Jag vet att det finns många trådar om att beskära lövträd, men jag tror jag drar igång en ny i detta ämne i alla fall.

På vår tomt (stort å rymligt på landet) finns en lönn, inte särskilt gammal, men den här vuxit sig stor ändå, jag tippar att den är 12-15 m hög, med en ganska välformad krona, förutom en huvudgren som jag tog bort för ett par år sen. Den måste bort för den skymde sikten för parabolen.

Trädet skuggar trägårn på eftermiddagen och på hösten bli det förstås enorma mängder löv, men det känns ändå drastiskt att sätta motorsågen i lönnen, så nu kommer jag till min fråga.

Vad tror forumet om att skära in alla grenar 3-4 m så det blir en lönn med bibehållen klotform fast mindre? Att beskära den radikalt så i princip allt grönt går bort tror jag inte på, det "funkar" på askar så tillvida att dom blir upprörda och skjuter hemska mängder med skott, men lönnen klarar nog inte det.
För att genomföra beskärningen går det väl åt en stor skylift, antar jag.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
  • uploadfromtaptalk1346495234837.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1346495277937.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är det verkligen ingen som testat att stympa en lönn?
;)

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
... jag har för mig att lönn blöder vid beskärning vid fel årstid ...

Trädet är ju pampigt men du har fel sorts träd om du störs av skugga. Det bästa vore faktiskt att ta ner det och sätta ett mindre träd. Lönn växer som 17 (om det klarar den kraftfulla beskärningen du vill ha) och det kommer näppe bli ett vackert träd efter sådant ingrepp. Dessutom kommer du att behöva upprepa 'behandlingen' snart igen.
 
Ta ner den. Men vill du testa så är det bara att kapa in den och se vad som händer, det värsta som kan hända är att du får ta ned den senare och överlever den så räkna med att få hålla på att klippa för den kompenserar förlorad bladmassa med att skjuta långa nya årsskott och ge kraftigare bladverk.
 
Jag har lönnar som blivit stympade av tidigare ägare. De överlever men skjuter en massa skott och du får en överdimensionerad krona som lätt går sönder när det stormar. Du får också lätt röta i träet = instabilt träd.

Jag håller mina stympade och rötskadade lönnar nere i storlek genom att varje år i juli, augusti eller september gallra ut de största och grövsta grenarna. Ser konstigt ut, kan erkännas, men undviker därmed risken att de blåser ner över huset.

Lönn savar tidigt på våren, så vill man göra vårbeskärning (som stimulerar skottillväxt) måste man göra det väldigt tidigt. Annars blöder det.

Ta ner och plantera en liten klotlönn.
 
Redigerat:
Vi har jättelik lönn på vår tomt, förmodligen ungefär lika gammal som huset (dvs c 230 år). Det ger en fantastisk atmosfär till tomten så det är kanske synd att ta ner den. (det står en till på andra sidan vägen, som en port in till byn.) Måste det vara sol överallt på tomten?

http://db.tt/20TrfcVp
 
Redigerat:
Nej du har rätt. Det måste inte va sol överallt. Det har bara "råkat" bli så att vi byggt uterum å uteplats på den del av trägårn där lönnen skuggar på eftermiddagen. Å andra sidan var ju lönnen där först så vi kunde ha räknat ut att den skulle ge skugga när den blev större.

Tror vi låter den vara, kanske bara lite inkapning av några grenar för att ge fri sikt för parabolen.


Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.