Vårt hus ligger centralt och häcken är jätteviktigt insynsskydd. De senaste 2-3 åren har jag inte klippt utan bara låtit den växa (pga tidsbrist) och nu är den kanske 3,5 m hög och 2,5 m bred. På sina håll har den börjat glesna och överlag är den inte lika tät med löv som förut tycker jag. Optimalt vore 2,5m och 1m bred.

a) låta växa för den ”når sitt max” och lider inte av att bli för stor

b) klippa ner till 2dm för den snart dör ändå

c) beskära till önskad storlek (i ett svep eller stegvis??)
 
  • En övervuxen häck som är ca 3,5m hög och 2,5m bred, med tecken på gleshet och varierande lövtäthet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervuxen, glesnande häck som behöver beskäras, omkring 3,5 m hög och 2,5 m bred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervuxen häck som är cirka 3,5 meter hög och 2,5 meter bred framför ett hus, bredvid en brun soptunna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
Jag är ingen expert på området men har egna syrener. Min erfarenhet är att de är MYCKET tåliga. Den överlever säkert hur hårt du än beskär den. Men för att den inte ska bli spretig och tråkig under tiden så skulle jag klippa ned den i flera steg under ett par tre år. Kanske först på höjden, något lägre än du tänkt dej eftersom den kommer att skjuta nya skott i toppen. Och sedan rensa på bredden lte vart år.
 
  • Gilla
Hammarman
  • Laddar…

Bästa svaret

C
Syrén förgrenar sig där du kapar, så om du kapar på höjen blir den frodigare ovanför snittet och så småningom kalare under snittet. Vilket inte blir så snyggt. Gallra istället bort de stammar som förvuxit sig, är fula/dåliga osv. så det kommer nytt från botten. Det går att ta ner alltihop och låta den växa upp på nytt, men ta ur lite varje år så slipper du vara utan häck under tiden du väntar.
 
  • Gilla
Hammarman och 2 till
  • Laddar…
Tusen tack för svaren. Att leta rätt på dåliga stammar och skära bort låter väldigt sunt och jag kan förstå hur mina tidigare beskärningar på topp kanske lett till denna lite förvuxna häck. I den mån man skulle orkhinna 120 meter under sensommar / höst förstås :thinking: Kanske blir en blandning :D
 
Om du kan avstå från blomningen för att istället prioritera insynsskyddet fungerar syrenen bra. Lätt gallring och hårdklippning i häckform. Inte något jag iofs rekommenderar men eftersom syrenen redan finns på plats är detta en möjlig utväg.
 
yonna yonna skrev:
Om du kan avstå från blomningen för att istället prioritera insynsskyddet fungerar syrenen bra. Lätt gallring och hårdklippning i häckform. Inte något jag iofs rekommenderar men eftersom syrenen redan finns på plats är detta en möjlig utväg.
Tack för svaret, undrar om vi förstår varandra.. det är en syrén och jag kommer inte byta växt utan försöka ta mig an den som redan står. Varför kommer det inte bli nån blomning?
 
H Hammarman skrev:
Tack för svaret, undrar om vi förstår varandra.. det är en syrén och jag kommer inte byta växt utan försöka ta mig an den som redan står. Varför kommer det inte bli nån blomning?
Syrén blommar på fjolårets nya skott. Klipper du bort tillväxten i år blir det ingen eller sparsam blomning nästa år!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
T term skrev:
Syrén blommar på fjolårets nya skott. Klipper du bort tillväxten i år blir det ingen eller sparsam blomning nästa år!
Oops. Men ja även om den är fin så måste det klippas ner förr eller senare. Hur pass hög och bred blir en syrenhäck? Den heter nåt speciellt typ kanadensisk syren enligt trädgårdsmästare jag hade på besök.
 
Utan klippning blir den flera meter hög och rejält bred. Hårdklipps den ner till 1,5-2 m kan man hålla in bredden ... under metern. Det är inte en häck som lämpar sig som smalklippt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
harry73
Därför klipper du ner några höga stammor. De som får vara kvar kommer att blomma som vanligt.
Bara om du klipper ner hela häcken till önskad höjd, får man minskad blomning nästa år.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
I min bardoms sommarträdgård norröver hade vi en underbar syrenberså som aldrig fick blomma. Krasst så tror jag inte den blir snygg som häck om den klipps så att den också får blomma. Då är syrenen snyggare som friväxande buske där den gallras var eller vartannat år. Då får man också acceptera att den blir högre och bredare.
 
Jag gallrade ur på glesaste stället och hoppas att de andra grenarna tar sig. Sen klippte jag ganska hårt på vissa ställen på höjden så vi får snart se hur den beter sig! Tack för alla tips :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.