Planerar att lägga om taket på min sommarstuga till semestern

Surfat runt lite och sett plåttak för typ 100kr/kvm. Jag har däremot hört att det är bättre att mäta och beställa färdigkapade grejer. Frågan är hur jobbigt är det att köpa färdiga längder och pussla ihop. Känns ju inte så jobbigt att kapa en sida. En nibbler som man ska använda kostar ju dessutom bara nårra hundra på byggmax.

Dessutom så känns det bara som det är som gjort att bli fel om man ska beställa färdigkapade grejer
 
ingen kommentar?
 
Ska själv lägga plåttak i sommar, ca 120m2. Blir köp av färdiga längder. Dels för att det är billigare, och dels för att jag är rädd för att det blir felmätt från min sida och så står man där med för korta eller för långa plåtskivor... sen är det lättare att hantera 2,5metersskivor än 4,5meters. och man har då marginalen att justera längden mot takfot och nock.

Fördelen med måttbeställt är ju att det dels blir något snyggare och dels får du färre skarvar som kan läcka. (Men med det överlapp på 20-30 centimeter är den risken närmast obefintlig även med färdiga skivor.)

ja, det är mina tankar iallafall!
 
Om jag inte blir övertalad så köper jag oxå f'ärdiga lägnder. Mitt huvudargument är nog att slippa risk att mäta fel och då kvittar det ju...
 
Att måtta längden är ju inte så komplicerat,kolla så att fallet är lika långt överallt bara
 
Vad är prisskillnaden per kvm på att beställa färdiga längder jämfört med måttbestälda längder?

// Stig-Gunnar Guttke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.