A
Om ni beställer från Amazon.Se kolla då att varan skickas från Amazon annars kan det bli tullavgifter vilket jag råkade ut för.

Fick tullavgifter som var dubbelt mot vad varan kostade, kommer inte lösa ut det och förlorar en hundralapp.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Om ni beställer från Amazon.Se kolla då att varan skickas från Amazon annars kan det bli tullavgifter vilket jag råkade ut för.

Fick tullavgifter som var dubbelt mot vad varan kostade, kommer inte lösa ut det och förlorar en hundralapp.
Säljaren ska betala tull om leveransadressen är inom EU enligt Amazon.

https://www.amazon.se/gp/help/custo...85A__SECTION_2743793967644367A3E96BC34A0A6FB6
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
Helt riktigt men blev för bökigt att kontakta dom, som sagt kolla att det är Amazon som skickar varan då ska det inte bli några tullavgifter.
 
C
A Achren57 skrev:
Fick tullavgifter som var dubbelt mot vad varan kostade, kommer inte lösa ut det och förlorar en hundralapp.
Skicka kopia på avgiftsavin till Amazons kundtjänst så betalar de tillbaka det beloppet.
Men annars håller jag med. Håll er till "Shipped by Amazon" så slipper man mycket potentiellt strul med leveranserna.
 
  • Gilla
Achren57 och 2 till
  • Laddar…
Jag har beställt massor därifrån, både direkt från Amazon och från de som skickar själva. En gång har jag råkat ut för att betala tull och hantering, men det fick jag tillbaka direkt då jag kontaktade Amazon.
 
  • Gilla
Achren57 och 2 till
  • Laddar…
B
Så istället för att kräva tillbaka pengarna via amazons kundtjänst, så ska man undvika bolaget helt? Det låter som ett dåligt råd.

Jag har i alla fall aldrig haft problem med just amazon, men en hel del andra bolag har haft en besvärlig hantering av tull.

Shipped by amazon brukar innebära väldigt snabba o problemfria leveranser.

Aliexpress t.ex. betalar t.ex. tillbaka moms, men inte avgifter om något blir fel i tullen. Så när posten gör fel och man fått betala dubbel moms och 75kr i avgift, så får man inte tillbaka den fasta avgiften.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det är inte bökigt, du öppnar upp chatten och talar bara om att du åkt på tull, supporten kommer be dig att skicka bild på kvittot och därefter återbetalar de dig beloppet, you can do it!
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
N
De gånger jag beställt och det inte varit "shipped by Amazon" har det handlat om tyska företag och då har tull inte varit något problem.
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Aliexpress t.ex. betalar t.ex. tillbaka moms, men inte avgifter om något blir fel i tullen. Så när posten gör fel och man fått betala dubbel moms och 75kr i avgift, så får man inte tillbaka den fasta avgiften.
Av intresse, när åkte du på moms/tull på Aliexpress paket, var det nyligen? Har nämligen själv beställt en hel del från Ali senaste tiden (halvåret) och förvånad över hur bra det fungerar. Inte haft problem med Postnord en ända gång. Annat var det ju innan EU-reglerna ändrades 2021, då var det lotteri huruvida paketet lyckades slinka igenom eller ej (oftast via annat eu-land).

Angående Amazon, alltid tillmötesgående och lösningsorienterade de gånger jag har haft beställningar som krånglar. Tidigare var det min goto för Kina grejer (d.v.s. sånt som inte skickas av Amazon), men kör som sagt uteslutande på Aliexpress nu eftersom sakerna är 20-40% billigare där..
 
C
J JSten skrev:
Angående Amazon, alltid tillmötesgående och lösningsorienterade de gånger jag har haft beställningar som krånglar.
Solen har dock sina fläckar även där.

Råkade ut för ett paket som scannats som utlämnat i amazons system och ej mottaget i speditörens system.
Kan ju hända, men deras ej diskuterbara lösning på problemet var att vänta och inte göra någonting på en månad för att se om det löste sig av sig självt.

Nu kom paketet ändå tillrätta några veckor senare, men om det händer igen kommer jag att beställa nytt och skicka tillbaka dubletten om den trots allt kommer fram.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
B
J JSten skrev:
Av intresse, när åkte du på moms/tull på Aliexpress paket, var det nyligen? Har nämligen själv beställt en hel del från Ali senaste tiden (halvåret) och förvånad över hur bra det fungerar. Inte haft problem med Postnord en ända gång. Annat var det ju innan EU-reglerna ändrades 2021, då var det lotteri huruvida paketet lyckades slinka igenom eller ej (oftast via annat eu-land).
Det var en gång i höstas som felet uppstod med posten. Vet inte om ali förtullat fel, eller om posten gjort fel. Men det var jag som drabbades. Men efter nya reglerna infördes så har det hänt 1 gång. Av kanske 50 paket. Så det avskräcker inte mig direkt från ali express heller.

Ibland handlar jag på ali, ibland amazon, ibland ebay. Beror på pris, leveranstid o annat.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Har Amazon ändrat något gällande tredjepartssäljare? Jag kollade på sågklingor från Saxton (ex https://www.amazon.se/gp/product/B079S36Z5G/) men trots att det står att man kvalificeras för gratis leverans så blir det 49 spänn i kassan. De skickas tydligen från Amazon.co.uk men jag har för mig att det har hänt tidigare så sent som senaste året utan extra kostnad eller krångel. Går ej heller att kombinera med andra varor för att bli av med frakten.

Varan har även en text där de i princip friskriver sig från allt:
"Separata villkor kan gälla för artiklar som säljs av tredjepartssäljare och levereras av Amazon internationellt. Tullen och tullar kan gälla. Tillverkargaranti kanske inte gäller."

49 spänn i frakt kan ju var ok i undantagsfall, men man vill ju fan inte åka på tull, moms och klareringsavgift.

Ni som har Prime, vad får ni upp för fraktpriser?
 
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Har Amazon ändrat något gällande tredjepartssäljare? Jag kollade på sågklingor från Saxton (ex [länk]) men trots att det står att man kvalificeras för gratis leverans så blir det 49 spänn i kassan. De skickas tydligen från Amazon.co.uk men jag har för mig att det har hänt tidigare så sent som senaste året utan extra kostnad eller krångel. Går ej heller att kombinera med andra varor för att bli av med frakten.

Varan har även en text där de i princip friskriver sig från allt:
"Separata villkor kan gälla för artiklar som säljs av tredjepartssäljare och levereras av Amazon internationellt. Tullen och tullar kan gälla. Tillverkargaranti kanske inte gäller."

49 spänn i frakt kan ju var ok i undantagsfall, men man vill ju fan inte åka på tull, moms och klareringsavgift.

Ni som har Prime, vad får ni upp för fraktpriser?
 
  • Amazon beställningssida med villkorstext och en gul knapp för "Buy now"; totalbeloppet för beställningen är 285,44 kr utan fraktkostnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bjornhallberg
  • Laddar…
Fairlane
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Ni som har Prime, vad får ni upp för fraktpriser?
Gratis
 
  • Gilla
bjornhallberg
  • Laddar…
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Har Amazon ändrat något gällande tredjepartssäljare? Jag kollade på sågklingor från Saxton (ex [länk]) men trots att det står att man kvalificeras för gratis leverans så blir det 49 spänn i kassan. De skickas tydligen från Amazon.co.uk men jag har för mig att det har hänt tidigare så sent som senaste året utan extra kostnad eller krångel. Går ej heller att kombinera med andra varor för att bli av med frakten.

Varan har även en text där de i princip friskriver sig från allt:
"Separata villkor kan gälla för artiklar som säljs av tredjepartssäljare och levereras av Amazon internationellt. Tullen och tullar kan gälla. Tillverkargaranti kanske inte gäller."

49 spänn i frakt kan ju var ok i undantagsfall, men man vill ju fan inte åka på tull, moms och klareringsavgift.

Ni som har Prime, vad får ni upp för fraktpriser?
Skärmbild av en beställningsbekräftelse med total summa 285,44 kr inklusive moms och fraktkostnad 0,00 kr. Knapp för att bekräfta order och betala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bjornhallberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.