Hej alla, tänkte kolla om det var nåon som har lust att hjälpa till lite.

Jag har två killar som bilar bort betongplattan på undervåningen och gräver ur lite för att göra plats för isolering. Sedan ska jag gjuta en ny platta med vattenburen golvvärme.

Nu tänkte jag kolla lite på vad sakerna kostar, och eventuellt passa på att beställa så att det är gjort.
Skulle behöva hjälp för att få det rätt.

Förutsättningar:
Initialt 5 rum, totalt 90 m2, men lösningen ska förberedas för ytterligare 3 rum (+50 m2) på övervåningen. Totalt 140 m2 alltså. Jag tänker mig en slinga i varje rum så att man kan reglera temperaturen olika för respektive rum.
Det finns en bergvärmepump med utegivare som är förbered för golvvärme (lågtemp), men den matar även för radiatorer i ett par rum.

Vad jag tänkt beställa::
* Slang, 20mm x 480m (8,700:)
* buntband (för att fästa slangen i armeringen).
* Fördelare 2 + 3 +3 alt 4 + 4 (ca 3400:) (ska man sätta alla på samma ställe, eller ska en 3'a sitta på övervåningen?)
* konsollpar x 3
* Ändstycke par x 2 (ett för 2+3 och ett för 3)
* Push 175 m2 (6,500:) (Ska kolla vad värmepumpen klarar av först)

Funderar över:
* By-passledning. Behövs alltid detta?
* Ventil, (rak/vinkel?)
* Shunt?

Hur är det med styrdon och flödesmätare, termostater och reglercentraler, när behöver man vad? Behöver man t.ex. rumsgivare eller kan man slippa det och justera alla "manuellt" vid fördelaren?

Finns det några kunninga människor där ute som kan bidra med lite kunskap? Tack på förhand :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.