Hej,

Har nu besökt och diskuterat med tre återförsäljare för IVT som uppfyller kraven för s k "IVT Center Partnership". Förvånande nog fick jag tre totalt olika rekommendationer så nu vet jag varken ut eller in och vår husleverantör pratar bara om att IVT 490 är det bästa valet....vilket jag inte tror ett smack på!

Förutsättningar:

1. 2-planshus på 100 + 100 kvm med vattenburen golvvärme i nedre plan och vattenburna radiatorer i övre plan.
2. Möjlighet till antingen berg- eller jordvärme med tanke på tomtens beskaffenhet.
3. Inom 1 år skall fristående dubbelgarage om 60 kvm färdigställas som behöver någon form av uppvärmning (fullisolerat).
4. Inom 2-4 år skall isolerad markpool om 8x4 meter (ca 45 kvm vattenvolym) byggas som behöver uppvärmning.
5. Samtidigt som poolen byggs skall 15 kvm friggebod byggas fullisolerad som gäststuga/poolteknikhus.
6. 4-6 år skall vinterträdgård (u-värde 1,2) byggas som skall hålla minst 15 grader vintertid och som behöver uppvärmning.

Min enkla fråga är:

Vad bör man ha för optimal uppvärmningsinstallation (modell + tillbehör) för att i alternativ A täcka huset och sedan lösa resterande byggnationer med andra typer av uppvärmning och som alternativ B täcka alla punkterna 1-6 ovan men installeras i husbygget med erforderliga förberedelser så att man när den dagen kommer kan bygga vidare med att ansluta kulvertar etc till garage, poolhus, vinterträdgård samt värmeväxlare till poolen.

Vi är tre personer i familjen, vi kommer inte att ha något bubbelkar och klarar oss därmed troligen med det tappvatten som produceras i en C-modell av IVT Greenline som exempel.

Nu till dagens inkomna rekommendationer:

1. IVT 495 Twin med 400 meter kollektorslang som täcker hela värmebehovet.
2. IVT GreenLine HT+ 7 med 130 m aktivt borrhål och poolstyrning samt kanalfläkt för husets lagstadgade ventilation då man inte anser att lönsamheten blir vettig genom att lägga till frånluftventilationsmodul eftersom den ger så liten nytta i tillägg gentemot HT+ 7 i vårt fall.l
3. IVT GreenLine HT+ 7 med 150 m aktivt borrhål, poolstyrning, extra VVB, extra acctank för överskottsvärmen fram till poolen byggs på ca 80 liter samt frånluftsventilationsmodul.

Som ni förstår är det inte lätt att gå på "proffsens" rekommendationer när dom skiljer så mycket!!!

Kommentarer och råd?
 
jag personligen skulle fundera på vattenburna solpaneler som komplement. sen undrar jag efter att ha hört att man kan "höfta" att ett borrhål ger 30Watt/m. det skulle isåfall med 150 m hål ge en värmepump på 4,5 kW. vilken effekt är dom du fått förslag på? sen så kyls hålet ut och stabiliseras efter tror det var 5-7 år. nu vet inte jag om det stämmer med effekten per meter.... du har inte funderat på biobränsle? tex pellets + sol? låter som att det krävs en hel del energi totalt med alla byggnader o pool. har dugjort någon energibehovsberäkning för allt?
 
Ja, inte konstigt att du får lite olika svar, vi pratar ju inte en "standardanläggning" här  ;)
Jag hade liknade förutsättningar som du dock större hus, GV båda plan, inget uterum dock och jag fick på egen designa min anläggning eftersom ingen riktigt förstod vad jag pratade om då (2003)....

Tycker att alla alternativ utom just 3:an är lite snåla, du kommer att behöva massor med energi och p.g.a. poolen kommer inte hålet/slingorna att kunna "vila" på sommaren!

Min anläggning (Nibe):
Aktivt borrhål 180 m
Fighter 8,5
FLM 30 (frånluftsmodul)
Acc tank 300 lit. GV
Dubbelmantlad VV-beredare 300/160
Fläktkonvektor (fattigmans-AC)
Förberett för pool-vxl samt utomhusslingor (tina snö/is på uppfarten)

Har inga direkta bra/dåligt att rapportera om ännu eftersom allt inte är klart ännu (pool/markslingor) och anläggningen bara har varit i drift i knappt ett år. Du bör nog överväga att ta in fler offerter och framför allt från andra tillverkare. Håller du till runt Stockholm kan du få ett namn (VP-installatör) som kan allt om VP samt är "märkesobunden"!

Surfa gärna in på Värmepumpsforum också, där finns grabarna (tjejerna) som käkar COP-siffror till frukost ;)
http://www.varmepumpsforum.com/
 
denna fråga besvaras som sagt lättast på www.varmepumpsforum.com

men vi kan ta det i stora drag.
ingen frånluftsvärmepump i värden komer att klara uppvärmningen utan en massa. Mycke tilskots el ev elpatronerna!

du bör därför satsa på en markvärmepump, om tomten tillåter så är det ytjordvärme du ska ha, men annars så får du satsa på bergvärme.

om ni förbrukar mycke varmvaten, typ komer att ha ett badkar på 3-400 liter vatten, eller om ni är många som durschar mycke a6 direkt efter varandra så ska du ha en markvärmepump utan inbygd vvb, den ställer du en dubbelmantlad vvb bredvid istälet.

jag skule alltså skaffa en Nibe 1130-8 & en VPA 300/200
tll detta får du skafa nån fom av värmeväxlare för polvärmen, men det har jag mindre koll på, men rickard på värmepumps forumet har pool, så han har full koll.
jag skule sen förlägga 2 markslingor på 250 - 300m vardera. (ytjordvärme alltså)
Det finns ju frålluftsagrigat till dessa pumpar som heter FLM, men jag skulle nog montera in en FTX istälet, tror den ger em bättre besparing
 
sen så beror det ju på vad marken består av, om det är torr sand o liknande så äre inge bra. däremot om det är sur lera så äre bra med markvärme. jag blev avrådd av en vp-säljare att lägga markvärme beroende på markförhållandet hos mej. nu var det ett tag sen och jag har tänkt om och håller på att installera vedanläggning. billigare uppvärmning och mer jobb men mindre uppbunden av elpriset.
 
Hm ja undrar jag om det verkligen är så illa med sandjord. Dom sa samma sak till mig att det inte skulle funka någe bra med sandjord. Ja har 400 m slang i enbart sand till en 6 kw vp. Kb temp in har aldrig varit under +1 grad. Tror mera det har o göra med grundvattendjup och liknande.
 
Enligt min kontakt med IVT så är det inte sandjord generellt som är problem utan fuktkvoten i sandjorden - ju torrare desto längre slang får man gräva ner för att kompensera, IVTs åf kan göra en fuktbedömning av din tomt så att det inte blir att köpa grisen i säcken.
 
ja men generellt sätt är ju sand torrare än lera.sandjord är väl en blandning av sand och jord(lera). kan inte alla definitioner på dessa och vad som består av vad....
så står huset på en kulle av sand=torrt och bra för huset blir det dåligt för markvp och vise versa blött för huset= bra för markvp.
 
Då du kommer behöva en hel del energi då du byggt färdigt så tycker jag du ska kolla upp alternativet pellets/sol.. Har du solfångare som klarar poolen sommartid så kommer dom klara en stor del av värmebehovet vår o höst.. Pellets/sol alternativet har även lägre drifts kostnad än vp.. ;)

Då det är flera hus som ska värmas så räkna med XXX antal % i förluster (ökad energi förbrukning) i kulvertarna till husen o poolen..
Som kulvert bör du satsa på aquawarm kopparflex som har lägsta förlusterna oavsett värmekälla.. Priset på den är likvärdigt med en pexkulvert..

Då du skriver att du förmodligen ska/måste borra så blir investeringen lika stor med pellets/sol anläggning (automatiskpanna) som för bergvärme.. Men du är alltid säker på att du inte behöver tillskottsel med pellets..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.