Hej och ursäkta kvällstidningsrubriken.

Jag går i tankar på att köpa några Bessey parallelltvingar. Nu har jag tre, nej fyra, frågor som seglat upp under resans lopp:

Första frågan är om någon som har Variomodellen noterat några som helst nackdelar i användandet jämfört med standardmodellen K Body Revo. Har någon det?

Andra frågan är om någon i dagsläget har tips på en bra leverantör. Jag sneglar söderut, Tyskland, men är öppen för allt. Sautershop ser OK ut. Har någon ett eget tips?

Den tredje och kanske knepigaste frågan uppstod efter läsning av detta inlägg på FOG:

useroff.gif GregBradley
  • Posts: 192
xx.gif
Re: Bessey K Body Revo Clamps
« Reply #22 on: April 04, 2014, 09:11 PM »

Don't get suckered into thinking that a brand name guarantees quality.

Bessey has been moving toward the bottom for some time now. At this point, their tradesman clamps are still made in Germany and are very good. The very good K-Body clamps were replaced by the K-Body Revos, which are a Gross-Stabil design cheapened after Bessey bought Gross-Stabil. NOT as good as the Gross-Stabil parallel clamps and NOT as good as the Bessey K-Bodys. Not bad but not great either. It is simply sad that Bessey bought Gross-Stabil in order to quash their competition. At this point the Gross-Stabil parallel clamps are long gone but Harry Epstein still has some of the excellent Gross-Stabil metalworking and heavy duty clamps available. This does not help a woodworker much.

Bessey is really a mixed bag of quality at this point. The good stuff is gradually being replaced by mostly stuff that relies on the good reputation of Bessey in order to sell. I would grab as much of the made-in-Germany tradesman clamps as you think you will ever need before they bring that line to the bottom. Lowes, in their infinite stupidity, is discontinuing Bessey products in most stores and some of it is available at good prices. You can pretty much tell the good stuff by looking where it is made.

Bessey vises have hit the absolute bottom, even while they have brought out a new line of Bessey Industrial vises. These are made in Germany but are not quite up to the standard of the Heurer Vises or the ones sold in the US under the Ridgid name. All of the above made in the same factory in Germany but made to different standards. Do not confuse a Ridgid F series vise with the junk sold under the Ridgid name by Home Depot.

Additionally, there are lots of junk Canon DSLRs and L-series lenses. Grex has a nice series of pinners in the P-6xx series but makes a bunch of crap also. Some of the Grex nailers have been complete junk. Grex makes nothing and some of their vendors have made products that are not even acceptable. OK, Famag only makes great stuff so I guess they are better than Festool, who has made a few, even if it is very few, turkeys........
« Last Edit: April 04, 2014, 09:33 PM by GregBradley »
ip.gif Logged

Kan någon som har erfarenhet av både de äldre K-body och de nyare REVO kommentera detta? Har någon noterat någon försämring i funktion eller kvalitet? Smygförsämringar av kvalitetsprodukter är verkligen skit.

Avslutningsvis en kanske mer positiv, fjärde, fråga. Tycker forumets användare av Besseys K-body REVOtvingar att de är köpvärda? Är det någon som ångrar sitt köp?

Hälsningar, Erik E, öbo
 
Hej,

Jag skrev ovanstående frågor i viss hast. Efteråt insåg jag att det var dålig precision i modellbeteckningarna. För att inte skapa och sprida förvirring försöker jag nu reda ut detta i någon mån.

Vi talar om Besseys parallelltvingar av den modell som i engelskspråkoga sammanhang kallas K-Body. Om Bessey tidigare tillverkat andra modeller av parallelltvingar vet jag inte. Här är en bild på en Bessey K-Body.

Bessey K-Body original parallelltving med röda klämmor och spakhandtag på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ovan: Bessey K-body "original" (?)

Denna modell verkar ha följts av en som kallas Bessey K-body REVO, eller ibland bara Bessey KR. I den här modellserien finns också en variant med flyttbart ändstopp. Här talas det om Bessey Vario K-Body REVO, eller ibland bara Bessey KRV.

Bessey K-Body REVO 2.0 parallelltving, med rött plastskal och handtag, och metallstänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ovan: Bessey KR = Bessey K-Body REVO
Bessey K-Body REVO parallelltving med röda plastdelar och svart handtag.
ovan: Bessey KRV = Bessey Vario K-Body REVO

Den senaste modellen kallas Bessey K-Body REVO 2.0 eller Bessey KRE, och
Bessey Vario K-Body REVO 2.0, eller Bessey KREV. Dessa modeller ger lite högre tryck, har en insexfattning i handtaget och plastskal med annorlunda profilering och med färre synliga nithuvuden.


Bessey K-Body REVO 2.0 parallelltving med insexfattning och plastskal.
ovan: Bessey KRE = Bessey K-Body REVO 2.0


Bessey K-Body REVO 2.0 (KRE) parallelltving med insexfattning och röd plastskal.
ovan: Bessey KREV = Bessey Vario K-body REVO 2.0

Den eventuella kvalitetsförsämring som det hänvisas till i inlägget från Festool Owners Group, FOG, ovan skulle alltså som jag förstår det ha ägt rum, eller påbörjats, i och med införandet av den första REVO-modellen.

Hälsningar, Erik E
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.