Hej

Vi har ett hus i 2 plan 110 kvm i varje plan där vi nu gör en omfattande renovering, nya rör, nytt värmesystem, ny el osv)

Bottenvåningen kommer få ett nytt kök, tvättsuga och ett litet badrum med dusch. Övervåningen har ett stort badrum (badkar och dusch) samt ett litet badrum (badkar), se bilder nedan (den till vänster bottenvåning)

Huset har tidigare haft självdrag med oljepanna. Denna har vi slitit ut och installerar nu bergvärme.

Nu till frågorna. Hur skall jag sörja bäst för god ventialtion?

Kör jag frånluft i köket, badrum och tvättstuga där nere samt i badrum där uppe och tillluft i alla andra rum?

Om ja hur gör jag detta bäst? Mekaniskt (PAX eller vadå). Tilluft genom öppningar ovanför fönster?

Läste om IVTs VBX frånluftsmodul (http://www.ivt.se/products.asp?lngID=548&lngLangID=1) till Greenline pumparna. Är denna en bra lösning - hur funakr den, dvs vad gör den?? Bergvärme kommer stå i nya tvättstugan och badrummen ligger nära en skorstensstam. Kökekt ligger nära den andra skorstenstammen där även två öppna spisar ligger vid.

Help me obe one kenobi ure my only hope.

Tacksam för många svar och en lång diskussion. Bilderna visar planlösning samt skorstensstammar.
 
  • nedervåning spots.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum alt 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Crischnak skrev:
Hej

Kör jag frånluft i köket, badrum och tvättstuga där nere samt i badrum där uppe och tillluft i alla andra rum?

Om ja hur gör jag detta bäst? Mekaniskt (PAX eller vadå). Tilluft genom öppningar ovanför fönster?

Läste om IVTs VBX frånluftsmodul - hur funakr den, dvs vad gör den??
Jag är inte expert, men helt klart är att frånluften ska vara i dom rum du angivit. Ev räcker det inte med bara utsuget i badrummet där uppe (det blir för stort flöde = oljud och för kraftig fläkt), sätt då ett frånluftsdon i hall eller garderob uppe.

Hur - samla ihop alla frånluftskanalerna och sätt en fläkt för allt, inga små PAX :ar som trycker ut luften.

Köksfläkten bör/ska undantas från det gemensamma frånluftskanalerna, och gå direkt ut, ej via frånluftsmodul. - Sätt in en separat frånluftventil på annan plats i köket så du har kontinuerligt utsug från köket.

/Abbe
 
Tack Abbe. Tolkar jag ditt förslag rätt om jag drar frånluftskanaler (är det plast rör eller vadå) till garderob / hall utanför lilla badrummet på övervåningen och sedan kopplar dessa till ett frånluftsdon i "garderoben" och sedan ut via ena skorstenstammen?

Verkar smart som bara den och fullt görbart eftersom jag drar resterande stammar den vägen till övervåningen :) Vad rekommedneras för material gärna tysta och bra kvalitet?

Frånluftskanaler samt fläkt för respektive kanaler?
Frånluftsdon?

Håller med om att kökdelen måste vara separat, vi kopplar fläkten i köket till skorstensstammen och sätter ytterligare en frånluftskanal separat direkt ut.
 
Hej,det finns KRYDDHYLLEFLÄKTAR som placerar som namnet anger.Då samlar man ALL VENTILATION till denna fläkt.
Jag hoppas att du har plats för att komma fram med kanaler.Obs kökskanelans sträckning är brandklassad och rensningspliktig.Övriga kanaler skall kondensisoleras i kalla utrymmen.Storlek kanaler+donens kapacitet.TilL-luften är oehört viktig det finns ej verkligt bra ventiler!!!Jämför "GAMLA" klaffventiler från ca.50-talet.Dessa har SIDOPLÅTAR som STYR upp luften mot taket och det fastnar och strömmar längs taket.När denna luftär uppvärmd faller luften ner!
Nya ventiler har ej dessa plåtar så att luften fastnar på väggen och strömmar till golvet.DRAG UPPSTÅR!!! Det gör inte den GAMLA modellen.
.Bestämm luftflöden där dessa skall vara.
. " kanaler storlek
.skissa kanaldragning samt fläktplacering
.givitsvis friskluftsventilers placerinf. HEJ k.vonhage@hotmail.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.