Jag kollade på en tapet från arga snickaren. I sverige skulle 6 rullar kosta ca 4700kr. Om man beställer från UK kostar samma med frakt 2470kr!!!

Är sverige ett dyrt land att handla tepeter i?
 
Kanske är så att engelska tapeter är billigt i England och dyrt i Sverige...och tvärt om....
Men har du hittat dom billigare i UK så är det väl bara att handla därifrån.
 
Bara lite värre om det är något fel med dem, annars är det bara handla
 
Tja, är det fel på en rulle så är det ju bara att reklamera så skickar dom en ny...
Det tråkiga blir ju bara att det tar några dagar om man beställer på postorder oberoende varifrån.
 
Det problemet får du med stor sannolikhet även om du handlar en Engelsk tapet från en svensk tapetbutik över disk. De flesta finns inte på lager vare sig i butiken eller hos ngn. svensk generalagent, de beställs från UK även av butiken (ev beställer de av svensk generalagent, som skickar beställningen vidare).
 
Jag vet inte om tapet generellt är dyrare i Sverige än i andra länder. Men jag tycker att det varit en väldigt kraftig prisökning på tapeter. Osäker på om det bara gäller i Sverige.

Vi har handlat tapeter 3 gånger de senaste 5 åren. För 5 år sedan handlade jag till 1 rum. Då verkade det som de flesta tapeter som var OK kostade 350 - 500 kr per rulle, vi föll dock för en som låg på 850kr rullen (Engelsk). Vi tyckte den var orimligt dyr och spenderade ytterligare några dagar på att försöka hitta en annan som passade bra i rummet. men det fick bli den dyra. Den tapeten för 850 var då nästan det dyraste som fanns att köpa inom normala tapeter, de som var ännu dyrare var "special" typ handtryck eller med äkta bladguld och liknande.

För två och ett halvt år sedan tapetserade vi 4 rum på en gång. Då hittade vi tapeter i prislägen från 350 - 550 kr rullen, kändes som medeldyrt, fick en känsla för att de dyrare hade blivit 15 - 20% dyrare.

Nu i höst har vi tapetserat 3 rum. Vid vår första koll i tapetbutikerna hittade vi inget under 700 kr rullen som kändes OK, det var överhuvudtaget så att de flesta tapeter som fanns att titta på i tapetbutiker (inte Bauhaus etc) låg på priser från 650 och uppåt.

Det känns som att priserna har gått upp med 100 - 150% på 5 år. Vilket i så fall är avsevärt mer än för de flesta andra byggvaror.
 
Redigerat:
Vilka engelska web-butiker rekommenderar ni?
 
Men man undrar ju hur väl paketerade rullarna är så det inte blir förstörda under transporten.
 
Hade jag jobbat med tapetförsäljning så hade jag sett till att dessa packades på ett bra sätt, man vill ju inte åka på reklamationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.