Tänkte jag skulle beställa hem lite nya fönster till källaren (betonghålsten+ puts). Har dock lite funderingar på mått.

När jag mäter fönsterna så är halva karmen på de nuvarande inmurad med puts.

Kan man köpa fönster med lite mindre mått och försöka "spara" putsen på dvs köpa fönster så att de går i ändå?

Eller kommer man ändå förstöra all puts både in och utvändigt när man tar loss de gamla.
 
krille09 skrev:
Eller kommer man ändå förstöra all puts både in och utvändigt när man tar loss de gamla.
Den risken är nog ganska stor enligt min erfarenhet. Försök ta reda på modulmåttet. D.v.s. hålets verkliga storlek. Hålet mäts från betonghålstenen på ena sidan till betonghålstenen på andra sidan. Ev. puts brukar man inte ta hänsyn till. Det är bara ett ytskikt.

Men putsen som sitter runt karmen ska väl ändå bort? För jag antar att du hade tänkt dreva eller köra fogskum?
 
Ja, jag hade tänkt fogskum.

Tänkte att man kanske kunde ta dem inifrån då de sitter rätt långt in i gluggen och på så sätt kanske lyckas spara putsarbetet på utsidan. Detta då det är fint gjort.

Men allt puts kanske rasar när man river ut karmen? Nån som har erfarenhet av detta?
 
De som bytte fönster hemma hos mig (putsat hus) tog alla fönster inåt.

De lyckades förvånansvärt bra att rädda putsen, inte 100% såklart.

De tog ur fönstren och kapade karmarna.
 
Beställ mindre fönster, är man försiktig, så brukar putsen sitta kvar.
 
H
Använd inte fogskum, dreva istället.
Försäkringen gäller inte om man använder fogskum för tätning i fönster
 
HEM2121 skrev:
Försäkringen gäller inte om man använder fogskum för tätning i fönster
Utveckla gärna detta! Vad är det för försäkring som slutar gälla om man använder fogskum?
 
Han syftar nog på garantin på själva fönstret. Men det beror på vad det är för märke. Tex Elit är inte godkända att skumma
 
Kör med drevskum ist, expanderar bra men trycker inte ut karmen. använt det på 28 fönster/dörrar i vårt nya hus. Karmarna har inte rört sig 1mm.
 
H
Det blev lite fel, garantin gäller inte. Försäkringen vet jag inte, men kolla med ditt försäkringsbolag.
Det kan bli spänningar och fogskumment är ju betydligt stummare än när man drevar.

Kolla med fönsterfabrikanten och se till att du får det skriftlig vad som gäller för deras garanti.
 
Redigerat:
Annars så kan du ju köra med glasblock istället för fönster =)
 
Det blir fönster då jag tycker det passar huset bättre. Ska kolla upp drevskum, var hittar man det?
 
viktorj skrev:
Han syftar nog på garantin på själva fönstret. Men det beror på vad det är för märke. Tex Elit är inte godkända att skumma
Nog för att det pågår en kampanj mot fogskum, men att det skulle påverka en försäkring är att ta i lite för mycket.

Men det är mycket möjligt att det finns fönsterfabrikat som har lite för klena karmar, så att man inte får utsätta dem för minsta påfrestning. Men det finns också fönsterfabrikat som rekommenderar skumning i första hand.
 
Jag har bytt många källarfönster, om man är försiktig vid utrivning så brukar det gå bra utan att putsen går sönder men det beror väldigt mycket på putsens kvalitet. Gammal kalkputs kan ramla ner bara man petar på den.
Jag brukar beställa fönster som är 10mm mindre än standard då går de i mellan putsen samt att man får i drev. Utvändigt lägger jag en bottningslist och en MS polymerfog i lämplig färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.