Hejsan,
Jag tillsammans med min sambo har gått och köpt en tomt av Myresjöhus och då också ett tillhörande hus till deras tomt.
Huset är av den karaktären att det tillhör deras "villa växa" serie.
1-plans hus med inredningsbar övervåning.
Man kan inreda övervåningen själv eller låta myresjöhus göra det och vi valde att göra det själva då Myresjöhus skulle ta väldigt mycket extra betalt för deras isolering, gips skivor och golvspån.

Vi tog och köpte en större värmepump och en extra varmvattenberedare av Myresjöhus för att i deras utgångs standard så är inte värmepumpen tillräckligt kraftig för att kunna driva en övervåning också. Likadant med en extra varmvatten beredare, har man 2st badrum så rekommenderade Myresjöhus oss att ta det tillvalet så det gjorde vi.

Tyvärr så visar det sig att säljaren har beställt ett 1-planshus åt oss och vi har hela tiden trott att det är ett 1½-planshus som vi beställt. Alla diskussioner har hela tiden gällt hur vi inreder övervåningen på bästa sätt.
I och med att det är ett 1-plans hus som är beställt så räcker inte isoleringen till, takstolarna är för klena för att kunna lägga i isolering, gavelspetsarna är också för klent byggda för att man kan inreda övervåningen. Enligt snickarna som bygger huset på entreprenad så har dom aldrig varit med om maken till konstig övervåning och det är ju inte så konstigt eftersom det skall vara ett 1-planshus. Ventilationen räcker inte, till hålet för trappen finns det inget material till osv sov.

Jag har nu fått betala extra till snickarna för det extra materialet som kommer att gå åt att inreda övervåningen när det enligt mig borde ha ingått från Myresjöhus. Observera att det inte gäller själva ”inredningen” utan det är extra breda takstolar, takläckt, grovplast m.m
Även ventilationen får jag bekosta. Ny ritning & takventiler.
Allt för att säljaren beställde ett 1-plans hus. Enligt säljaren så är det ett missförstånd mellan oss, han trodde 1-plan och vi trodde 1½-plan.
Men varför skulle vi då ta deras rekommendationer om varmvattenberedare och större värmepump??
Vad gör jag och hur gör jag

Mvh
Mats
 
Vad står det i papprena ni skrev på? Jag menar alltså de papper som innehåller beskrivningen över det ni köpt? Ser man tydligt att det är 1-planshus eller vilket underlag använde säljaren när han beställde?

/ama
 
han använde sig av slutgiltig beställning, står inget om varken det ena eller det andra. Står dock att vi tagit deras "uppgraderings" paket med värmepump och extra vattenberedare samt elradiatorer på övervåningen.
Jag valde bort elradiatorerna men det andra har kommit.

Jag tycker om man köper ett hus med inredningsbar övervåning skall man väl inte behöva "sala" på extra takstolar för att få plats med den isolering som behövs?

Ingenting på övervåningen var för att den skulle inredas, och det betyder att det är en jäkla merkostnad för oss.
 
När vi beställde hus så var själva beställningen med våra underskrifter väldigt tydlig: det och det huset (modellnummer och namn), den och den utrustningen, den och den tapeten i det och det rummet, osv. Både mitt och äkte hälftens underskrift och namnförtydligande på en massa papper.

Jag förstår inte riktigt "han använde sig av slutgiltig beställning", är det någon blankett eller vad är det för något? Finns det något papper med era underskrifter och 1-planshus ikryssat? Någon typ av papper finns väl? Det är svårt att börja nysta i ärendet utan den infon.

/ama
 
Har återigen pratat med säljaren och den enda skillnaden mellan ett 1-planshus och ett 1½-planshus är att det skall stå D istället för A på ritningen.
Han lät förvisso inte så förvånad över att jag inte visste det...
På den sk slutgiltiga beställningen så står det bara uppspecat vad vi beställt, färg på tegel, färg på fönster, förhöjt innertak, osv osv. Står ingenstans att det gäller ett 1 eller 1½ plan.

Detta är enligt säljaren ett hus att växa in i.. Tydligen är det om man har planer (som vi har) att inreda vinden på en gång så är det bättre att ta ett annat hus från Myresjös katalog. Jobbigt läge, man tycker ju att han borde ha sagt något om det när han visste våra planer..

 
:surprised: :surprised: :surprised: MEN....., det var då bland det märkligaste jag hört, hur i hela friden kan man diskutera bästa sätt 'att inreda en övervåning' med en säljare och sedan beställer han ett 1-planshus utan inredningsbar övervåning, detta övergår då fullständigt mitt förstånd ???.

Dessutom så kan jag inte begripa, ingår det inga ritningar till ert bygglov??

På vårt bygglov var huset inritat, där hade man direkt märkt om det var ett 1-plans eller 1½ plans hus, hur ser ert bygglov ut??
Eller ser Myresjöhus' 1 planshus likadana ut från utsidan som deras 1½plans hus??

MVH//Christina.
 
Visst är det märkligt, han erkänner ju att det har blivit ett missförstånd men sedan så släpper han det.
Inget om ngn slags lösning eller förslag på hur man kan minimera våra kostnader.

Vad som gäller ritningarna så ser dom likadana ut oavsett om det gäller 1 eller 1½ plan.
Taklutningen är 27 grader så det blir inte en stor övervåning 66m2.

Vi köpte ju huset med oinredd vind, däremot så är det inte ok att få betala en väldigt massa mera pengar på extra saker som man måste ha för att övervåningen skall gå att börja inreda. Såsom ventilation, breda/tjocka takstolar, gavelspetsarna skall vara tjockare osv osv.

Det är kul att bygga hus säger dom.

Mats
 
Jag har funderat lite på detta: gå med i Villaägarnas Riksförbund (ifall ni inte redan är medlemmar) http://www.villariks.se/ och utnyttja 1 timmes gratis juridisk telefonhjälp man får som medlem. Tag också kontakt med Konsumentombudsmannen i er kommun och fråga vad man skall göra.

Om ni har ork (byggande är _skitjobbigt_ speciellt om det strular) så har ni mycket att vinna på att bråka. Säljaren verkar inte vara drivande i frågan, så då måste ni vara det. Det kan mycket väl i sämsta fall bli en förlikning, där ni båda står för en del av kostnaderna, i bästa fall ersättning till er. Om ni inte bråkar, så kommer säljaren inte att lyfta ett finger och då sitter ni ensamma med allt strul. Reklamera husköpet så fort som möjligt, skriftligt och kosta på er att skicka brevet rekommenderat (kostar lite mer än ett vanligt brev, men det är värt besväret).

Läs följande sida hos Konsumentverket som handlar om husbyggande. Era rättigheter och skyldigheter är bra uppräknade: http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1403&lngArticleId=3573

Jag tror att ni har goda möjligheter att få åtminstone en del av extrakostnaderna betalda, det lönar sig nästan alltid att klaga (men många vågar inte vara jobbiga, det känns otrevligt och hemskt, men ni behöver ju inte vara kompisar med säljaren som skötte sitt jobb aningens slarvigt, eller hur?). För dagbok över vem ni kontaktade och när och se till att alltid ha kopia på det ni skickar iväg (i vissa fall behåller man originalet och skickar kopian).

/ama
 
Vilken soppa.....

Jag anser att det fulla ansvaret bärs av säljaren, kanske inte juridiskt men moraliskt.
Jag jobbar själv som säljare och min bestämda uppfattning är att det är säljarens ansvar att kunden får det han förväntar sig.... om han inte fått det, går prylarna i retur med blixtens hastighet...

Bygger ni i 08-området? isåfall får man överväga att kryssa en till på listan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.