (åldersavskrivningen varierar lite mellan bolagen) så ersätts det inte, oavsett när felet introducerades, eller vad felet beror på.
 
Tack för alla svar. Nu ett gäng månader senare är rören bytta, vi är lite fattigare och försäkringsbolaget ersatte inget eftersom allt var betydligt äldre än 30 år. När rörmokaren visade rören och sa att de nog var original är vi glada att vi nu gjort detta och känns rimligt att vi inte fick ersättning av försäkringsbolaget. Men det blev ju en ordentlig faktura och eftersom msn betalar en hel del för försäkring hade det ju känns fint att "få tillbaka" något.

Nu njuter vi av fräscht vatten i alla kranar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.