Nu börjar våren komma och det är (enligt julas vårkatalog) hög tid att beskära träden. Jag har en del träd på tomten som ser mer än spretiga ut. Hur ska man beskära bäst, och vad är det för slags träd?
Spretigt lövträd utan löv framför ett staket med fågelholk, indikerar behov av beskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ett spretigt träd redo för beskärning i en trädgård med ett rött hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild av träd med spretiga grenar i en trädgård, tidig vår, behöver beskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Spretigt träd utan löv på en gräsmatta med nakna grenar och en fågelholk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det finns inga krav på att man beskär träd utan man gör det för att man vill något med deras utseende och vet hur man får till det. En del träd mår inte bra av att beskäras alls och vissa ska absolut inte beskäras så här års samt de flesta mår bättre av att beskäras i juli, augusti eller september (JAS-månaderna).

Bild 2 ser ut att kunna vara ett äppelträd med tanke på att det tidigare har beskurits. Äppelträd beskär man för att få mer äpplen. Vill ni ha mer äpplen att ta hand om?

Bild 3 visar ett träd som mår jättedåligt eftersom en massa bark är borta och det är kraftig påväxt. Det trädet är lika bra att ta bort helt.

Bild 4 är nog något som man bör låta växa fritt. Det ser inte ut som att det någonsin har beskurits och ser nog fint ut när det blir grönt.

En del studieförbund anordnar kurser i beskärning av träd, framför allt äppelträd.

Tillägg:
Jag såg nu att ni just har köpt huset och då rekommenderar jag att ni bor in er under ett år innan ni gör något större med tomten. Det är först efter ett år som man vet varifrån det blåser (dvs. var behövs det vindskydd), var det passar bäst att ha olika uteplatser för olika ändamål (t.ex. var man kan sitta i skuggan när det är som varmast på sommaren) osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Tack för fantastiska tips.
Å det stämmer bra att vi är nyinflyttade, så vi ska nog bo in oss lite som du säger.
Det skadade trädet får nog tas undan då. Kan man göra något av virket eller är det bara att slänga?
 
Trädet på bild 3 är visserligen gammalt och skruttigt men det är inte ett dugg bråttom att ta bort det för den skull. Det ser ut att vara ett äppelträd. Det gör ingen skada om det inte är i vägen och kan lätt stå i flera decennier till. Det tar däremot mycket lång tid att ersätta. Vänta tills ni vet vilken sort det är, eller iallafall har smakat frukten.
Förra ägaren till mitt hus kapade ner äppelträna. Vi planterade nya när vi flyttade in. Sorkar och harar gnagde kvickt ner dem. De lever ännu och tar sig nog men ännu sju år senare har de inte burit frukt.
 
Bästa tillfället att beskära är faktiskt JAS (juli, augusti, september), då gör man minst skada.

Busken vill jag gärna se vad det är när den får blad/blommor!

Beroende på bad det är går beskärningen till på olika sätt, men en gissning utgående från bilden är att det är bra att föryngra den genom att ta bort en eller två av de grövsta stammarna i sommar, sedan en eller två till nästa sommar, så kommer det nog att bryta nya skott nerifrån. Dock behöver vi veta vilken buske det är först, vissa ska tas ända nerifrån, andra ska man lämna 20-30 cm stam eller ibland mer på.
 
Redigerat:
Så här års brukar trädgården se rätt bedrövlig ut, men vips framåt midsommar är den som förbytt.

Så en stark rekommendation, (som redan föreslagits), är att vänta och se. Ni kommer ganska säkert att ändra er ang vad som behöver göras, och när.
 
  • Gilla
segv
  • Laddar…
Jag återkommer med nya bilder så fort det kommit blad på träden.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.