Tänkte beställa möbelvirke och undrar om ni har tips på vart från man kan köpa det billigast och annat som kan vara bra att tänka på, tex skiljer det i kvalitet, något man ska vara uppmärksam på?
Har uppgifter från Ceos och Magnawood samt inväntar från Fredricsons men borde finnas fler aktörer.
Jag finns i Småland så kan hämta själv häromkring men annars verkar dom skicka mot avgift.
Är främst intresserad av Valnöt, Lönn, Vitek och kanske lite annat.
 
  • Gilla
Magnus73Olsson
  • Laddar…
N Nyfiknast skrev:
Tänkte beställa möbelvirke och undrar om ni har tips på vart från man kan köpa det billigast och annat som kan vara bra att tänka på, tex skiljer det i kvalitet, något man ska vara uppmärksam på?
Har uppgifter från Ceos och Magnawood samt inväntar från Fredricsons men borde finnas fler aktörer.
Jag finns i Småland så kan hämta själv häromkring men annars verkar dom skicka mot avgift.
Är främst intresserad av Valnöt, Lönn, Vitek och kanske lite annat.
https://sliparebackensfinsnickeri.se/snickerivirke
Kanske kan bara ett alternativ för dig då?
Nackdelen är förstås att.mannkan råka på en massa byggahus-folk om man inte är försiktig.
 
Frustrator Frustrator skrev:
[länk]
Kanske kan bara ett alternativ för dig då?
Nackdelen är förstås att.mannkan råka på en massa byggahus-folk om man inte är försiktig.
Tack för tipset, har redan kikat där men dom andra jag hittat har lägre priser.
 
N Nyfiknast skrev:
Tänkte beställa möbelvirke och undrar om ni har tips på vart från man kan köpa det billigast och annat som kan vara bra att tänka på, tex skiljer det i kvalitet, något man ska vara uppmärksam på?
Har uppgifter från Ceos och Magnawood samt inväntar från Fredricsons men borde finnas fler aktörer.
Jag finns i Småland så kan hämta själv häromkring men annars verkar dom skicka mot avgift.
Är främst intresserad av Valnöt, Lönn, Vitek och kanske lite annat.
Vet inte var i Småland du bor men är det sydöstra hörnet har du inte så långt till Isakssons ädelträ i Nättraby, där kan man själv traska runt o klämma o känna o vrida på plankorna innan köp. Att beställa virke skulle aldrig falla mig, det är värt mycket att kunna kolla plankorna innan köp. Fall i fall du inte har koll på det; det där som kallas (amerikansk) vitek är inte vitare än vanlig europeisk ek, snarare mer rosa än den europeiska. Det är ju rätt populärt med typ vitoljad ek o det e lätt man tror man då ska köra på "vitek" för att få det där ljusa utseendet.
 
Ola C Ola C skrev:
Vet inte var i Småland du bor men är det sydöstra hörnet har du inte så långt till Isakssons ädelträ i Nättraby, där kan man själv traska runt o klämma o känna o vrida på plankorna innan köp. Att beställa virke skulle aldrig falla mig, det är värt mycket att kunna kolla plankorna innan köp. Fall i fall du inte har koll på det; det där som kallas (amerikansk) vitek är inte vitare än vanlig europeisk ek, snarare mer rosa än den europeiska. Det är ju rätt populärt med typ vitoljad ek o det e lätt man tror man då ska köra på "vitek" för att få det där ljusa utseendet.
Tack för det tipset också. Har mailat angående pris då det är 20-25mil dit.
Låter oerhört trevligt att känna och se innan man köper. Till det jag håller på med nu är det inte avgörande om det är lite defekter, men får man välja så skulle ja handplocka varje bräda.

Det som gör att vitek är mer intresserat för mig är att porerna är mer slutna.
 
N Nyfiknast skrev:
Tack för tipset, har redan kikat där men dom andra jag hittat har lägre priser.
Priset är inte allt ;)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Priset är inte allt ;)
Skulle jag beställa från billigaste leverantör och allt virke har sprickor, kvist, är mycket skrevt osv och jämför med den dyraste leverantörer och allt virke är felfritt så är priset mindre viktigt.
Har aldrig beställt innan så har ingen erfarenhet överhuvudtaget därför ställde jag frågan här.
Allt är råsågat, hyvlat kostar extra hos alla.
Samma virke med samma ursprung kan skilja markant i pris t.ex dubbla priset hos någon leverantör jämfört med en annan och jag vill gärna veta varför?:D
Är det kvaliteten, servicen, eller är det som när man jämför priset på en colaburk på Ica Maxi och CirkelK, samma burk, olika priser. Jag vet inte men vill veta:p
 
N Nyfiknast skrev:
Skulle jag beställa från billigaste leverantör och allt virke har sprickor, kvist, är mycket skrevt osv och jämför med den dyraste leverantörer och allt virke är felfritt så är priset mindre viktigt.
Har aldrig beställt innan så har ingen erfarenhet överhuvudtaget därför ställde jag frågan här.
Allt är råsågat, hyvlat kostar extra hos alla.
Samma virke med samma ursprung kan skilja markant i pris t.ex dubbla priset hos någon leverantör jämfört med en annan och jag vill gärna veta varför?:D
Är det kvaliteten, servicen, eller är det som när man jämför priset på en colaburk på Ica Maxi och CirkelK, samma burk, olika priser. Jag vet inte men vill veta:p
Kan skilja mycket man inte märker direkt. Dels kvalité men också hur säljaren förvarat virket.
Hur stor möjlighet du har att välja vilken planka du ska ha.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Kan skilja mycket man inte märker direkt. Dels kvalité men också hur säljaren förvarat virket.
Hur stor möjlighet du har att välja vilken planka du ska ha.
Virket är graderat. Betyder prime/prima samma hos olika leverantörer? Eller som valnöt 90/80 brun ( vad det nu betyder har jag inte tagit reda på)
Det står att det är torkat till 8% eller 5-10% på bredd över 145mm.
Kan jag inte åka och titta på det så får ja hoppas på att det blir bra, men hur dåligt kan det vara tror ni? Är det möjligt/troligt att man får ett lass markant låg kvalitet om man väljer att få ett lass hemkört trots att det ska vara en viss standard pga gradering?
T.ex säg att jag beställer 0,5m3 valnöt 50mm tjock extra prima, kan det komma ett lass där det är fint mönster osv men sprucket överallt?
 
När jag gick en kurs på en möbelsnickarskola fick de en dålig leverans men den reklamerades utan problem. Kanske inte fungerar för småskuttar som vi?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.