Jag och min fru går i tankarna på att sälja vårt hus och bygga nytt men är osäkra på vad som gäller beskattningen på den eventuella vinsten.

Vi köpte huset för 1,5miljon och har lagt 600 000kr på det och fått det värderat till 2,5 miljon.
Så låt oss nu säga att vi säljer det för 2,5miljoner, ska vi skatta för inköpspriset och när sker detta?
Om vi nu säljer huset och hittar en tomt kan man lägga vinsten på tomten och lite av husbygget utan att beskattas för det?
Det är en djungel för oss så det vore bra om vi fick några svar.
 
Man skiljer på underhåll och "förbättringar". Förbättringar såsom tillbyggnader, som tillför ett värde är avdragsgilla. Reparationer är i stort sett inte avdragsgilla. Reparationer som gjorts de senaste fem åren är dock avdragsgilla om de förbättrar i förhållande till hur set såg ut när huset köptes.

Om vi antar att hela er summa 600 000 går som förbättringar, så har ni alltså en anskaffningskostnad på 2,1 milj.

Den vinst ni gör kan flyttas med till det nya huset genom uppskov. Det finns en del villkor runt det som jag inte är helt uppdaterad på. Men om ni säljer i år, så måste ni flytta in i ett annat hus som kostar mer än det ni säljer inom en viss tid (tror osäkert att det måste ske senast under 2014). Även om ni köper ett billigare hus som ändå kostar mer än er anskaffningskostnad för nuvarande hus, så får ni flytta med en del av vinsten.

Den vinst ni väljer att flytta med kräver staten ränta på (alltså ränta på den skatt ni skjuter upp). Vet ej räntesatsen, men jag har uppfattat den som ganska fördelaktig.
 
Tack för infon.
Blev lite klokare =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.