L
Hej!

Funderar på vad jag ska använda för färg till mina fönster. Fönstren målade med alkydfärg tidigare, kittet håller på att släppa i nederkant och rejält väderbitna. Huset byggt 1925 men fönsterbågarna är egentillverkade nån gång på 70-80 talet. Tilläggsisolerad fasad som är målad med demidekk som verkar ha fungerat bra där. Är lite sugen på att köra demidekk fönster även på bågarna, karm och foder. Hur mycker underarbete tror ni man behöver att göra? Behöver man slipa trärent eller räcker det att ta bort det lösa och slipa ytan matt? Kan man köra Visir även på den redan målade (men nedmattade?) alkydfärgen?

Eller ska man köra en vattenbaserad alkydfärg. Hur gör man med grundoljan då, behöver man slipa allt trärent?
 
Jotun Demidekk fönsterfärg, och med klar Visir. Behöver inte vara helt trärent, men det blir ju snyggare om det är det.

Ju bättre underarbete, ju bättre slutresultat :cool:
 
  • Gilla
Lucioperca
  • Laddar…
Har precis börjat måla om min målade med alkydfärg tidigare.

Tog bort allt färgsläpp, slipade och oljade det som var trärent med Jotun Visir.

Färdigstrykning med Jotun Drygolin fönsterfärg två ggr.

Pratade med en del målare. Tydligen är Jotun Drygolin mer tålig än Jotun Demidekk.
 
L
Ok, Drygolin är en alkydfärg ... ska man köra den då kanske... Snälla kan ingen bara tala om för mig vilken färg jag ska välja :)
 
L
Förresten är det nån skillnad på den färgade och den färglösa visiren? (förrutom färgen då förstås)
 
dijonken skrev:
Förresten är det nån skillnad på den färgade och den färglösa visiren? (förrutom färgen då förstås)
Ja, den klara går längre in i trät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.