Hej!

Behöver sätta en målad stolpe på ett trädäck. Dimension 34x70 eller 34x95. Skulle behöva att den går upp en cm eller två från trädäcket för att inte suga upp fukt. Tänkte från början använda tex en
https://shop.byggahus.se/products/s...b1ISOMxxUsg6A1XCs_3lMIZMW_KCxklhoCsbIQAvD_BwE

men hittar inget liknande med rätt dimensioner. Vill att beslaget så långt som möjligt döljs under stolpen. Behöver inte vara väldigt stabil så stolpen kommer fästas i en takstol högst upp.

Några förslag på beslag?
 
En distansbricka och valfritt beslag som passar ditt syfte. Alternativt en distansbricka och några skruvar, jag gissar att du bör väljar en bricka med hål eller förborra för att det ska vara lätt att skruva.
 
Det går inte att byta dimension på stolpen eller?
 
K
Stolpe med 34mm tjocklek är la inte mycket till stolpe.. Riktigt klen
 
Nej den ska vara 34mm.
 
Unikt namn
Vad ska du använda 34mm plankan till? Det är en ganska klen dimension.
 
Endast prydnad. Ska passa in mot annan konstruktion och måste därför vara 34 mm
 
K
Fäst den då i den andra konstruktionen? Låter onekligen som du går över ån efter vatten med stolpskor och distanser etc för något så klent
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Ni verkar vara oroade över dimensioner och konstruktion men min fråga rör bara själva beslaget i mitt första inlägg. Dimensioner och konstruktion har jag koll på. Det verkar som det inte finns någon färdigt beslag för ändamålet.
 
J
Med risk för att vissa trådskrivare begår harakiri för de klena dimensionerna så verkar det närmaste man kommer vara 60x40 om detta skulle funka? Finns även öppna varianter där du skulle kunna låta 90sidan sticka ut och dölja lite av foten.
https://images.app.goo.gl/kDjm9kuorf6XXHbq6
Annars kan man ju kapa det beslaget du hittade så att det passar bättre.
 
K
P polarsson skrev:
Tack för svaren. Ni verkar vara oroade över dimensioner och konstruktion men min fråga rör bara själva beslaget i mitt första inlägg. Dimensioner och konstruktion har jag koll på. Det verkar som det inte finns någon färdigt beslag för ändamålet.
Nej vi förstår inte vad i hela friden du ska ha ett beslag till öht, när det inte ska vara bärande för 5 öre. Då funkar det ju tillräckligt att skruva in en random skruv i ändträt och ställa din ”stolpe” på…
 
K kniv skrev:
Nej vi förstår inte vad i hela friden du ska ha ett beslag till öht, när det inte ska vara bärande för 5 öre. Då funkar det ju tillräckligt att skruva in en random skruv i ändträt och ställa din ”stolpe” på…
Tack för tipset! Så gjorde förra ägaren. Stolpen stod direkt i vatten och snö och eftersom den var målad höll den i ca 4 år.

Jag vill därför, återigen, ha någon typ av beslag som höjer upp stolpen nån cm.
 
K
Ta en 6x90 skruv. Skruva in den 50mm så har du 30mm luft
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Att du inte hittar någon stolphållare för den dimensionen är för att det helt enkelt inte krävs. Eller för att den skulle bli så klen att den blir onödig.
En skruv, fästa i andra delar av konstruktionen etc. är vanliga lösningar. Stolpskor är generellt gjorda för något som klarar att vara fristående och behöver bära av vikt ned mot marken.

Ett alternativ är att du tar ett par brickor, en bult eller gängstång och några muttrar och bygger ihop samma sak, då kan du få den så liten som du vill.
 
Jag föreslår jem&fix 'stakethållarbeslag'.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.