Någon som har tips på vart man skall handla dessa eller om det finns bättre/mer prisvärda?
 
C
Köpte mina på https://www.swedendro-tools.se. Förvisso var det inte tvingarna jag primärt var ute efter men de åkte med då jag ville komma upp i summan för fraktfritt, så jag vet inte om de har bästa priset. De har även Axminster parallelltvingar i en lägre prisklass men som också ser trevliga ut.
 
V vectrex skrev:
Jag är mycket nöjd med de Dakota parallelltvingar jag köpte för några år sen. Mycket bättre pris än Bessey. Mycket hög kvalité.
[länk]
Rutlands verkar kommit med en annan variant också, väldigt billigt för 6st https://www.rutlands.co.uk/sp+hand-...800mm-parallel-jaw-clamp-rutlands+dk7221pack6 lite stöddigare än dom gröna, 5000N vs 2500N, Besseys ligger runt 7000N max. Jag är fullt medveten att man inte maxar tvingar så ofta men lågt specat maxkraft betyder att stålprofilen böjs enklare och tvingar som böjer sig förblir inte parallella.

En annan mellanvariant som har nästan identiskt maxtryck som Bessyes är dessa https://www.fine-tools.com/bodyclamp.html Ganska dyra men i alla fall 25% billigare än Bessey.
 
Ola C Ola C skrev:
Rutlands verkar kommit med en annan variant också, väldigt billigt för 6st [länk] lite stöddigare än dom gröna, 5000N vs 2500N, Besseys ligger runt 7000N max. Jag är fullt medveten att man inte maxar tvingar så ofta men lågt specat maxkraft betyder att stålprofilen böjs enklare och tvingar som böjer sig förblir inte parallella.

En annan mellanvariant som har nästan identiskt maxtryck som Bessyes är dessa [länk] Ganska dyra men i alla fall 25% billigare än Bessey.
Rutlands var ju som hittade.
 
  • Gilla
Pucco
  • Laddar…
Tyvärr har Rutlands Besseykopior varit utsålda sedan de kom i princip. Behöver fler parallelltvingar men har blrjat gilla Besseys hjälpmedel för vinklade tvingningar (KR-AS) så det blir kanske till att köpa Bessey ändå. För Dakota saknar väl den där profilen på sidan som gör att man kan fästa något liknande tillbehör?
 
Ola C Ola C skrev:
Rutlands verkar kommit med en annan variant också, väldigt billigt för 6st [länk] lite stöddigare än dom gröna, 5000N vs 2500N, Besseys ligger runt 7000N max. Jag är fullt medveten att man inte maxar tvingar så ofta men lågt specat maxkraft betyder att stålprofilen böjs enklare och tvingar som böjer sig förblir inte parallella.

En annan mellanvariant som har nästan identiskt maxtryck som Bessyes är dessa [länk] Ganska dyra men i alla fall 25% billigare än Bessey.
Hmm ja nu får man fundera lite. Behöver minst 100 cm gap dock. 125 som bessey har är optimalt. Tänkte köpa fem stycken till att börja med och man brukar ångra sig om man köper för billigt är min erfarenhet.

Och om man skall köpa bessey verkar det inte vara någon större prisskillnad utanför Sverige. Inte tillräckligt för att motivera köp iaf vad jag har hittat.
 
T Tokv41 skrev:
Hmm ja nu får man fundera lite. Behöver minst 100 cm gap dock. 125 som bessey har är optimalt. Tänkte köpa fem stycken till att börja med och man brukar ångra sig om man köper för billigt är min erfarenhet.

Och om man skall köpa bessey verkar det inte vara någon större prisskillnad utanför Sverige. Inte tillräckligt för att motivera köp iaf vad jag har hittat.
Blev 4 st Bessey 150 cm från Tyskland. 350 euro ink frakt.
 
T Tokv41 skrev:
Blev 4 st Bessey 150 cm från Tyskland. 350 euro ink frakt.
Var hittade du dem till bästa pris ?
 
Använde tvingarna idag för första gången. Limmade ihop en ekskiva och mitt under limningen knäppte det till i en av tvingarna. Visade sig att den gick sönder helt. Fästet släppte inuti mekanismen på något sätt så nu är den oanvändbar. Spände relativt hårt men trodde de skulle hålla bättre faktiskt.
 
  • Skadad tving med brutet fäste, syntes skadan på metallytan där delarna har separerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Defekt tving med släppt fäste synlig mot en vägg, använd vid limning av ekskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tokv41 skrev:
Använde tvingarna idag för första gången. Limmade ihop en ekskiva och mitt under limningen knäppte det till i en av tvingarna. Visade sig att den gick sönder helt. Fästet släppte inuti mekanismen på något sätt så nu är den oanvändbar. Spände relativt hårt men trodde de skulle hålla bättre faktiskt.
Det ser ju helknas ut! Jag har haft KR och KRV i många år nu och har spänt duktigt hårt många gånger utan att någonsin råka ut för något liknande. Någon gång har det dock hänt att kulan (i toppen av gängan på handtaget) har lossnat från sin plats. På de gamla tvingarna räckte det då att spänna ihop tvingen lite lätt så kom den rätt igen. På den nya modellen (med insexfäste i handtaget) så var ett par (typ 2 av 12) på det viset när de kom. Jag tänkte att det bara var att klämma ihop dem som vanligt, men det gick inte. Köpte de dock av Ernst P som fixade nya helt utan krångel.

Men inte i något av fallen ovan har jag lyckats med att skapa ett sådant märke i tvingen, verkar otroligt märkligt.
 
T Tokv41 skrev:
Använde tvingarna idag för första gången. Limmade ihop en ekskiva och mitt under limningen knäppte det till i en av tvingarna. Visade sig att den gick sönder helt. Fästet släppte inuti mekanismen på något sätt så nu är den oanvändbar. Spände relativt hårt men trodde de skulle hålla bättre faktiskt
Ser ut som något man borde reklamera.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det ser ju helknas ut! Jag har haft KR och KRV i många år nu och har spänt duktigt hårt många gånger utan att någonsin råka ut för något liknande. Någon gång har det dock hänt att kulan (i toppen av gängan på handtaget) har lossnat från sin plats. På de gamla tvingarna räckte det då att spänna ihop tvingen lite lätt så kom den rätt igen. På den nya modellen (med insexfäste i handtaget) så var ett par (typ 2 av 12) på det viset när de kom. Jag tänkte att det bara var att klämma ihop dem som vanligt, men det gick inte. Köpte de dock av Ernst P som fixade nya helt utan krångel.

Men inte i något av fallen ovan har jag lyckats med att skapa ett sådant märke i tvingen, verkar otroligt märkligt.
Okej. Ja den här verkar helt slut iaf. Trodde först att det bara var vid märket den inte bet längre men något innuti har gått sönder för den fäster inte någonstans längs hela armen.

Givetvis beställt via Tyskland också så det är inte bara att lämna in o hämta ut en ny plus att 240 cm ekskiva fick en skarv som inte blev 100 eftersom tvingen släppte under limningen.. Det var eg värre än själva tvingen...
 
Frustrator Frustrator skrev:
Ser ut som något man borde reklamera.
Givetvis gjort.

Men jag vet inte. Kanske vred jag för hårt.. Trodde dock inte det skulle gå att vrida sönder en sådan här tving. Men när jag tittar på räfflorna så är de ju inte jättedjupa direkt så kanske behöver man vara lite försiktig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.