Vi har varit på visning på ett hus vi är intresserade av och även lagt ett bud lite under utgångspris (ca 7%).
Jag funderar på att åka och hälsa på säljarna för att få möjlighet att diskutera direkt med dem istället för att skicka frågor via mäklaren.
Är det ok att göra så?
Brorsan gjorde det när de köpte hus för nåt år sedan och den mäklaren blev skitsur för att de ”gick bakom ryggen” på henne.
De själva tyckte det var superbra eftersom de fick en bra genomgång av huset innan de gjorde affär.

Första gången jag faktiskt ska köpa hus och även om jag läst mycket här är det en ny situation med mycket frågetecken i processen.
 
  • Gilla
Hawkai
  • Laddar…
Du tar en risk...

Själv skulle jag inte uppskatta om en köpare sladdade in vid huset utanför visningstid för att "Diskutera" utan skulle direkt hänvisat till mäklaren och sedan satt ett minus i kanten vid ditt namn.

Men som vanligt beror mycket på dig/väder/humör men generellt skulle jag avråda från det..

/ATW
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 29 till
  • Laddar…
Vad mäklaren tycker spelar ju ingen roll. Det är vad säljaren tycker som är av intresse.

Så länge man kommer överens om det på förhand bör det inte vara några problem att titta på huset tillsammans med säljarna, oavsett om mäklaren är med eller inte.

Men om man beslutar sig för att ”hälsa på” utan att förvarna om det kan det nog bli en aning knepigt.
 
  • Gilla
  • Wow
Nötegårdsgubben och 13 till
  • Laddar…
Tack för svar.
Jag tycker det är svårt.
Förstår era tankar om att det kan bli knepigt och försöker sätta mig i deras sits, som jag kanske hamnar i eftersom även vi säljer vårt.

Att ta i beaktande är att de kommit med ett motbud, inga andra budgivare i nuläget.
Och vi har samma mäklare i våra respektive försäljningar…

Vi har några obesvarade funderingar om huset och jag känner att det hade varit lättare att prata om de sakerna direkt med säljarna istället för att gå via mäklaren hela tiden. Tar så sjukt lång tid att få svar det hållet.

Med svar på frågorna kanske vi kommer överens och gör affär.
 
Jag hade reagerat med misstänksamhet om en spekulant hade tagit direktkontakt.
 
  • Gilla
Wille2 och 7 till
  • Laddar…
Eftersom ni redan är i en tvåvägs förhandling om priset med dem tycker jag inte det vore jätte konstigt om ni skickade ett sms eller ringde och föreslog att ni kanske kunde träffas i huset och diskutera och se om ni kunde mötas vid ett pris, istället för att ha mäklaren som proxy hela tiden
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Be om möte via mäklaren.

Om jag ska sälja så anlitar jag mäklare för att inte ha med folk att göra. Skulle någon bara komma hit eller skicka sms direkt till mig så hade jag blivit irriterad.

Om du gör det så får du väl hoppas på någon som inte blir irriterad, det kan ju ändå kosta dig affären.
 
  • Gilla
Åsa Å och 33 till
  • Laddar…
O
altaxis altaxis skrev:
Vi har varit på visning på ett hus vi är intresserade av och även lagt ett bud lite under utgångspris (ca 7%).
Jag funderar på att åka och hälsa på säljarna för att få möjlighet att diskutera direkt med dem istället för att skicka frågor via mäklaren.
Är det ok att göra så?
Brorsan gjorde det när de köpte hus för nåt år sedan och den mäklaren blev skitsur för att de ”gick bakom ryggen” på henne.
De själva tyckte det var superbra eftersom de fick en bra genomgång av huset innan de gjorde affär.

Första gången jag faktiskt ska köpa hus och även om jag läst mycket här är det en ny situation med mycket frågetecken i processen.
Det är upplagt för problem! Har du frågor om huset är det bättre att skicka det skriftligt och få svar skriftligt, då blir det dokumenterat och det ger mindre problem efteråt med eventuella ”överenskommelser”. Säljarna kan även hävda att de upplyste dig om saker som du inte undersökte vidare och sen blir det diskussioner kring om det är dolda fel eller ej.
 
  • Gilla
MimmiB och 3 till
  • Laddar…
Man anlitar mäklare bland annat för att slippa sköta kontakten med eventuella köpare. Om du ska ta direkt kontakt så smsa eller skriv ett brev där du presenterar dig och förklarar varför du vill ha direktkontakt.
Skriv att du förstår att man som säljare ofta kan vilja sköta all kontakt via mäklare och att ni i så fall kan göra det.
Skriv dina kontaktuppgifter och så får säljaren kontakta dig om de vill.

Jag vill verkligen avråda dig från att bara "dyka upp" hos säljaren. Det är ingen som vill ha oväntat besök längre.🤔☺️👍
 
  • Gilla
minimunk och 32 till
  • Laddar…
Nissens
altaxis altaxis skrev:
Vi har varit på visning på ett hus vi är intresserade av och även lagt ett bud lite under utgångspris (ca 7%).
Jag funderar på att åka och hälsa på säljarna för att få möjlighet att diskutera direkt med dem istället för att skicka frågor via mäklaren.
Är det ok att göra så?
Brorsan gjorde det när de köpte hus för nåt år sedan och den mäklaren blev skitsur för att de ”gick bakom ryggen” på henne.
De själva tyckte det var superbra eftersom de fick en bra genomgång av huset innan de gjorde affär.

Första gången jag faktiskt ska köpa hus och även om jag läst mycket här är det en ny situation med mycket frågetecken i processen.
Säljaren anlitar och betalar mäklaren för att ordna med försäljningen. Självklart vill de då inte göra det jobbet själva. Vill du träffa säljarna separat så måste du komma överens med mäklaren om det först. Mäklaren i sin tur hör med säljarna om mäklaren själv tycker det är ok. Mäklaren har ju ett uppdrag som hen inte vill riskera genom att säljarna ev. beter sig olämpligt.
 
  • Gilla
claekm och 6 till
  • Laddar…
Om ni ni anlitar samme mäklare. Då bör du absolut undvika att ” gå bakom ryggen” på mäklaren.

Försök istället få till direkt möte med säljaren genom mäklaren. Ev. ett möte med mäklaren närvarande.
 
  • Gilla
Alti och 5 till
  • Laddar…
Om du har frågor så säg till mäklaren att du vill ha en till visning och ställ dessa frågor där.

Ibland kan det vara bra att villkora så låga bud men det beror ju på vilken situation säljaren är i och hur länge objektet legat ute.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Cheesen
Förra gången jag sålde hus så hade jag kanske 5-8 spekulanter som stannade till och frågade direkt om huset, mäklaren och kvarteret. Jag kan ju inte påstå att jag varken ryckte sämre eller bättre om dessa spekulanter. Jag uppskattade snarare att dessa köpare ville förvissa sig mer om vad det de facto var dom var intresserade av. Några av spekulanterna kunde avskriva sitt intresse direkt medans några la ett bud rätt omg. Det var dock ingen av dessa som bjöd mest utan det var i det fallet en köpare som inte ens sett huset som köpte. (Jag var oerhört fundersam över denna kund och påpekade flera gånger att denne inte uppfyllt sin undersökningsplikt men det ligger ju inte mig i fatet.) Köparen köpte huset till slut via ombud så jag träffade aldrig köparen.
 
  • Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
Stort NEJ.

Aldrig. De säljer via mäklare för att mäklaren ska visa och sälja huset. Inte okej någonstans att ta kontakt med säljaren direkt.
 
  • Gilla
  • Haha
cay.j.att.telia.com och 3 till
  • Laddar…
Bara man har klart för sig att mäklaren inte kan eller ska veta något om fastighetens skick eller hur saker fungerar så faller det sig naturligt att fråga säljaren direkt. Vill säljaren inte svara så måste man anpassa priset efter det.
 
  • Gilla
  • Haha
Alti och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.