Hej!

Jag skall skarva 2st 18mm stavlimmade ekskivor i 90 graders vinkel (tänk bänkskivor). Bredd på skivorna 400mm.

Normalt sett (vid 30-40-50mm skiva) hade jag använt dominos+hundben/spännnbeslag men jag har ej hittat hundben som passar med 18mm skiva.

Jag kommer att använda dominos för att få höjden rätt, men letar som sagt beslag för att spänna ihop skivorna. Skarven kan ej limmas. Beslaget behöver ej vara 100% osynligt, men det hade ju varit att föredra.

En lösning jag tänkt mig är att fräsa ut för ett par plattjärn på undersidan, som skruvas i båda skivorna, men då får jag bara skivorna att sitta ihop, ingenting som kan användas vare sig för att dra ihop dem eller att efterspänna med senare.

Något liknande Ikeas skruv för att dra ihop skåpstommar hade kanske funkat ( nu är ju den inte för skivor som i mitt fall, utan när de möter varandra i 90 grader "åt andra hållet" men det kanske finns något liknande?).

Alla tips mottages varmt!
 
Redigerat:
Jag har vid flera tillfällen tillverkat sådana beslag själv. Minsta var till en 16 melamin skiva som skulle dras i hop till ett kök. Men när det är så tunna matreal blir det svårt att använda sig av en nycklar att spänna och hålla emot muttrarna med. Utan då var det en spårskruv och så fräser man ett lite längre spår bakåt så man kan använda en sådan där böjbar skruvmejsel.

Pär

Pär
 
Två vinkeljärn sedan skruv och mutter, vill ju resa sig lite.

Protte
 
Beslag har jag inga tips på men kan du inte fräsa ur "hundben" och dra ihop det med bult o mutter typ som sjöbergs snickarbänksunderrede är gjorda? Antingen i frästa spår mellan skivorna eller interna hål. Provar att lägga upp en snabbcaddad bild, första bilduppladdningen så det kan gå hursomhelst.

Edit: missuppfattade nog det där med 90 grader...men metoden borde vara applicerbar även om det inte är ett 45 graders möten utan istället ett ändrträ mot längsträ möte.

45graders.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Skulle beslagen som används i fodren till swedoors flexkarm funka, fodren är 19mm.

0.jpg
 
Som i den snygga bilden av Ola C ovan fast istället för skruv och mutter använder du Sargsprint + Pinnskruv + Mutter. Då behöver du inte fräsa spåret mellan skivorna utan endast fräsa spår för sargsprinten och muttern.

Tja, sargsprinten tillför kanske inte så mycket egentligen, jag antar att du har möjlighet att leta upp mer än en lämplig nyckel och då går ju pinnskruv + 2 muttrar precis lika bra.
 
Inget beslag men pocket hole skruv finns också.
 
Blev Ikeas variant, kom på att den funkar även här, beror ju på vilken yta man skruvar i skruven. Inhandlande pågår, rapporterar sen hur det blev
 
När jag har skarvat skivor såanvänds kex,tappar,dominos,mennär man skall sätta dom i spänn,har jag tagit ett par lagom stora kortlingar och skruvat fast dem på undersida,sedan så använt vanliga skruvtvingar.

Inget lim på kortlingarna utan bara skruv enkelt att ta bort när limmet torkat.
 
Inget lim här dock
 
Jag har gjort något sådant med en gängstång som fälls in parallellt med skivans undersida och ankras i två rörstumpar som placeras stående (normalriktat mot ytan) i hål med diameter = rörets ytterdiameter. Vill man sedan vara riktigt snajdig så räknar man såklart på arbetet i fogen över tid och fjädringen i rören =)
 
Jag förstår att du redan har löst problemet, men hade inte Lamello någon (relativt) ny produkt som man kan dra ihop saker helt osynligt mha någon magnethistoria? Jag kommer inte ihåg vad den heter, eller dess begränsningar i storlek.
 
mattiasp skrev:
Jag kollade lite. Produkten heter Lamello Invis, och kunde nog ha funkat:
[länk]
Edit: och tillsammans med en Mafell Duo-Dübel-gerät kan det nog bli ett riktigt rationellt sätt att jobba!
Gillar tanken, kommer säkert att testa den någon dag,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.