Vi beställde osb i innerväggar av vår hustillverkare (en av de större) till en kostand av 24400kr. Nu när de är på väg upp ser jag att det är spån som är beställt. Är det ok? Är det värt att bråka om?
Jag tänker att osb håller tex en skruv betydligt bättre, dessutom tänker jag att det låter bättre med osb i vägg i jämförelse med spånskiva bakom gips.
Vad hade ni gjort?
 
  • Jämförelse av spånskivor och OSB (oriented strand board) skivor, illustrerande diskussion om materialval i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade inte accepterat det. OSB eller plyfa känns betydligt bättre än spånskiva.
Har du fått någon motivering?
 
K Kane skrev:
Jag hade inte accepterat det. OSB eller plyfa känns betydligt bättre än spånskiva.
Har du fått någon motivering?
Nope. Upptäckte bara att materialet till innerväggarna var reglar, gips och spån. De har inte hunnit börja bygga ännu (eller ja, möjligen idag) Mailade säljaren på hustillverkaren igår men har inte fått något svar.
 
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Nope. Upptäckte bara att materialet till innerväggarna var reglar, gips och spån. De har inte hunnit börja bygga ännu (eller ja, möjligen idag) Mailade säljaren på hustillverkaren igår men har inte fått något svar.
Och det explicit angivet OSB i beställningen?
 
K Kane skrev:
Och det explicit angivet OSB i beställningen?
Nja, det är explicit i mail mellan oss och säljaren inför beställningen när vi fick prisuppgift, inte i kontraktet.
 
Karrock
K Kane skrev:
Jag hade inte accepterat det. OSB eller plyfa känns betydligt bättre än spånskiva.
Har du fått någon motivering?
Var är du i tidslinjen? Du beställde osb men ser nu att spån är beställt skriver du. Är det en bekräftelse är det väl bara att höra av sig och säga att beställningsbekräfyelsen inte motsvarar din beställning.

Har du nu fått det levererat och monterat? I så fall hade jag inte bråkat om att det ska rivas, men sett till att få eventuell prisskillnad tillgodo, och någon ytterligare pluspoäng tillgodo.
 
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Nja, det är explicit i mail mellan oss och säljaren inför beställningen när vi fick prisuppgift, inte i kontraktet.

Spånskivor är billigare. Känns som en fuling att inte behöva köpa dyr osb så kör dom spån istället
 
Karrock Karrock skrev:
Var är du i tidslinjen? Du beställde osb men ser nu att spån är beställt skriver du. Är det en bekräftelse är det väl bara att höra av sig och säga att beställningsbekräfyelsen inte motsvarar din beställning.

Har du nu fått det levererat och monterat? I så fall hade jag inte bråkat om att det ska rivas, men sett till att få eventuell prisskillnad tillgodo, och någon ytterligare pluspoäng tillgodo.
Precis mittmellan. Levererat men inte monterat. Så ja, det kommer behövas lite bråk för att ändra det men är ändå helt klart möjligt.
 
L Lechuza skrev:
Spånskivor är billigare. Känns som en fuling att inte behöva köpa dyr osb så kör dom spån istället
Eller hur, precis min känsla. Det är kanske ingen biggie, men jag känner mig verkligen lurad. Hur stor praktisk skillnad det är kar jag egentlig koll på.
 
Karrock Karrock skrev:
Var är du i tidslinjen? Du beställde osb men ser nu att spån är beställt skriver du. Är det en bekräftelse är det väl bara att höra av sig och säga att beställningsbekräfyelsen inte motsvarar din beställning.
Har du nu fått det levererat och monterat? I så fall hade jag inte bråkat om att det ska rivas, men sett till att få eventuell prisskillnad tillgodo, och någon ytterligare pluspoäng tillgodo.
Nu är inte detta problem mitt.....
 
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Eller hur, precis min känsla. Det är kanske ingen biggie, men jag känner mig verkligen lurad. Hur stor praktisk skillnad det är kar jag egentlig koll på.

Har faktiskt heller ingen aning om den praktiska skillnaden, dvs om en skruv sitter bättre i spån eller osb. Men prisavdrag ska de ju helt klart vara om de ska sättas upp
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
Karrock
K Kane skrev:
Nu är inte detta problem mitt.....
Nähepp. Var glad för det du.

Ett svar i sakfrågan som sker på första sidan i en tråd får ju förstås vara riktat till TS.

Edit: Haha, my bad. Jag hade ju lyckats citera dig. Det var oavsiktligt.
 
Rickard.
https://www.byggahus.se/forum/threads/plywood-eller-osb-till-innervaegg.412380/page-2#post-4160772

Här har jag postat en riktigt forumklassiker på ett test från SP på ämnet. Stabil förstärkningsskiva är en spånskiva för just detta ändamål och bör vara jämförbar med andra fabrikat av samma tjocklek.

Jag bor själv i en spånskivelåda och tycker det fungerar riktigt bra oavsett vad som ska upp men man får vara lite försiktiga ibland då skruvar har lite svårt att få fäste och gärna ”borrar” sig igenom skivan, jag förborrar ganska ofta och det funkar alltid.
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
Jag delar misstanken om att det är ekonomiska motiv som är anledningen att du inte fått OSB. Spån kostar ca hälften.
När det gäller vad som är bättre eller sämre så tycker jag personligen att de är likvärdiga när det gäller att ha bakom gips i ett bostadshus. Styrkan på en infäst skruv är möjligen lite bättre i OSB om du träffar ett kompakt ställe på skivan, men har du otur och träffar ett poröst ställe så är min gissning att styrkan istället är betydligt lägre. Spån håller en jämnare kvalitet över hela ytan.
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.