Tjena!
Funderar på att inhandla en frånluftsvärmepump.
Har kollat på IVT 490, Nibe 310 samt nån från Carrier som jag inte fått så mycket info om än.
Skulle vilja höra era åsikter om dessa märken och modeller vad har eran elförbrukning sjunkit till har den sjunkit eller?
Vi har ett litet hus på 105 m2 med vattenburen elvärme.
??? 8)
Mvh Martin
 
Är det ingen som vet nåt?
Ingen som har installerat nån liknande pump och fått ner energiförbrukningen? ??? ???
 
Hej,

jag satte in en IVT 490 för tre år sedan i en 60-talsvilla på 126 m2. Jag hade innan bytet en förbrukning på ca 27 000 kWh/år. Det sjönk till ca 20 000 kWH/år. Numera ligger jag på ca 23 000 kWh/år, men då värmer jag upp ett dåligt isolerat garage vintertid och vi tvättar mycket mer nu eftersom vi fått barn. Mitt hus hade vid bytet gamla tvåglasfönster och dåligt med isolering på vinden. Jag har nu bytt fönstren till super energifönster. Det återstår att se om förbrukningen sjunker.

Kolla även in en ny frånluftsvärmepump, www.comfortzone.se Den ger betydligt högre besparing om deras löften håller.
 
Hej.
Jag hade en Elektrostandard som gick sönder efter 12 år. Eftersom jag hade ventilation som var dragen för frånluftvärmepump satte jag in en Nibe 310 P.
Den gick sönder efter 14 månader. Nu då garantin har gått ut är jag mycket orolig, reparationen gick nämligen på ca 12000:-. Fakturan skickades från reparatören till Nibe. Nästa gång är det jag som får den.
Skulle det hända att den går sönder kopplar jag in en Bonus bergvärmepump i stället. Kostar i och för sig ca 90000:- men då har jag en riktig bergvärme-anläggning (http://www.saveitnaturvarme.se)
 
Med tanke på allt man läser och hör från försäkringsbolagen....köp ingen NIBE.

Kör på IVT istället dvs gör som dom stora husfabrikanterna.
 
Stingray: Var i kontakt med firman comfortcone jag har för litet hus måste ha minst 150 m2 sen kostade pumpen 59900:- :surprised:

Är det nån som har koll på Autoterms 190F är det nåt att ha?
 
Albin skrev:
Med tanke på allt man läser och hör från försäkringsbolagen....köp ingen NIBE.

Kör på IVT istället   dvs gör som dom stora husfabrikanterna.

Humm.. kollar man på http://folksam.mondosearch.com/cgi-...id=42&page_id=3866624&query=värmepump

Så kan man läsa att IVT går sönder.. Mao köp ingen IVT..
:surprised: :-/

Man kan även läsa att Frånvärme pumpar är sämst (håller sämst)..
http://www.folksam.se/resurser/pdf/varmepumpar.pdf?IMAGE.X=24\&IMAGE.Y=9#Page=3
Dock fram går det inte hur många Pumpar/olika märken det finns..
 
AndersG skrev:
Vi har köpt en LTR-3 från [länk]. Enligt uppgift skall den återvinna 75-85% av värmen.

LTR-3 tar tillvara på 75-85% av värmen i frånluften, inte 75-85% av "hela husets" värme.
 
Per-Erik > Tråkig läsning från Folksam men de nya pumparna har väl inte Propan som kylmedel utan r134A.
r134A är det inte samma som i bilarna eller är det r136?

8)
 
Vette gudarna.. har ingen VP själv.. men ska nog skaffa en eller så blir det Pellets.. får se.. det kommer i vilket fall som helst dröja för mig 3 år tror jag innan jag slår till..

Nåja Statestik e ju tyvvär hur opålitligt som hällt.. Ny teknik i dag mot förr = bättre/sämmre??? vi hoppas på det bättre.. :D

Efter som VP överlag går sönder ofta skulle jag kolla om det inte går att förlänga garanti tiden (oavsett märke).. vad det nu kan kosta, vet att man kan det med Nibe iallafall..
 
Efter som VP överlag går sönder ofta skulle jag kolla om det inte går att förlänga garanti tiden (oavsett märke).. vad det nu kan kosta, vet att man kan det med Nibe iallafall..
5 år kostar ca 1500 spänn. Det går även att få upp till 10 år.
Säljaren av VP fixar det via svep (www.svepinfo.se)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.