O
Den gamla huvudledningen var en äldre variant av EKLK 4X4 med huvudnolla och tre faser. Dragningen gick från ett fastadmätarskåp i vidbyggt garage. Rakt upp, ovanför garageport och sen vidar upp på husets kattvind för att sedan slutligen gå rakt ned i hallen. Jag bytte den mot 25mm flexrör med modern kopplingsledning 5 x 6 kvmm RK för många år sedan.

Nu skall det göras om igen och huvudcentralen skall flyttas. Den nya dragningen innebär ungefär 2,5 meter extra längs kattvinden och sedan en 90-gradersböj in mot huset mitt och därefter direkt ned i den nya huvudcentralen. Därifrån är tanken att det skall gå vidare till en undercentral i teknikrum för värme och vvs för att slippa dra alla de gruppledningarna från huvudcentralen.

Den enklaste lösningen rent arbetsmässigt är att sätta en litet kopplingsskåp och sen skarva vidare därifrån. Jag fick dock iden att gräva ned ett 50 mm gult markrör och dra en N1XV utomhus iställer. Tänker att den blir både kortare och får färre böjar. Dessutom passerar den teknikrummet vilket gör att jag skulle kunna grena av där till en separat elcentral för värme och ventilation direkt och sen gå vidare till huvudcentralen, istället för att tvärt om. Återigen kortare ledningasdragning.

Nu gör inte någon meter hit och dit något skillnad i praktiken så egentligen spelar det ingen roll. Utomhuslösningen känns dock enklare, renare och snyggar. Men frågan är vad ni tycker och om någon har något bra argument för eller emot någon av lösningarna?
 
Redigerat:
Ja den eviga fråga Expressen eller Aftonbkadet🙄
 
Jag klamrar bara kabel i ögonhöjd numera ;) Böjer inte gärna på min gamla rygg för det, eller benen. Möjligen om jag får en pall att sitta på.
 
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
A
Det är nog vilket som. Gör det som blir enklast.
 
Optimera för att undvika att behöva göra ändringar i kabeln eller att den är i vägen för framtida byggprojekt. Som även kan inkludera grävjobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.