Hej! Jag är på gång att beställa mitt hus nu och tänkte höra vad erfarenheterna av husleverantörernas grundfärg är. I detta fallet är det Fiskarhedenvillan det gäller. Är det värt pengarna (ca 14.000:) eller man ska göra det själv?


Tacksam för svar..
 
Den viktigaste frågan är ju framförallt vad du tänkt måla fasaden med.

För att en förgrundad panel ska klara t.ex. alcros krav så ska grundfärgens torrskikt vara 60µm (mikrometer). Den ska dessutom vara utav deras egna sort eller pinja protect. Kan ha fått nån siffra fel där men jag är ganska säker på att det stämmer.

Sedan är det skillnad på förgrundat och förgrundat. De flesta förgrundade paneler är bara grundade för att klara transport och förvaring.

Ta reda på all information du kan om själva panelen och den grundfärg de använder sedan går du till närmaste färgfackhandel och ber dom om hjälp.

Personligen hade jag alltid grundat panelen själv innan jag satte upp den även om den är förgrundad.
 
förgrundat ger ju färg på minst tre sidor av panelen, inget att tveka om tycker jag.
 
Tossegubbe skrev:
förgrundat ger ju färg på minst tre sidor av panelen, inget att tveka om tycker jag.
Bland de sämsta svaren jag har sett. Finns tusen anledningar till att forska vidare i detta om man vill ha optimalt resultat. Vilket jag antar är tanken.

Om han t.ex. ska måla med akrylatfärg så spelar det ju ingenroll om brädorna är målade på alla sidor om den inte är tät.
 
Vi ska också bygga med Fiskarheden och vi tänker välja till grundmålad panel. Men nu ser jag att vi kanske ska kolla upp lite mer först. Men vi kommer nog göra det oavsett, första varvet på trä är ju så jobbigt att måla. Känns som att varv nummer 2 går på halva tiden så det är ju skönt om man slipper det första själv det kommer vara så mycket att göra ändå.
 
Jaha så du menar att helt oskyddat trä är bättre än lite skyddat trä??
Var ligger logiken i det då? om man får fråga, kke finns det en bra förklaring till detta men ingen jag hört iaf.
Dessutom har man ju problemet med att trä torkar och man ser ytor som inte är målade i samma färg, Dvs under locken om man har lockpanel tex.

magnux skrev:
Bland de sämsta svaren jag har sett. Finns tusen anledningar till att forska vidare i detta om man vill ha optimalt resultat. Vilket jag antar är tanken.

Om han t.ex. ska måla med akrylatfärg så spelar det ju ingenroll om brädorna är målade på alla sidor om den inte är tät.
 
Tossegubbe skrev:
Jaha så du menar att helt oskyddat trä är bättre än lite skyddat trä??......
Självklart är en förgrundad panel bättre än en ogrundad i alla lägen, men frågan i det här fallet var hur de olika grundfärgerna var i kvalitet och om det var värt att köpa förgrundat för 14.000 extra eller om han skulle grunda de själv.

Ditt svar svarade inte på någon utav frågorna.

En förgrundad panel som är grundad för transport behöver ändå grundas om igen före målning för att man ska få maximal hållbarhet. Även om det inte är bortkastade pengar så är de långtifrån lika värdefullt som om man hade fått en grundfärg som faktiskt går att måla direkt på.

Att tro att en förgrundad panel är fullt duglig att måla på bara för att den är förgrundad och att sedan täcka den med en akrylatfärg (som rekomenderas utav de flesta färghandlare) kan lätt leda till ett lysekils fall. Där man bara efter några år har en rutten panel som måste bytas ut helt bara för att man haft en grundfärg som inte är tät.

Jag skulle nog faktiskt vilja påstå att de flesta väljer en förgrundad panel av ren lathet. För att slippa grunda själva.
 
Men jag menar just att det är omöjligt att grunda på alla ställen själv i efterhand utan att riva av panelen från huset igen och därav tycker jag det är givet att föredra även detta begränsade skydd framför inget alls när det handlar om fjuttiga tusenlappar irl.
Färgkostnaden är ju en stor del av dom 14k.

Skillnad om det avser lösvirke men då kan man iof köpa det med valfri grundfärg och det kostar normalt 2-4kr/metern extra mot rent trä.

magnux skrev:
Självklart är en förgrundad panel bättre än en ogrundad i alla lägen, men frågan i det här fallet var hur de olika grundfärgerna var i kvalitet och om det var värt att köpa förgrundat för 14.000 extra eller om han skulle grunda de själv.

Ditt svar svarade inte på någon utav frågorna.

En förgrundad panel som är grundad för transport behöver ändå grundas om igen före målning för att man ska få maximal hållbarhet. Även om det inte är bortkastade pengar så är de långtifrån lika värdefullt som om man hade fått en grundfärg som faktiskt går att måla direkt på.

Att tro att en förgrundad panel är fullt duglig att måla på bara för att den är förgrundad och att sedan täcka den med en akrylatfärg (som rekomenderas utav de flesta färghandlare) kan lätt leda till ett lysekils fall. Där man bara efter några år har en rutten panel som måste bytas ut helt bara för att man haft en grundfärg som inte är tät.

Jag skulle nog faktiskt vilja påstå att de flesta väljer en förgrundad panel av ren lathet. För att slippa grunda själva.
 
I detta fallet kan man säga att det är fråga om lösvirke då hela huset kommer i en byggsats utan någonting prefabricerat..Alla brädorna är lösa, kanske lika bra att grunda dom själv, känns ju lite kaka på kaka och beställa förgrundat och sedan stå och grunda dom själv..Finns det ingen färg som "innehåller" typ lite grundfärg som man kan stryka med? Vi ska ha vårt hus rött..Inte falurött..
 
Aha ja då blir ju situationen en annan men då är frågan varför man ska betala en massa extra för att få brädorna kapade och inte lika gärna bara köpa en ritning och kapa, måla osv på egen hand?
 
Jag har övervägt och kollat det noga och i slutändan sparade jag inga pengar på att köpa det bräda för bräda osv..Inga pengar att tala om i alla fall..Nu vet man att allt kommer, och saknas det något så lyfter man bara luren och talar om det..
 
De flesta grundfärger går att bryta. Men jag kan personligen inte se någon fördel med det om man inte ska fuska.

Jag vet att många föredrar att bryta sin grundfärg i samma eller liknande kulör som täckfärgen. Men min erfarenhet är att det är mycket lättare att se vart man missat och hur mycket/lite färg man lagt på när grundfärgen inte är den samma som täckfärgen.

Det är ju meningen att täckfärgen ska strykas 2 ggr och täcka grundfärgen helt. Gör den inte det efter två strykningar så har man antingen strukit för tunt eller så har man använt kass färg. Det märker man ju inte om grundfärgen är i samma kulör som täckfärgen.
 
Jag hade nog inte heller valt grundfärgade för 14000 kr. Jag ger inte mycket för fiskarhedens grundmålning som ser sprutmålat ut, vilket säkert inte är lika bra som om ni själva penselmålar eller rollar.
 
tarantino1 skrev:
Jag hade nog inte heller valt grundfärgade för 14000 kr. Jag ger inte mycket för fiskarhedens grundmålning som ser sprutmålat ut, vilket säkert inte är lika bra som om ni själva penselmålar eller rollar.

Ok! Talar du utav erfarenhet av detta? Har du byggt med FH?
 
DanielMAN skrev:
Finns det ingen färg som "innehåller" typ lite grundfärg som man kan stryka med? Vi ska ha vårt hus rött..Inte falurött..
Jag inser att jag läst fel och svarat på något helt annat. :)

Att ni ska måla ert hus rött säger inte särskilt mycket om vilket färgsystem ni ska använda. Det finns ingen täckfärg som innehåller grundfärg.

Grundfärg och täckfärg har oftast väldigt olika syften. En grundfärg är oftast gjord i mindre molekyler för att tränga in i porerna i träet och täppa till för att hindra fukt från att ta sig in. Den är matt och har bättre vidhäftning än täckfärg samtidigt som den ger en yta som är lättare för täckfärgen att fästa på. Täckfärgen i sin tur är oftast större i molekylerna och skapar ett skal över grundfärgen och har i första hand estetiska syften, att vara kulörbeständig och att inte flaga/spricka eller mattas ner.

När man pratar om olika typer utav färgsystem så appliceras och fungerar de på olika sätt. Snabb och väldigt förkortad genomgång av färgsystem:
En ren linoljefärg späder man och använder samma färg som både täck och grund.
En slamfärg (falurödfärg) appliceras i likhet med linoljefärgen.
En lasyr eller en täcklasyr använder man utan grundfärg men man lägger ofta en grundolja som innehåller linolja i ändträ.
En alkydoljefärg grundas med tillhörande alkydoljegrund och grundolja i ändträ.
En akrylatfärg grundas med tillhörande alkydoljegrund (oftast vattenburen) och grundolja i ändträ.

Observera att detta var rätt snabbt skrivet utan närmare ingång på hybrider o.s.v. bara basic fakta om hur olika färgsystem i regel fungerar. Om jag har glömt nått så får någon gärna rätta mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.