LLVP vet man ju i runda slängar vad man spar in på efter som så många man känner satt in och berättat men FTX är svårare att få en bild över. Hur mycket tror ni man spar per år väldigt grovt räknat mellan säg dessa system. Skulle vilja veta hur lång tid det tar att räkna hem ett nytt FTX-aggregat idag.

Enplansvilla på 132kvm. Elradiatorer som uppvärmning.

Idag
Reginair från 1981. Korsväxlare. Placering vind. Förvärmare.

I höst
Heru 90 S EC
http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/1953-ostberg-heru-90-s-ec.html

Funderar på att sätta in både ny LLVP samt FTX i höst för runt 40 000kr. Bör säkna kostnaden per månad så mycket att det med lånet på sakerna ändå blir massa pengar över. Har jag spart in utgifterna på 4-5 år totalt sett tror ni?
 
Jag gissar
FTXen: Lägre förbrukning på fläktarna kanske sparar 100 W i snitt -> 1000 kr/år
Högre verkningsgrad samt något effektivare styrning av eftervärmaren sparar nog något också.
LLVPen: Ger nog den största besparingen, men beror på var man bor samt hur huset är byggt.

40 KSEK /5 år ger 8kSEK + ränta att spara in / år. Ränta 1a året ca 4%*0.7*40=1kSEK

dvs LLVP måste spara in 8000/ år, det är kanske möjligt...
 
Idag ligger vi på ca 20 000kwh/år och jag skulle tro vi kan spara ca 40% med LLVP alltså ca 8000kwh/år. Elpriset lär knappast gå ner så får räkna med snitt på 110öre/kwh. Då är vi uppe i ca 9000kr/år besparing enbart på LLVP. Lägg sen till FTX:en som jag är osäker på men är det inte mer än en 100-lapp i månaden verkligen? Har det inte hänt mer på 30 år så blir jag orolig :)
 
Jag gissade ...
FTX är ingen sparbössa. De som skiljer gammalt/nytt är verkningsgraden som kanske höjs från 60 till 85 %. Hur mycket man spara på det beror helt o hållet på hur mycket man ventilerar. Mindre luftombyte, mindre besparing. Eftervärmningen är ju lika bra verkningsgrad nu som då dår EL-värme har 100% verkningsgrad (allt blir värme). Fäktarna drar mindre ström, det tror jag är den största besparingen, men jag gissar .... mvh
 
På ett modernt aggregat som Herun skulle jag säga att du inte behöver eftervärmning alls. Jag har kört hela vintern utan eftervärmning med tveksamt isolerade kanaler utan att jag har känt några problem.

Så om du har en massa eftervärme idag som drar el kan du räkna in det i sparat också direkt.
 
Mikael_L
Jo men largab har nog rätt i att skillnaden mellan ett dagens FTX-aggregat och ett 30år gammalt inte är sådär herrejösses stor.
Det är exakt samma fysik vi arbetar mot fortfarande och det har ju inte skett några tekniksprång i det området.
Man får kanske några procent extra i verkningsgrad.

Jag skulle inte byta det gamla aggregatet om det fortfarande fungerar som det ska.


obs obs obs, jag är absolut ingen ventilationsexpert, det var bara mina egna tankar jag vädrade.
 
Är inte filter på FTX:en en kostnad också? Vad är skillnaden där för det nya och det gamla?
 
Ok, det låter som jag kör tills det ger upp med andra ord och satsar på LLVP så länge. Filtren i min gamla FTX är bara metallnät som körs i diskmaskinen 2-3 ggr per år men de nya ser ju ut som dammsugarpåsar vad jag sett och kostar några hundra per byte.

Lite OT men hur sjutton får man upp de där aggregaten på vinden? Varken små eller lätta pjäser...
 
Bricco skrev:
Ok, det låter som jag kör tills det ger upp med andra ord och satsar på LLVP så länge. Filtren i min gamla FTX är bara metallnät som körs i diskmaskinen 2-3 ggr per år men de nya ser ju ut som dammsugarpåsar vad jag sett och kostar några hundra per byte.

Lite OT men hur sjutton får man upp de där aggregaten på vinden? Varken små eller lätta pjäser...
Jag byggde en kran på vinden med en utskjutbar arm. Kan få ut den > 1 m utanför väggen. I änden satte jag en enkel 230V vinsch. Lite "overkill" men det var kul o bygga...
 
largab skrev:
Jag byggde en kran på vinden med en utskjutbar arm. Kan få ut den > 1 m utanför väggen. I änden satte jag en enkel 230V vinsch. Lite "overkill" men det var kul o bygga...
Hehe det är nog inte aktuellt att bygga en kran. Så hur gör man normallt sett för att få upp skräpet på vinden? :|
 
Använd en stege som ramp. En drar uppifrån och gubbe puttar nedifrån.
 
Tjoa skrev:
Använd en stege som ramp. En drar uppifrån och gubbe puttar nedifrån.
Och tjejen fixar bättre livförsäkring åt mig och slår in 112 i förväg ;)
 
går kanske ta isär i mindre bitar
 
Hej
Jag bytte en gamal värmeväxlare, typ korsväxlare, till ett sprillans nytt ftx. Resultatet verkar att hamna på en besparing på ca 4000kwh per år! 175m2 enplan. Dessutom har inomhusklimatet blivit bättre och det var varmare inomhus under vintern. Den har betalt sig på 5-6år.
 
Salkin71 skrev:
Hej
Jag bytte en gamal värmeväxlare, typ korsväxlare, till ett sprillans nytt ftx. Resultatet verkar att hamna på en besparing på ca 4000kwh per år! 175m2 enplan. Dessutom har inomhusklimatet blivit bättre och det var varmare inomhus under vintern. Den har betalt sig på 5-6år.
Intressant. Vad för FTX system hade du samt vilken ålder hade det och vad bytte du till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.